Na konci února nespokojení lidé zablokovali na pět minut silniční průtah Frýdkem-Místkem.

Na konci února nespokojení lidé zablokovali na pět minut silniční průtah Frýdkem-Místkem. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Primátor Pobucký: Stavba obchvatu Frýdku-Místku začne už letos

  • 1
Ještě letos by se podle slov frýdecko-místeckého primátora Michala Pobuckého (ČSSD) mohla začít stavět první část obchvatu Frýdku-Místku. Zatím jen na místecké straně, pro zbytek obchvatu stále chybí stavební povolení. Jisté ale zahájení stavby není.

Pro začátek z vlastního rozpočtu by mohl stát platit stavbu obchvatu Frýdku-Místku, který protíná frekventovaná silnice na Polsko. Jeho první část, obchvat Místku, by se mohla začít stavět už letos. MF DNES to řekl primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký.

„Na schůzce s ministrem dopravy nám ministr přislíbil, že by se tato část obchvatu mohla začít stavět ještě letos,“ prozradil primátor. „Během měsíce by měl pan ministr upřesnit, kdy přesně se letos se stavbou obchvatu začne.“

Stavební práce by se měly týkat místeckého úseku obchvatu, po dokončení by došlo k propojení silnic D56 od Ostravy a D48 od Nového Jičína. „Šlo by o úsek, který by z města odvedl dopravu na trase Ostrava–Beskydy a Olomouc–Beskydy. Od příjezdu do Místku by vedl automobily až k silnici do Frýdlantu, na kterou se tato část obchvatu napojuje. Směr na Český Těšín by městem bohužel ještě procházel dál,“ vysvětlil Michal Pobucký.

Pro Frýdek-Místek by dokončení tohoto úseku znamenalo jen menší odlehčení, většina tranzitní dopravy totiž vede na Český Těšín.

„Šlo by zhruba o jednu třetinu automobilů, dvě třetiny provozu by bohužel dále jezdily po průtahu,“ dodal primátor.

Frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký.

Není to poprvé, co politici oznámili, že by se se stavbou obchvatu mohlo začít ještě v daném roce, poprvé ale zazněla varianta, která měla kromě jiného vyřešeno i financování. „Stavbu této části obchvatu by zpočátku financoval stát, přitom by se jednalo o možnosti profinancování ze strany EU,“ řekl Michal Pobucký.

Možnost, že by se letos mohlo začít stavět, připustil i tiskový mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Administrativně zahájení stavby této části obchvatu nic nebrání, je vydáno platné stavební povolení. Stavba může být zahájena v okamžiku, kdy bude v řádné soutěži vybrán zhotovitel.“

A právě v poslední větě se skrývá problém, který může optimistické úvahy o zahájení stavby první části obchvatu zničit. Zhotovitel totiž ještě znám není a nezačalo ani samotné výběrové řízení.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jež má stavbu obchvatu na starosti, totiž zatím zveřejnilo jen předběžné oznámení o zakázce, výběrové řízení na stavebníka ještě nezačalo.

„Ve věstníku jsme zveřejnili předběžné oznámení. To neznamená, že vzápětí budou podávány nabídky. My jsme prakticky připraveni, jsou vydána stavební povolení na některé objekty a část trasy,“ řekl už dříve Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD.

Výběr zhotovitele trvá v případě obdobně rozsáhlých staveb několik měsíců a k tomu je potřeba připočítat čas na možná odvolání firem, jež neuspěly. A odvolání jsou v současnosti, kdy stavební firmy tvrdě bojují o každou zakázku, poměrně běžnou záležitostí. Výběr stavebníka a zahájení stavby ještě v letošním roce tak nemusí být reálné.

Stavba celého obchvatu v délce 8,5 kilometru by – podle informací zveřejněných ŘSD v předběžném oznámení – měla vyjít na 3,5 miliardy korun. Vše by mělo být financováno z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, zakázka je navržena ke spolufinancování z Operačního programu Doprava.

Jak to bude se zbývající částí obchvatu, zatím není jisté. Kvůli chybějícímu stavebnímu povolení se tento úsek dostal mezi stavby, kterým kvůli přijetí nových zákonů hrozí, že na ně bude muset být znovu vypracována studie EIA. O tom, zda tomu tak skutečně bude, nyní jedná vláda s Evropskou komisí.

„U zbylých úseků obchvatu ministerstvo dopravy urychleně připraví novou studii EIA,“ přibližuje Michal Pobucký další závěr z jednání s ministrem dopravy. „Není to tak, že bychom stávající studii zavrhli, ale chceme mít jistotu a zálohu a využít části původních vyjádření, které lze použít, dokud nepozbyly platnosti.“

Ještě letos by měla začít také sanace Skatulova Hliníku, bývalé skládky Válcoven plechu, která stojí v trase obchvatu. Bez vyčistění území nelze obchvat v tomto prostoru postavit.

„Je vybraná firma, která sanaci provede, nyní se vybírá firma, jež bude průběh projektu kontrolovat. Stavět by se mělo v létě,“ dokončil primátor.