Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodlouženou Rudnou u Ostravy čeká konzervace, vyjde na miliony

  8:28aktualizováno  8:28
Nejméně o další půlrok se zdrží přípravy stavby posledního úseku Prodloužené Rudné, budované silnice mezi Ostravou a Opavou. Ministerstvo životního prostředí vrátilo Ředitelství silnic a dálnic k přepracování jeho dokumentaci. Hotové úseky proto čeká na podzim konzervace.

Prodloužená Rudná se začíná řadit mezi „nekonečné“ silniční stavby. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Podklady podle ministerských úředníků nesplňují zákonné požadavky.

„Ředitelství silnic a dálnic totiž už od počátku stavbu špatně označilo jako běžnou komunikaci I. třídy,“ zdůvodnila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková s tím, že komunikace by měla být správně označena jako silnice I. třídy určená pro motorová vozidla.

Ředitelství silnic a dálnic podklady původně předložilo k posouzení krajskému úřadu. Ten však v dubnu akceptoval právní názor, že záměr postavit chybějících 400 metrů nemůže ukončit zjišťovacím řízením a že v přísnějším režimu jej musí posoudit ministerstvo životního prostředí a spustit proces EIA.

Zřejmě až půlroční zdržení

„Ministerstva životního prostředí i dopravy na podzim řekla, že EIA není zapotřebí. Krajský úřad se pokoušel vydat zjišťovací řízení, ale bylo to napadeno. Výklad zákona totiž zjistil, že to opravdu nelze zajistit zjišťovacím řízením,“ upřesnil náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS). Kraj tedy v dubnu podklady postoupil ministerstvu.

Ministerstvo teď žádá jejich opravu. „Celou situaci považujeme za velice nešťastnou. Jsme připraveni proces EIA maximálně urychlit, nicméně bez podkladů naplňujících požadavky zákona není možné jej zahájit,“ vysvětlil ředitel odboru posuzování vlivů na životní prostředí ministerstva Evžen Doležal.

Ředitelství silnic a dálnic podklady přepracuje během dvou měsíců. Pro stavbu zmíněného úseku Prodloužené Rudné to může znamenat až půlroční zdržení. „Termín zprovoznění Prodloužené Rudné nelze odhadnout,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Zdržení za desítky milionů

Už dostavěné části cesty se proto musí letos v listopadu zakonzervovat. „V listopadu bude dokončena celá stavba Prodloužené Rudné kromě 400 metrů úseku, na který není stavební povolení. Hlavní trasa bude neprůjezdná, tudíž bude muset být od tohoto okamžiku zakonzervována,“ potvrdil Studecký.

Podle odhadů Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 by se náklady na konzervaci vyšplhaly na 90 milionů korun ročně. Jednalo by se mimo jiné o peníze na hlídání objektů před vandaly a zloději a opravy poškozených částí.

Sdružení s postupem ministerstva nesouhlasí. „Zachovali se naprosto amorálně. Máme doklady, že ŘSD od počátku EIA poctivě konzultovalo. Dostali jsme se ale do bodu, kdy je pramalá vůle na ministerstvu životního prostředí převzít za něco odpovědnost. Nedivili bychom se, kdyby Porubští začali protestovat,“ komentoval tajemník sdružení Martin Dostál.

Vedení kraje je přesvědčené, že pochybil i katastrální úřad

Kvůli chybějícímu úseku totiž jezdí porubskou ulicí 17. listopadu denně zhruba 35 tisíc aut a zhoršují dopravu i životní prostředí.

Bez hotového procesu EIA úsek nezíská stavební povolení. Kvůli vydání stavebního povolení se musí vyřešit i spory s majiteli okolních pozemků o věcná břemena.

Ti totiž během příprav stavby uplatnili právo na přístup a příjezd ke svým pozemkům. Vedení kraje je přesvědčené, že pochybil i katastrální úřad, když břemena zavkladoval.

„V květnu jsme požádali o možnost nahlédnout do spisů vedených ve věci předmětných věcných břemen,“ uvedla mluvčí kraje Petra Špornová. Kraj již dříve avizoval i případnou stížnost na katastrální úřad k jeho nadřízenému orgánu.

Prodloužená Rudná má spojit Rudnou ulici v Ostravě (modrá značka) s už otevřeným obchvatem Velké Polomi a Hrabyně (červená značka), aniž by automobily musely před Ostravu-Porubu.

Prodloužená Rudná má spojit Rudnou ulici v Ostravě (modrá značka) s už otevřeným obchvatem Velké Polomi a Hrabyně (červená značka), aniž by automobily musely před Ostravu-Porubu.

Mapy poskytuje Freytag&Berndt, aplikaci PhoneMaps stáhnete zdarma pro iOS i Android.

Autoři: ,


Nejčtenější

Když postavila dílnu, nechtěl tam ani pes. Dnes má tisíce zákazníků

„Venkovský styl je vlastně takové moje vidění světa. Žiji tak, proto to ze mě...

Vyučila se pánskou krejčovou a vydělávala si tím, že šila trička z kvalitního českého materiálu. Pak začalo v Česku...

Muži vyrývají příběhy lidí do desek. Dřevěná fotoalba jsou hitem

Dominik Čermák (vlevo) a Jan Ševčík jsou úspěšnými výrobci a prodejci dřevěných...

Na začátku byznysu dvou mladých mužů byla spořivost jednoho z nich. Jan Ševčík šel do obchodu a chtěl si pořídit...



Řidička uvázla v podjezdu zatopeném při lijáku, auto vytáhli hasiči

Vůz v zatopeném podjezdu.

Kvůli silnému dešti se odpoledne dostala do nepříjemné situace řidička ve Frýdlantu nad Ostravicí. S autem totiž vjela...

Aktivita šmejdů zase roste. Vydávají se za poradce a chtějí plnou moc

Tato žena si koupila na jedné předváděcí akci v Ostravě vysavač. Když ho...

Čím dál více problémů zaznamenávají města i spotřebitelské organizace s podomními prodejci. Ti se soustředí na starší...

Traktor s valníkem se na svahu převrátil, osmnáctiletý hoch zemřel

V Moravských Bránicích se převrátil traktor táhnoucí vlečku s dřevem. Jeho...

Tragická nehoda se stala dopoledne v katastru obce Býkov-Láryšov na Krnovsku. Převrátil se tam traktor s připojeným...

Další z rubriky

Řidička uvázla v podjezdu zatopeném při lijáku, auto vytáhli hasiči

Vůz v zatopeném podjezdu.

Kvůli silnému dešti se odpoledne dostala do nepříjemné situace řidička ve Frýdlantu nad Ostravicí. S autem totiž vjela...

Neznám lepší práci, říká šéfka startujícího festivalu Colours of Ostrava

Zlata Holušová hledá interprety pro Colours of Ostrava na festivalech po celém...

Čtyři dny nonstop zábavy pod značkou Colours of Ostrava začínají. Bdí nad ním tým festivalové šéfky Zlaty Holušové. K...

Nemocnice ve Frýdku-Místku má moderní lůžka pro lidi po kritické léčbě

Nová lůžka jsou součástí zrekonstruovaného oddělení následné intenzivní a...

Pacientům po kritickém onemocnění nebo traumatu, kteří již nevyžadují pobyt na ARO, přesto ale potřebují zvýšený...

Najdete na iDNES.cz