Rok se z Hrabyně do Háje ve Slezsku jezdilo jen velkou oklikou. Kvůli stavbě nové trasy silnice I/11 v úseku mezi Opavou a Ostravou se tady dvě silnice musely přebudovat. Teď sem mohou první auta.
Podle starostky Hrabyně Zdeňky Jordánové roční komplikace stály za to. "Lidé z Háje ve Slezsku i Hrabyně se v roce 2015 mimoúrovňovým křížením napojí na novou čtyřpruhovou silnici mezi Ostravou a Opavou," řekla Jordánová.
Řidiči tak mohou využít vůbec první postavené součásti budované silnice I/11. "Jedná se o první zprovozněné objekty při stavbě jedenáctky mezi Opavou a Ostravou," potvrdil krajský náměstek pro dopravu Daniel Havlík.
FaktaTakzvaná Prodloužená Rudná naváže na Rudnou a odkloní auta z Poruby a Pustkovce. Trasa bude dlouhá zhruba 6,7 kilometru a bude stát 2,5 miliardy korun. Úsek Mokré Lazce na ni naváže a ulehčí Velké Polomi a Hrabyni. Necelých 10 kilometrů vyjde na 3,6 miliardy. První řidiči na spojku vyjedou v srpnu 2015. V případě Mokrých Lazců v celém rozsahu, u Prodloužené Rudné po jedné půlce. |
Stavby už jsou zcela hotové. "Mezi Hrabyní a Hájem ve Slezsku a Smolkovem je v provozu silnice a most," upřesnila Nina Ledvinová z Ředitelství silnic a dálnic.
Ještě během prosince ředitelství také zprovozní komunikace na druhé straně jedenáctky, v Mokrých Lazcích. Změny řidiče čekají také na hlavní trase Ostrava - Opava.
V těchto dnech se plánuje například převod provozu už na nově vybudovanou souběžnou část silnice I/11, a to v úseku mezi Novými Sedlicemi a Hrabyňským kopcem.
"Připravují se omezení šířky komunikace v souvislosti s pracemi na Hrabyňském kopci a také opatření zimní údržby," doplnila Ledvinová.
Na samotné I/11 se v úseku Mokré Lazce i Prodloužená Rudná čile pracuje. Dostavují se mosty, které jsou podle Ledvinové stěžejní.
"V různém stupni rozestavěnosti jsou všechny," poznamenala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic . Dále se pracuje na přeložkách vody, plynu a inženýrských sítích.
V této oblasti mají Mokré Lazce náskok, přeložky se tam už předávají a kolaudují. Na Prodloužené Rudné na nich ještě pracují dělníci. Zatím vše postupuje podle harmonogramu.
"Zprovoznění obou staveb se předpokládá v jednotném termínu, v srpnu 2015. Mokré Lazce v celém rozsahu, Prodloužená Rudná pouze po jedné polovině," sdělil Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
O stavbu nové silnice mezi Ostravou a Opavou města a obce ležící na její trase bojují už roky, v roce 2001 kvůli tomu založily i společné sdružení. Oblastí totiž projedou denně desetitisíce aut.
Stávající komunikace technicky nevyhovuje. Hustá doprava také komplikuje život v obcích, kudy stará cesta vede.