Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tak se jezdilo před půl stoletím. V Ostravě vystavují trolejbusové veterány

  13:15aktualizováno  13:15
Čtyři nablýskané trolejbusové veterány, které vozily cestující i průvodčí asi před půl stoletím, si zblízka prohlédnou lidé, kteří se v sobotu zúčastní oslav 65. výročí trolejbusové dopravy v Ostravě. Pro obyvatele města jsou trolejbusy stále neodmyslitelnou součástí hromadné dopravy. Postupně by je ale měly nahrazovat elektrobusy.

„První trolejbusy vyjely 9. května 1952 na trať, která vedla z náměstí Republiky přes Prokešovo náměstí a Jirskou osadu zpět na náměstí Republiky. Lidé si trolejbusy oblíbili. Město proto záhy prodloužilo trať do Hrušova a Michálkovic,“ připomněl historii šéf Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.

Fotogalerie

Podotkl ale, že první vozovna trolejbusů se otevřela až 31. srpna 1952 v Hrušově. A právě toto datum oslaví v sobotu DPO dnem otevřených dveří ve vozovně trolejbusů na Sokolské třídě v centru Ostravy.

Dnes křižuje Ostravu 616 vozidel DPO, z toho je 67 trolejbusů, z téměř devadesáti procent nízkopodlažních, které ročně ujedou přes tři miliony vozových kilometrů na 14 linkách.

Ostrava patří mezi 13 měst v zemi, kde stále jezdí trolejbusy, ale odborníci diskutují o tom, zda už nenastal čas na ukončení jejich provozu.

„V některých městech už se zastupitelé rozhodli pro ukončení trolejbusového provozu, ale nakonec si to rozmysleli a díky dotacím pokračují v provozu i modernizaci,“ říká odborník na veřejnou dopravu Bronislav Gabryš.

Šéf DPO: Do 20 let trolejbusy v Ostravě skončí

Podle něj je možné, že v budoucnu trolejbusy závislé na trolejích nahradí nezávislé elektrobusy.

„Zatím ale stále nemají tak výkonné baterie, aby mohly plně nahradit trolejbusy. Spočítal jsem například, že Mariánské Lázně by potřebovaly 11 elektrobusů, aby nahradily současných sedm trolejbusů. Stávající elektrobusy totiž kvůli omezené kapacitě baterií neujedou tolik kilometrů jako trolejbusy. To se ale zřejmě časem změní,“ míní Gabryš.

Program oslav výročí

  • Dopravní podnik Ostrava u příležitosti oslav 65 let provozu trolejbusů pořádá v sobotu 9. září od 9 do 16 hodin den otevřených dveří v areálu vozovny trolejbusů na Sokolské třídě v centru krajského města.
  • Návštěvníci uvidí deset zrenovovaných historických vozidel MHD. Mohou se také zúčastnit bezplatné vyhlídkové jízdy historickým trolejbusem z vozovny k radnici Slezské Ostravy a zpět nebo historickým autobusem na trase z vozovny trolejbusů na Křižíkovu a zpět.
  • Připraven je i pestrý doprovodný program. Vystoupí zpěvačka Elis. Městští policisté předvedou ukázky výcviku služebních psů a koní. Zájemci si mohou vyzkoušet nasazování trolejbusových sběračů, takzvaných tykadel, na troleje nebo soutěžit v kvízu ze znalostí DPO o vstupenky do Světa techniky. Děti pobaví Klauni z Balónkova.

O tom nepochybuje ředitel DPO. „Jsem přesvědčený, že vývoj elektromobility bude tak rychlý, že za 15, nejpozději 20 let v Ostravě i jiných městech trolejbusy skončí. Samozřejmě, že troleje nezmizí ze dne na den, ale postupně trolejbusy nahradí výkonné elektrobusy,“ míní Morys.

Ostrava si koneckonců už příští rok pořídí první dva takzvané parciální velkokapacitní trolejbusy Škoda 27Tr, které představují mezistupeň mezi trolejbusem a elektrobusem.

„Jde o trolejbus poháněný elektřinou ze dvou zdrojů – buď je připojený k trolejím, nebo může jet jen díky vlastní baterii,“ vysvětluje Daniel Morys. Výhodou takových vozů podle něj je, že dopravní podnik je může využívat i mimo trolejové vedení, což dává možnost pružně kombinovat trasy i linky a obsluhovat tak více míst i cestujících.

„Letos slaví trolejbusová doprava v Ostravě 65 let. Jsem si jistý, že stovku už neoslaví. Tím neříkám, že odsouváme trolejbusy na vedlejší kolej. Naopak, zatím je to stále ekologická doprava, kterou chceme zkvalitňovat,“ dodal ředitel.

Kromě dvou parciálních dostane příští rok DPO ještě dalších 10 moderních dvanáctimetrových trolejbusů značky Škoda 26Tr. Jde o součást zakázky za více než 160 milionů, kterou město vysoutěžilo už v minulých letech a na kterou získalo evropské dotace. Nové vozy budou mít životnost kolem 15 let, takže nejméně tak dlouho budou v Ostravě jezdit. Poslední trolejbusovou trať postavila Ostrava teprve nedávno – na nový terminál Hranečník. Další už ale ve městě podle Moryse nejspíš vznikat nebudou.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Básník Tomáš Koudela pochází z Havířova. K Ostravě měl dlouho špatný vztah a...
Ostravské stopy: Ostrava byla děsivé místo. Ale to je pryč, říká Koudela

Ostrava, to byl výkřik tonoucího, který z laguny vynořivší se chce prchnout někam pryč. Tak vidí Ostravu básník Tomáš Koudela. Jemu je věnován dnešní díl...  celý článek

V sobotu byla ve Větrovech u Tábora otevřena nová zoologická zahrada.
Proti potkanům ekologicky. V Havířově je loví puštíci

Vedle deratizátorů bojují proti potkanům v Havířově i sovy. Loni koncem roku nechala radnice v deseti vytipovaných lokalitách umístit budky pro puštíky. Teď...  celý článek

Nové špičkové vyšetření PET/CT ve Fakultní nemocnici Ostrava.
Lidé s nádory už nemusí kvůli speciální diagnostice jezdit mimo Ostravu

Fakultní nemocnice v Ostravě začala pacienty vyšetřovat novým špičkovým přístrojem, který byl v Moravskoslezském kraji dosud jen v Novém Jičíně. Díky tomu se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.