Příliš divoké cyklostezky. Situaci zhoršila elektrokola, někdy jde o život

  7:55aktualizováno  7:55
Cyklista jedoucí po stezce podél řeky Ostravice narazil už za tmy do muže vedoucího kolo. Ten srážku nepřežil. Na cyklostezce v Novém Jičíně ležel muž v příkopě několik hodin poté, co ho srazil neznámý cyklista, který ujel.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

To jsou dva z vícero závažných případů, které se staly minulý měsíc na cyklostezkách v regionu. A jak sami cyklisté přiznávají, situace na komunikacích určených jízdním kolům a bruslím se zhoršuje.

„Někdy vládne úplný chaos. Jako by nestačilo, že se tam motají bruslaři, občas se objeví i chodci a naprostou hrůzou se stala elektrokola, na kterých na cyklostezky vyrazili lidé, kteří by na normálním kole nikdy nevyjeli. Nemají zkušenosti, ale jedou ještě rychleji než výborní cyklisté,“ komentoval situaci Petr Dobosz, který od jara do podzimu měsíčně najede na kole stovky kilometrů. 

A jak přiznává, někdy raději než po cyklostezce vyráží po silnici. „Samozřejmě cyklostezky nezavrhuji, ale občas se tam dějí dost hrozné věci. Třeba jeden můj známý se nedávno chlubil, jak tam překonává osobní rekordy. Na bezpečnost kašle.“

Neutěšená situace vládne také na okruhu kolem přehrady Olešná ve Frýdku-Místku, který je široký, přesto na něm za pěkného počasí není k hnutí. „Člověk si sportování moc neužije, spíše je stále ve stresu, aby se něco nestalo. Děti běhají po celé šířce, do toho psi, kočárky a senioři,“ konstatovala Marie Suchánková z Frýdku-Místku.

Nejsou auta, není nebezpečí?

Červencové statistiky nehodovosti v Moravskoslezském kraji ještě nejsou k dispozici, ale podle policejní mluvčí Daniely Vlčkové se za první pololetí stalo sto čtyřicet nehod cyklistů, z toho v červnu čtyřiačtyřicet. „Pochopitelně policie neeviduje všechny nehody cyklistů,“ upozornila mluvčí na skutečnost, že mnoho kolizí nikdo neoznámí.

Pro záchranáře proto nejsou cyklostezky neznámým místem. Právě naopak. „Každoročně ošetřujeme na cyklostezkách a cyklotrasách spoustu zraněných. Většina zranění je naštěstí lehčích, ale jsou i vážná. Letos už jich taky pár bylo. Naše zkušenost je, že cyklisté jedoucí po stezce s pocitem, že si netřeba dávat pozor na auta, ztrácejí obezřetnost,“ zmínil mluvčí záchranářů Lukáš Humpl.

Cyklokoordinátor Martin Krejčí s dcerou Štěpánkou vylepují na ostravských...

Cyklokoordinátor Martin Krejčí s dcerou Štěpánkou vylepují na ostravských cyklostezkách nové piktogramy.

Ostravský cyklokoordinátor Martin Krejčí přirovnává dění na cyklostezkách k tomu, co se děje například i na silnicích. Zmiňuje hlavně nedodržování pravidel a chybějící vzájemný respekt.

„Zatímco v západních zemích se cyklistika rozvíjela desítky let, a to včetně cyklostezek, tak například v Ostravě do roku 1991 nebyla ani jediná. A boom cyklistiky byl u nás hodně rychlý,“ zmiňuje s tím, že se také podstatně zvýšila rychlost jízdních kol. „Kdysi jezdily favority a ukrajiny, teď špičková kola a hlavně elektrokola.“

Krejčí připouští, že cyklostezky vytvořené v 90. letech i v pozdějších letech nejsou na současný provoz a zvláště víkendové dopravní špičky stavěné.

Nebezpečná kola bez osvětlení

A také pokulhává legislativa. Podle něj by se například mělo nařídit, aby bruslaři i cyklisté nepoužívali sluchátka. „Pokud někdo na bruslích poslouchá ve sluchátkách hlasitou hudbu, tak nemá šanci slyšet, jak na něj třeba cyklista zvoní. To by se mělo řešit určitě naléhavěji, než třeba toleranci alkoholu,“ nastínil Krejčí.

Za velký nešvar pak považuje velké množství jízdních kol, kterým zcela schází osvětlení. „Pak stačí mlha nebo bouřka a taková kola jsou prakticky neviditelná.“

Policejní mluvčí Vlčková rovněž upozorňuje, že ačkoliv přilba je povinná pro cyklisty mladší osmnácti let, nasazovat by si ji měli i dospělí jezdci.

Autor:


Nejčtenější

Nejraději znovu a lépe. Socha Špinarové čelí kritice odborníků i veřejnosti

Socha Věry Špinarové byla odhalena v Husově sadu v centru Ostravy. (17. 10....

K soše zpěvačky Věry Špinarové míří jeden kritický komentář za druhým. Velké části veřejnosti i odborníkům se nelíbí...

Tušil jsem, že bude velmi kontroverzní, říká autor sochy Špinarové

David Moješčík ve svém ateliéru v Janovicích při pracích na soše Věry Špinarové.

Vtípky, petice, výzvy k předělání. Ostravská socha Věry Špinarové od veřejnosti zatím sklízí zejména kritické ohlasy....



Do střechy vozu s pražskou značkou někdo v Ostravě zasekl krumpáč

Podnikateli z Ostravy někdo zasekl do střechy luxusního vozu krumpáč.

Nepříjemné překvapení čekalo v neděli odpoledne na podnikatele Michala Kubíčka z Ostravy. Do střechy jeho luxusního...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Školačky pomáhaly kolabujícímu seniorovi. Dospělí je při tom míjeli

Statečné dívky ocenil starosta Ostravy-Jihu Martin Bednář.

Tři dívky ze Základní školy Kosmonautů 13 v Ostravě-Zábřehu pomohly seniorovi, který zkolaboval na ulici a sesunul se k...

Další z rubriky

Užovka z Kauflandu mohla přicestovat se zbožím. Původ určí testy DNA

Po třech dnech pátrání si užovky všiml zaměstnanec Kauflandu Pavel Kunc. Pak už...

Na více než tři dny uzavřela supermarket Kaufland v Orlové a na chvíli se stala asi nejznámějším tuzemským zvířetem....

Podporou Baníku hlásíme, kam patříme, vysvětluje ředitel Vagónky Ostrava

Ředitel Vagónky Ostrava Martin Bednarz ve vyráběném vagónu. Firma se nyní...

Novou práci na několik let by měla mít zajištěnou společnost Škoda Vagonka vyrábějící v Ostravě vagony a vlakové...

Vyhrocenou situaci v ostravské nemocnici řeší i ministr. Zatím nerozhodl

Areál Fakultní nemocnice s poliklinikou v Ostravě-Porubě.

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch řeší v Ostravě velké „povstání“ proti řediteli tamní fakultní nemocnice Evženu...

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNIK DVEŘNÍCH SYSTÉMŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz