Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moravskoslezský kraj žádá ministerstva, aby vysvětlila průtahy s Rudnou

  19:55aktualizováno  19:55
Vysvětlete lidem v kraji, proč se kvůli hodnocení vlivu na přírodu, takzvané EIA, dále protahuje dostavba Prodloužené Rudné. Tak zní část výzvy krajských zastupitelů určené ministerstvům dopravy a životního prostředí, aby se veřejně vyjádřila k problému po sedmi letech stále nedokončené ostravské silnice.

Rozestavěná Prodloužená Rudná se zakonzervuje a nejméně rok a půl se tam nebude nic dít. (19. června 2017) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Prodloužená Rudná má odvést dopravu z přetížené ulice 17. listopadu v Ostravě-Porubě a současně sloužit jako dálniční přivaděč z Opavska.

Prodloužená Rudná

  • Silnice, která spojuje průtah Ostravy Rudnou s novou silnicí I/11 směrem na Opavu, přibližně 400 metrů dlouhý úsek je nedokončený.
  • Stavět se začala v roce 2010, vinou různých průtahů však dosud není jasné, kdy bude hotová.
  • Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 nově zprovoznilo speciální web prodlouzena-rudna.cz, na kterém se vysvětlují komplikace s výstavbou.

Přitom původní návrh byl ještě ostřejší. Poté, co náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS) informoval o dvou problémech: majetkoprávních potížích a zdlouhavé přípravě hodnocení EIA, navrhl jeho předchůdce ve funkci krajského náměstka a starosta Ludgeřovic na Hlučínsku Daniel Havlík (ČSSD) usnesení, ve kterém kraj žádal, aby se ministerstva lidem v regionu za průtahy omluvila.

Hejtman: Problémem nejsou ministerstva, ale jeden člověk

Při závěrečném schvalování usnesení zastupitelstva už bylo vyjádření jemnější: výzva k omluvě se změnila na nutnost vysvětlení. „Změna se mi nelíbí, nicméně ji akceptuji. Omlouvat se zjevně nikdo nehodlá,“ zhodnotil Havlík podobu politické dohody.

Hejtman Ivo Vondrák (ANO) s výzvou zastupitelů nesouhlasil. „Byl bych nerad, aby se z Rudné stalo politikum, ačkoliv chápu, že do voleb to může být atraktivní,“ naznačil spojitost s tím, že obě ministerstva vedou ministři z hnutí ANO.

Vondrák navíc řekl, že problémem nejsou ministerstva, ale „jeden člověk, který zneužil tehdejší legislativu“. Zmínil tak ostravského architekta Dušana Richtára, s kterým se jak kraj, tak i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už delší dobu nemohou domluvit na majetkoprávním vyrovnání.

Fotogalerie

„Tvrdím, že nebýt tohoto člověka, tak by Prodloužená Rudná už stála. Ale nyní by nám nepomohla ani schválená EIA,“ dodal hejtman.

Světlo na konci tunelu?

Upozornil rovněž, že s oběma ministry, Richardem Brabcem a Danielem Ťokem, je kvůli silnici v takřka každodenním kontaktu. Náměstek Unucka řekl, že postup ministerstva dopravy a ŘSD je teď jiný než v minulosti. „Máme pravidelné informace, jak se věc hýbe, kdysi jsme jen čekali. Vidím světlo na konci tunelu.“

Usnesení s výzvou k vysvětlení průtahů podpořilo 48 zastupitelů z 51 přítomných. Proti byl jen hejtman, zdrželi se další dva zastupitelé za ANO - Radek Podstawka a Martin Schwarz.

Ministerstva výzvu odmítla. „Situaci na této stavbě popisujeme zcela otevřeně a veřejnosti ji vysvětlujeme. K tomu opravdu nepotřebujeme usnesení zastupitelů,“ reagoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Co zastupitelstvo schválilo

  • Vyjadřuje nespokojenost s dosavadním postupem Ministerstva dopravy (MD) a Ministerstva životního prostředí (MŽP) ve věci stavby "I/11 Prodloužená Rudná, hranice okresu Opava" ̈
  • Žádá MD, MŽP a ŘSD, aby koordinovaně podnikly všechny relevantní kroky v souladu s právním řádem, které povedou k urychlené dostavbě stavby Prodloužená Rudná
  • Žádá MD a MŽP, aby vhodným způsobem vysvětlila občanům Moravskoslezského kraje zbytečné průtahy, které byly v procesu EIA způsobeny
  • Žádá zařadit bod "Informace o stavu stavby "I/11 Prodloužená Rudná, hranice okresu Opava" jako pravidelný bod jednání zastupitelstva
  • Pověřuje náměstka hejtmana Jakuba Unucku, aby se v souladu s právními předpisy aktivně účastnil jednání ve věci stavby Prodloužená Rudná a podával aktuální informace zastupitelům i občanům

Zdůraznil, že už se mohlo stavět, kdyby stavbu neblokovalo několik lidí kvůli svým pozemkům. „Resort dopravy v této věci žádné chyby neudělal, naopak jsme navrhli a prosazovali způsob, jak co nejrychleji získat potřebná povolení stavby, tedy získání stanoviska EIA v takzvaném zjišťovacím řízení. ŘSD je připraveno ještě v létě předložit podklady pro kompletní proces EIA,“ doplnil Neřold.

