Jaromír Foltýn patří k největším odborníkům na renovace historických železničních vozidel. Na to však musí nejspíše několik let zapomenout.

Jaromír Foltýn patří k největším odborníkům na renovace historických železničních vozidel. Na to však musí nejspíše několik let zapomenout. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ukradli celý vlak, prodali ho do Polska. Odsouzen byl i známý odborník

  • 86
Vysokými tresty skončil zcela unikátní případ krádeže tři sta metrů dlouhého vlaku. Ve vězení skončil také Jaromír Foltýn z Krnova, jeden z největších odborníků na opravy historických železničních vozidel.

Naprosto mimořádné vyšetřování. Tak policisté hodnotili zcizení 25 nákladních vagonů v hodnotě několika desítek milionů korun. Souprava skončila s novou identifikací u kupce v Polsku.

Trojici viníků - Jaromíra Foltýna, Julia Koštejna a Václava Sedmidubského se kriminalistům specializovaným na hospodářské delikty podařilo usvědčit, Krajský soud v Ostravě už udělil tresty a i přes odvolání odsouzených rozsudek potvrdil Vrchní soud v Olomouci. Trest je tak pravomocný a pachatelé železniční krádeže století, jak také někdy byl případ prezentován, mají sedět ve vězení.

Koštejn dostal trest sedm a půl roku, Sedmidubský si vyslechl verdikt o rok a půl kratší, a na pět a půl roku poslal soud do vězení Foltýna.

Zvláště jméno Jaromíra Foltýna, mimochodem bývalého zastupitele města, překvapilo řadu lidí. Jako jednatel krnovské firmy Olpas Moravia zajišťoval například rekonstrukce historických železničních vozidel a podílel se na provozu unikátní osoblažské úzkokolejky. V Krnově byl zastupitelem a předsedou Okresní hospodářské komory.

„Jméno Foltýn je v Krnově opravdu hodně známé. Všechny nás proto tento případ velmi překvapil. Určitě to však nebyl žádný lump,“ řekla krnovská starostka Alena Krušinová. Přiznala, že v jeho plnou vinu i nyní zcela nevěří. „Je to můj osobní dojem, ale myslím si, že Foltýn někomu sedl na lep a doplatil na to. Pokud opravdu už je ve vězení, tak je to pro něj obrovská životní facka.“

Vysoká škoda, vysoké tresty

Politicky neměl případ pro Krnov žádné následky, protože po obvinění se Foltýn vzdal zastupitelského mandátu.

Vyjádření Foltýna se nepodařilo získat. Jeho mobil opakovaně hlásí, že je nedostupný, zřejmě tak asi nastoupil do vězení. Už dříve však vinu odmítal a uváděl, že se stal obětí spiknutí a podvodu jiných lidí.

Co se stalo

Podle rozsudku Krajského soudu v Ostravě trojice Julius Koštejn, Václav Sedmidubský a Jaromír Foltýn si od firmy TSS Cargo pronajala 25 vagonů. Jenže nájemné neplatili a naopak vagony převezli do Polska.

Nechali je přestříkat, změnili identifikační znaky a zajistili fiktivní dokumenty dokládající vlastnictví obchodní společnosti jednoho z obžalovaných.

Jenže zástupci původního majitele při vlastním pátrání našli vagony v areálu opravny na severu Polska a polská policie nákladní vozy zajistila. Rozsudek potvrdil i Vrchní soud.

„Všichni byli uznáni vinnými ze spáchání zvlášť závažného zločinu podvodu, Jaromír Foltýn navíc i ze spáchání přečinu padělání a pozměnění veřejné listiny,“ uvedl mluvčí Krajského soudu v Ostravě Dalibor Zecha. Foltýn také nesmí pět let působit ve funkci jednatele nebo člena statutárního orgánu, obchodní společnosti a družstva.

Trojici značně přitížila vysoká škoda po jejich počínání, a to i přesto, že se původně udávaná hodnota vagonů osmdesát milionů korun po řadě znaleckých posudků snížila na jednatřicet milionů.

Bez Foltýna by akce nejspíše neproběhla

Podle rozsudku si pachatelé v roce 2012 pronajali 25 vagonů od firmy TSS Cargo. Místo placení nájmu však vozy skončily v Polsku u kupce. Vagony byly přestříkané, původní identifikační znaky, například štítky, vyměněné a dokumenty dokládající vlastnictví padělané.

Člověk obeznámený s tímto případem si nemyslí, že Foltýn byl jen obětí. „Víte, i slušný člověk někdy nemusí odolat lákadlu vysokého zisku. Každý takový případ musí mít lidi, co to vymyslí, pak někoho, kdo vše organizačně zajistí, a pak kluky, co se nebojí. Bez pana Foltýna by to zřejmě nezvládli. Měl kontakty, razítka i zkušenosti. Věděl, jak to v této oblasti chodí, co a jak kdy udělat. A ti zbývající dva odsouzení jsou právě ti, co se nebáli,“ uvedl zdroj, který si nepřál být jmenován, redakce MF DNES jeho totožnost zná.

Jeho slova potvrzuje i to, že třeba Koštejn byl v minulosti trestán za držení drog, Sedmidubský pak už dříve pykal za podvod.

Foltýn žádá o obnovu soudu

Právník podvedené firmy TSS Cargo Karel Ležatka na případ určitě nezapomene. Společně s předsedou představenstva firmy totiž jezdili po Polsku a hledali vagony. Nakonec je našli v oploceném areálu na břehu Baltského moře.

„Kdybych tehdy tušil, jak rozsáhlý je to podvod, docela bych se bál,“ přiznal a dodal, že tři odsouzení asi nejsou jediní viníci. „Ve vězení skončili ti, u nichž jsou důkazy. Podle mě však unikli lidé, co vše vymysleli. Ale těžko říct, kdo to byl,“ prohlásil Ležatka.

Firma už má vagony zpátky, což se však podařilo až asi po roce soudních tahanic. I v Polsku totiž vozy údajně několikrát změnily majitele.

Případ ale nemusí být definitivně u konce. Foltýn si totiž nyní podal návrh na obnovu soudního řízení. „Vše je teprve na začátku, dosud nebylo nijak rozhodnuto,“ uvedl mluvčí soudu Zecha.