V některých úsecích mezi Ostravou a Opavou panuje čilý stavební ruch. Jenže kdy se nová silnice otevře, není jasné.

V některých úsecích mezi Ostravou a Opavou panuje čilý stavební ruch. Jenže kdy se nová silnice otevře, není jasné. | foto: Sdružení I/11

Prodlužuje se nejen Rudná, ale i stavba. Řidiči si počkají nejméně rok

  • 13
Na to, že by si ještě letos mohli oddychnout od dlouhých kolon automobilů, mohou obyvatelé ulice 17. listopadu v Ostravě-Porubě zapomenout. Kvůli soudním sporům bude prodloužená Rudná pro řidiče otevřena nejdříve příští rok.

Květen 2015. Takové datum stále ještě slibuje na svých internetových stránkách Ředitelství silnic a dálnic jako termín, kdy má být uvedena do provozu prodloužená Rudná. Nová silnice má odvést tranzitní dopravu z ulic Poruby. Avizovaný termín ovšem Ředitelství silnic a dálnic rozhodně nestihne.

„Podle posledních informací, které z Ředitelství silnic a dálnic máme, se kvůli sporům s vlastníky některých pozemků odsouvá termín zprovoznění na neurčito,“ přiblížil aktuální situaci porubský starosta Petr Mihálik (ČSSD).

„Je to jedna z nejhorších zpráv, jaké jsme mohli obdržet. Odklonění tranzitní dopravy z centra Poruby je totiž pro nás stěžejní záležitost. Kdy přesně bude obchvat dostaven sice nevíme, letos to ale určitě nebude a příští rok je zatím ve hvězdách. Všechno bude záležet na tom, jak budou probíhat soudní spory.“

Budoucnost kvůli soudu značně nejistá

Právě kvůli soudním sporům s vlastníky pozemků na trase prodloužené Rudné se práce na její části zastavily. „U jednoho ze sporných úseků se majitel odvolal proti rozhodnutí krajského soudu, který dal za pravdu státu, záležitost tedy bude řešit Vrchní soud v Olomouci,“ sdělil Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11. To sdružuje města, která mají na modernizaci silnice zájem (webové stránky sdružení zde).

Odložení dostavby prodloužené Rudné potvrzuje také Lubomír Hýbl z Ředitelství silnic a dálnic. „Nedokážeme odhadnout, jak dlouho bude soudní řízení trvat. I když půjde všechno dobře, letos se už asi stavět nebude. Je také docela možné, že i když uspějeme a požádáme o vydání stavebního povolení, zase přijdou nějaká odvolání,“ popisuje Lubomír Hýbl možné komplikace.

„V první fázi bychom mohli zprůjezdnit prodlouženou Rudnou, nebyla by ale ještě dokončena křižovatka u Globusu. Ta se musí postavit až po zprovoznění prodloužené Rudné, protože její stavba bude znamenat uzavření současné silnice ve směru na Opavu. Ale tranzitní doprava by tím byla vyřešená.“

Další problém u Nových Sedlic

Právě ta je v současnosti největším problémem Poruby a ulice 17. listopadu, protože po ní projíždí většina kamionů směřujících z Ostravy na Opavu a opačně. Na křižovatkách se ve špičce tvoří dlouhé fronty a tisíce motorů popojíždějících automobilů se podepisují také na životním prostředí.

Problémy řeší silničáři i na dalších úsecích silnice I/11. Ta nyní dostává novou podobu, kdy čtyřproudová silnice by měla vést až do Opavy. Kudy ale povede například v úseku mezi Novou Sedlicí a Komárovem, se teprve jedná.

„Zatím největší problém evidujeme u Nové Sedlice, kde se bude teprve rozhodovat o trase,“ vysvětlil náměstek opavského primátora Josef Stiborský (KDU-ČSL). „Ve hře jsou tři varianty, severní obchvat, jižní obchvat a průtah obcí. V současnosti si necháváme zpracovat ekonomickou analýzu stavby, abychom věděli, která varianta vyjde nejlépe. Hotova by měla být do dubna.“

Nejvíce problematická je severní varianta. Na její trase se totiž nachází prameniště pitné vody a s trasou obchvatu proto nesouhlasí ani sousední Štítina.

Ještě letos by se pak měla začít stavět část severního obchvatu Opavy. V průběhu tří let by se zde měla prostavět necelá miliarda korun a hotovo má být v září 2018.