Mluvčí ministerstva životního (MŽP) prostředí Petra Roubíčková uvedla, že za průtahy s EIA nejsou odpovědní. „Za přípravu stavby i podkladů pro úřady je vždy zodpovědný investor, v tomto případě ŘSD.“

Ministerstva se brání

Roubíčková uvedla, že ŘSD na základě vlastního rozhodnutí v květnu 2016 bez konzultace s MŽP zvolilo cestu, o které bylo přesvědčeno, že je nejrychlejší, tedy posouzení stavby v zjišťovacím řízení, které by nahradilo celý proces EIA.

„Závěr zjišťovacího řízení, které následně vydal krajský úřad v září 2016, byl ale napaden ze strany architekta Richtára. Architekt poukázal na údajně chybné zařazení silnice dle zákona o pozemních komunikacích. Aby se stavba nestala předmětem možného dlouholetého soudního sporu o tom, zda se jedná o silnici pro motorová vozidla či ne podle výkladu zákona o pozemních komunikacích, a zda tedy musí stavba projít celým procesem EIA, rozhodl krajský úřad v dubnu 2017 o postoupení dokumentace na MŽP. Tím krajský úřad zároveň potvrdil, že není možné posoudit stavbu pouze ve zjišťovacím řízení,“ popsala Roubíčková.

MŽP tak nyní čeká na dokumentaci EIA, kterou přislíbilo ŘSD předložit nejpozději do 10. července, aby se mohlo okamžitě zahájit proces EIA. Ten chce MŽP podle mluvčí ukončit v co nejkratším možném termínu, maximálně do šesti měsíců.

„Proces EIA není nejužším místem ve schvalovacím procesu výstavby Prodloužené Rudné. Právě kvůli blokaci architekta Richtára není pravomocně dokončen ani proces vyvlastnění a tak nemůže být ani zahájeno řízení o stavebním povolení, i kdyby stavba měla vydané stanovisko EIA,“ upozornila Roubíčková.

Autor:



Nejčtenější

V SPD chtějí odvolat vlastního poslance. Sepisují proti němu petici

Moravskoslezský lídr SPD Lubomír Volný chce švýcarizaci České republiky,...

Z hnutí Svoboda a přímá demokracie v Moravskoslezském kraji odcházejí členové. Kvůli hádkám. Tvrdí, že na vině je...

Rozmrzelý Baroš: Nejhorší sezona, řeknu to naplno, jsme prostě v ...

Kapitán Baníku Milan Baroš (v červeném) čelí přesile hráčů Liberce.

Soupeřovi fanoušci ho vřele vítali. „Mílan Baroš,“ skandovali. Ostravský útočník však po utkání 14. kola první ligy v...



Za organizaci homosexuální prostituce mladistvých padlo šest obvinění

Obchodníci s lidmi

Kriminalisté obvinili šest mužů, kteří podle nich na několika místech v ČR, zejména v Praze a na Ostravsku,...

Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Zpěvák a student Dan Bárta získal univerzitní cenu za výzkum vážek

Dan Bárta při přebírání ocenění Ostravské univerzity za výzkum vážek. (14....

Pět cen, z toho dvě akademikům a tři studentům, udělil rektor Ostravské univerzity Jan Lata na výroční akci školy,...



Další z rubriky

Vliv kotlů na znečištění ovzduší roste. Podle výzkumů konkurují průmyslu

(Ilustrační snímek)

Mezi zdroji znečištění ovzduší jsou stále viditelnějším hráčem. Podíl domácích topenišť na vypouštění škodlivin roste a...

Kostel v Gutech obnovíme ze stromů z Beskyd, má jasno diecéze

Dřevěný kostel v Gutech před ničivým požárem.

Ostravsko-opavská diecéze začne hledat vhodné stromy, ze kterých postaví repliku shořelého dřevěného kostela v Gutech...

Za pokus o vraždu ze žárlivosti dostal podnikatel deset let vězení

Obžalovaný Mehmet Ölmez v jednací síni Krajského soudu v Ostravě. (12. října...

Krajský soud v Ostravě poslal na deset let do vězení tureckého podnikatele Mehmeta Ölmeze, který podle žalobce před...



Najdete na iDNES.cz