Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Surý, MF DNES

Ředitelé škol na Ostravsku mění kvůli maturitám výuku

  • 13
Kvůli státním maturitám chystají ředitelé středních škol změny ve výuce. Chtějí studenty na zkoušku připravit tak, aby byli schopní ji zvládnout. Zkouška dospělosti byla letos hlavně pro studenty učebních oborů s maturitou zlým snem. Někde jich neuspěla i polovina.

Dva roky věnoval nástavbovému studiu, maturitní vysvědčení ovšem nemá. Jednadvacetiletý Marcel Vonička se vyučil jako truhlář. Pak se rozhodl pro nástavbu v podnikání. Letos maturoval. Neuspěl v písemném testu z matematiky. "Nebyl jsem zvyklý na takový typ příkladů, těžko jsem se orientoval," hodnotí test, který musel absolvovat kvůli společné státní maturitě. Jednotné testy se mu nelíbí.

"Pro nástavbu jsem se rozhodl, protože jsem chtěl mít něco do budoucna, abych mohl dělat sám na sebe. Nechápu, proč mě srovnávají se studenty z gymnázií," vysvětluje Vonička. Právě rozdíl mezi gymnázii, odbornými učilišti a nástavbami je po zveřejnění výsledků maturit nejmarkantnější.

Někde zvažují, že učební obor s maturitou neotevřou

Na některých školách v kraji maturitu nezvládla i polovina studentů. "Máme dálkové i denní nástavbové studium a čtyřletý učební obor s maturitou. Letošní úspěšnost činí pětačtyřicet procent. Problémem byla státní maturita z matematiky," říká ředitelka bruntálské střední odborné školy Eva Nedomlelová.

Zároveň už plánuje změny. "Zvažujeme, že čtyřleté obory s maturitou už nebudeme otvírat a necháme si jen nástavbové studium. Také pozměníme výuku, v matematice je potřeba úlohy formulovat jinak, také v češtině a cizích jazycích přizpůsobíme výuku," popisuje Nedomlelová. Bruntálská škola není výjimkou, poloviční neúspěšnost hlásí i další.

"Gymnázia mají výborné výsledky, na nástavbách a učilištích víme až o více než poloviční neúspěšnosti. Ještě nemáme výsledky za celý kraj, ale až budou, musíme je podrobně vyhodnotit a hledat nápravu. Tak to nemůžeme nechat," komentovala náměstkyně hejtmana Věra Palková. V průměru neodmaturovala pětina studentů.

"Maturity srovnávají nesrovnatelné," míní pedagog

Házet do jednoho pytle gymnázia a odborné školy či učiliště podle názorů jednotlivých ředitelů nelze. Už jen kvůli množství odučených hodin. "Na gymnáziích mají pět hodin češtiny týdne, my dvě. Jak máme studenty srovnatelně připravit?" ptá se ředitel Středního odborného učiliště stavebního v Opavě Bedřich Štencel.

Dodává, že u technických oborů je například nesmysl studenty v češtině učit latinské názvy gramatických jevů. Maturitní písemky však tuto terminologii vyžadují.

"Je to mrhání penězi. Že je na gymnáziích vyšší úroveň než na odborných školách vědí všichni. To jsme si nemuseli za miliardu ověřovat. Srovnávají nesrovnatelné," doplňuje Štencel a říká, že státní maturita nesplnila svůj účel. Na rozdíl od jednotných závěrečných zkoušek učebních oborů, ke kterým se škola připojila. "Tam se však srovnává zedník se zedníkem, ne všichni dohromady," upozorňuje na největší rozdíl.

Státní maturita? Složitá organizace a přehnané papírování

Učitelé budou na první rok státních maturit dlouho vzpomínat. "Velice složitá organizace, přehnané papírování," hodnotí ředitel havířovské Střední školy technických oborů Jaroslav Knopp. Školy musely vytisknout tisíce papírů, studenti je vyplnili a učitelé skenovali do Prahy.

"Maturity trvaly měsíc a ostatní výuka jim musela ustoupit. Studenti měli ředitelské volno, upravený rozvrh. Teď se to dohání," říká zástupkyně ředitele hladnovského gymnázia Dagmar Kocichová. Ministr sice pro příští rok slibuje písemné zkoušky před těmi ústními, zdá se však, že proces papírování zůstane stejný. "Pro učitele je to obrovská zátěž. Přitom se to může dělat elektronicky," myslí si zástupkyně Kocichová.