Vlak místem křížení železniční trati se silnicí už projel, závory se zvedají, ale červená výstražná světla ještě blikají. Auta už však přejíždějí přes koleje. To je jeden z nejčastějších prohřešků na přejezdech.
„Takoví řidiči si neuvědomují, že červená světla varují před dalším vlakem přijíždějícím třeba z druhé strany. A třeba zrovna když bude automobil na kolejích, tak se závory uzavřou,“ poznamenal Dalimil Frič z Centra bezpečné jízdy Libros Ostrava.
Policisté nejzatíženější železniční přejezdy pravidelně kontrolují. Stejně jako ve středu, kdy hlídali křížení v Polance nad Odrou u Ostravy, v Děhylově na Hlučínsku a ve Studénce na Novojičínsku.
Právě na přejezdu ve Studénce v červenci 2015 zůstal stát polský kamion a vzápětí do něj narazilo pendolino. Tři cestující zemřeli, několik dalších utrpělo těžká zranění, strojvedoucí přišel o obě nohy.
Ještě předtím, než soud poslal obžalovaného řidiče na osm a půl roku do vězení, se viník tragédie hájil absurdně: „Všiml jsem si červených světel. Ale závory byly nahoře a ty jsou důležitější.“
Když policisté ve středu stáli u polaneckého přejezdu, měřili rychlost a sledovali, jak řidiči reagují na výstražná světla. Nikdo z nich si však riskovat nedovolil.
Tragický střet kamionu a pendolina na přejezdu ve Studénce
22. července 2015 |
„Určitě nám to nevadí. Důležité je, že působíme i preventivně,“ poznamenal Jiří Zlý, vedoucí moravskoslezské dopravní policie.
Přesto několik řidičů policisté za zhruba dvě hodiny kontroly pokutovali. Čtyřikrát za telefonování s mobilem v ruce za jízdy a třikrát kvůli nesprávnému osvětlení.
„Svítilo slunko, tak jsem si ani nevšiml, že jedu bez světel. Na přejezdy si však dávám pozor. Tam stačí jedna chyba a není velká šance, že by v autě někdo přežil. Všechny přejezdy by měly mít závory,“ poznamenal jeden ze zastavených řidičů z Ostravy.
Jak poznamenal policista Jiří Zlý, situace v počtu provinění řidičů se dlouhodobě nemění. Hlavně se tedy nelepší. „Proto budeme kontrolní akce u vytipovaných přejezdů často opakovat,“ upozornil.
Loni 526 přestupků
Statistika loňského roku mu dává za pravdu. Stala se sice „jen“ jedna tragická nehoda, kdy v únoru na přejezdu v Ostravě-Třebovicích nedala přednost vlaku šestačtyřicetiletá řidička. Sama na místě zemřela, její dcera utrpěla vážná zranění.
Celkem se však loni v kraji stalo šestnáct nehod na nechráněných přejezdech a sedmnáct na přejezdech chráněných. Policisté v uplynulém roce zjistili 526 přestupků souvisejících se železničními přejezdy.
Při loňských jedenácti podobných kontrolách rozdali 122 pokut v celkové výši přes čtyřicet tisíc korun. Jedenáctkrát i přes přítomnost policistů řidiči vjeli na koleje na červenou.
To podle zákona znamená automaticky odebrání řidičského průkazu na jeden měsíc až půl roku a k tomu pokutu až pět tisíc korun.
Několikatisícová pokuta čeká i chodce a cyklisty, kteří u přejezdů nebudou dbát červených světel.
„Mezi časté prohřešky motoristů také patří předjíždění před přejezdem a většina řidičů také přímo kašle na nařízené snižování rychlosti před přejezdy,“ upozornil Frič z Librosu.