Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Změna majitele dala nádražím v Havířově a Vítkovicích novou šanci

  8:27aktualizováno  8:27
Architektonicky cenné, ale zchátralé. Železničním výpravním budovám v Havířově a Ostravě-Vítkovicích může pomoci převod z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Renovace sice ani tak není jistá, ale šance se rozhodně zvětšily.

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Pro někoho betonové ošklivky, pro jiné hodnotné ukázky kdysi populárního bruselského stylu. Nádraží v Havířově a Ostravě-Vítkovicích byla postavena v 60. letech a jejich prostor je více než velkorysý. Zatímco v dobách rozmachu těžkého průmyslu na Ostravsku a Karvinsku jimi denně prošly tisíce lidí, nyní je to mnohem méně a nádraží pustnou.

Veškerá snaha o jejich rekonstrukci zatím přišla vniveč. Jenže nyní všechny nádražní budovy přešly z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC).

„A my v tom vidíme velkou šanci. Například ještě v srpnu se chceme s vedením SŽDC sejít kvůli havířovskému nádraží a projednat možnosti záchrany cenné budovy,“ uvedla Lucie Chytilová ze spolku Důl architektury. Dodala, že podle jejích informací by mohlo být SŽDC opravě nádraží nakloněno.

Havířovské nádraží se mělo podle nedávného projektu zbourat a na jeho místě postavit menší budova s parkovištěm. Po protestech město od plánu s Českými drahami odstoupilo a oželelo tak i evropskou dotaci.

Záměr se pak zúžil na obměnu prostoru přednádraží, magistrát chce zejména vyřešit tristní počet parkovacích míst.

„V současné době jsou na řadě projekční práce. V rámci této akce by měla být vybudována parkoviště na levé i pravé straně současné výpravní budovy. Zároveň by mělo vzniknout parkoviště za věžovým domem v ulici Železničářů,“ uvedl pro TV Polar Havířov vedoucí odboru rozvoje a správy majetku René Vašek.

Město jedná se SŽDC i o prodeji pozemků okolo nádraží. „Souhlasíme s odprodejem většiny diskutovaných pozemků,“ sdělila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Problémem jsou údajně pozemky, které by Drážní úřad potřeboval pro rekonstrukci výpravní budovy, proto se nejprve uskuteční renovace parkoviště po levé straně nádraží.

Budou Vítkovice památkou? Zatím to není jisté

„Případná rekonstrukce výpravní budovy si vyžádá čas a zcela určitě nový projekt. Termín ani konkrétní variantu rekonstrukce nemůžeme v tuto chvíli sdělit, bude předmětem jednání,“ dodala Šubová.

Zatímco havířovská budova památkovou ochranu nezískala, vítkovické nádraží z roku 1963 bylo úspěšnější. Ale po následném rozkladu Českých drah musí ministerstvo kultury vydat definitivní stanovisko. Ministerstvo na dotazy MF DNES nereagovalo, mluvčí SŽDC Šubová však uvedla, že případné vyhlášení nádraží památkou by případnou rekonstrukci zkomplikovalo.

Například by to podle mluvčí znamenalo složitější projednávání projektové dokumentace a další komplikace, což by opravy prodražilo.

„Do plánu investic chceme zahrnout opravu vstupu do výpravní budovy a zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci zastřešení, výplní a obvodového pláště,“ informovala mluvčí SŽDC.

Drážní správa získala v Moravskoslezském kraji celkem 99 objektů, z toho 45 výpravních budov.

„Teprve připravujeme plán na rok 2017, zatím můžu sdělit, že kromě vítkovického nádraží plánujeme například opravu poškozené fasády na svinovském nádraží a v Opavě-východ. V plánu je i bezbariérový přístup na ostravské hlavní nádraží,“ vyjmenovala Šubová.

Autor:



Nejčtenější

V SPD chtějí odvolat vlastního poslance. Sepisují proti němu petici

Moravskoslezský lídr SPD Lubomír Volný chce švýcarizaci České republiky,...

Z hnutí Svoboda a přímá demokracie v Moravskoslezském kraji odcházejí členové. Kvůli hádkám. Tvrdí, že na vině je...

Rozmrzelý Baroš: Nejhorší sezona, řeknu to naplno, jsme prostě v ...

Kapitán Baníku Milan Baroš (v červeném) čelí přesile hráčů Liberce.

Soupeřovi fanoušci ho vřele vítali. „Mílan Baroš,“ skandovali. Ostravský útočník však po utkání 14. kola první ligy v...



Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Zpěvák a student Dan Bárta získal univerzitní cenu za výzkum vážek

Dan Bárta při přebírání ocenění Ostravské univerzity za výzkum vážek. (14....

Pět cen, z toho dvě akademikům a tři studentům, udělil rektor Ostravské univerzity Jan Lata na výroční akci školy,...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...

Další z rubriky

Colours of Ostrava přináší do kraje až sto milionů, tvrdí agentura

Nadšení návštěvníků Colours of Ostrava 2017.

„Pokud by se akce Colours of Ostrava nekonala, Ostravsko by přišlo o celkem asi 100 milionů korun, které zde...

Firmy v kraji před Vánoci shánějí brigádníky, platí i stovku za hodinu

ilustrační snímek

Hledáte brigádníka? Tak to máte smůlu. Hledáte brigádu? Můžete si vybrat a možná vám ještě připlatí. Odměny v...

Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Jobs Contact
PL/SQL Developer, Analytik s AJ (35.000 - 50.000 Kč)

Jobs Contact
Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.