(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Pešek, MF DNES

Suché Lazce bojují proti obchvatu Komárova. Spor vyvrcholí referendem

  • 5
Při lednové volbě prezidenta republiky budou lidé v opavské části Suché Lazce hlasovat také v referendu. To se bude týkat plánované jižní varianty obchvatu opavské čtvrti Komárov, kterou lidé ze Suchých Lazců dlouhodobě odmítají.

Jižní varianta obchvatu Komárova by hustou dopravu na silnici I/11 mezi Opavou a Ostravou přivedla na katastr Suchých Lazců.

„Jižní obchvat Komárova jde na úkor Suchých Lazců. Vede z velké části územím Suchých Lazců a necitelně zasahuje do krajiny a obydlí. Definitivně změní charakter krajiny, měl by vést na náspu a z panoramatu na Malé Hoštice a Komárov tak zbude jenom betonová zeď,“ popsal starosta Suchých Lazců Petr Orieščík. Místní zastupitelé konání referenda schválili na svém zářijovém jednání.

Suché Lazce proti takzvané jižní variantě obchvatu Komárova bojují dlouhodobě. Lidé už před pěti lety kvůli tomu založili občanské sdružení a uspořádali referendum, v němž se proti trase obchvatu přes katastr Suchých Lazců vyslovilo 97,5 procenta hlasujících.

Opavský magistrát tehdy kvůli administrativní chybě výsledek neuznal. Letos následovala petice.

Lidé jsou připraveni blokovat odkupy pozemků

Obyvatelům Suchých Lazců na jižní variantě obchvatu vadí rozčlenění zemědělských ploch a narušení klidových zón mezi Suchými Lazci a Komárovem.

„Zastaví to vývoj obou obcí. Ani Komárov se nemá severním směrem kam rozšiřovat, může jenom nahoru na jih,“ upozornil starosta Orieščík. Avizoval, že místní lidé jsou také připraveni blokovat odkup pozemků.

Pro opavskou městskou část Komárov je však obchvat prioritou, množství vozidel je neúnosné.

„Ve špičce obcí projíždí souvislý tok aut. Stačí, aby po přejezdu jel vlak a kolona aut stojí až k okraji Opavy. My bychom raději byli také pro severní variantu, protože směrem k Suchým Lazcům se můžeme rozvíjet. Po ekonomickém posouzení ale dopadl lépe jih, a pokud neprojde sever, budeme rádi i za jih. Prioritou je vytěsnit dopravu z Komárova,“ přiblížil starosta Komárova Lumír Měch.

Pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Opavu je pouze jižní varianta reálnou možností. „Chápu občany městské části Suché Lazce, že si nepřejí, aby obchvat vedl v katastru jejich obce. V rámci celé Opavy je ale důležité, aby obchvat někudy vedl. Severní varianta je dvakrát tak drahá a zasahuje do ochranných vodních pásem,“ komentoval primátor Opavy Radim Křupala.

Jižní variantu již odsouhlasila Centrální komise ministerstva dopravy. „Platné stanovisko EIA komplexně posoudilo dopad severního a jižního obchvatu Komárova do jednotlivých složek životního prostředí a veřejného zdraví. Zcela jednoznačně preferuje variantu jižního obchvatu Komárova,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Doplnil, že jižní varianta je také ekonomicky výhodnější, její stavba by měla vyjít na 2,1 miliardy korun. Severní varianta je vyčíslena na 4,4 miliardy.

ŘSD už začalo s přípravami. „V současné době jsou připraveny podklady pro zadání veřejné zakázky na zpracování technické studie záměru projektu včetně ekonomického hodnocení,“ upřesnil Studecký.

Obchvat má vyřešit situaci v Komárově

Termín zahájení samotné stavby ještě není možné odhadnout, pro tento úsek I/11 ještě není vydané územní rozhodnutí.

Obchvat má vyřešit dopravní situaci v Komárově, jehož středem denně projede na dvacet tisíc aut. Původně se zvažovaly tři varianty. První, průtah obcí, počítal s výkupem a zbouráním více než čtyřiceti domů i podjezdem pod železniční tratí. Stát měl 2,5 miliardy korun. Hodnocení jeho vlivu na životní prostředí a veřejné zdraví jej však zcela vyloučilo.

Zbyla severní a jižní varianta. „Severní varianta obchvatu Komárova není nejvhodnější. Technicky je komplikovaná a vzhledem k poloze velké části trasy v záplavovém území a zásahům do prvků systému ekologické stability není ekonomicky výhodná,“ upozornil Studecký. Doplnil, že vyřešit dopravní situaci v Komárově je nezbytně nutné. O problematice se přitom jedná již šestnáct let.