Rejs prawdy má pomoci splavnit Odru k Bohumínu. Kanál je ale nejistý

  12:45aktualizováno  12:45
Zastánci stavby průplavu Odra - Dunaj chtěli dokázat, že je řeka Odra splavná od svého ústí až k přístavu Kędzierzyn-Koźle, padesát kilometrů od Bohumína. Povedlo se jim to.

Nákladní loď, která podnikla Rejs prawdy, připlouvá do přístavu v Krapkowicích. Minulý týden vyplula ze Štětína. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Až do obrovského přístavu v polských Koźlích, ležícím na Odře nedaleko českých hranic, dokázal doplout se svou nákladní lodí polský kapitán, bojující o dokončení splavnění Odry. Rejs prawdy, česky plavbu pravdy, podnikl na vlastní náklady.

„Jedná se o klasickou říční loď, na kterou naložil na dvě patra kontejnery,“ vysvětluje Josef Tobola, zástupce společnosti TILC, usilující o vybudování říčního přístavu v Bohumíně.

„Tím, že loď doplula až sem, dokázal, že to možné je. Pravidelné plavbě brání jen papírová úprava plánu vodní cesty. Mosty přes řeku totiž mají chybně stanovenou podstatně nižší výšku pro průjezd, než je ve skutečnosti možné,“ podotkl Tobola.

„Doufám, že myšlenka splavnit Odru a postavit přístav v Bohumíně dojde naplnění. A to co nejdříve, dokud jsou dostupné fondy Evropské unie, které by to mohly spolufinancovat. A pak bude možné navázat stavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe,“ komentoval plavbu lodi bývalý říční kapitán Stanislaw Staniszlawski, předseda dozorčí rady společnosti TILC.

Přečtěte si, co o splavnění Odry píšou Poláci

Pokud by se lodě mohly po Odře vydávat až do přístavu v Koźlích, bylo by napůl vyhráno. Přístav by totiž neměl problémy přijmout prakticky jakýkoli počet lodí. Je obrovský. A v minulosti patřil k důležitým říčním přístavům, vyplouvala z něj například plavidla Československé plavby labsko-oderské. Ta už ale dnes na Odře neexistuje.

„Ve 30. letech tu byl nejmodernější říční přístav v Evropě. Délka přístavních mol byla přes tři kilometry, to nemají ani námořní přístavy. Pak by stačilo dostavět protipovodňovou přehradu u Ratiboře, která by zvedla hladinu až k Bohumínu. A ta se už staví,“ řekl Tobola.

Fotogalerie

Přístav, na jedné straně český, na druhé polský, by chtěla jeho firma postavit v Bohumíně na Olši, přítoku Odry. Na Odře samotné totiž jsou chráněné meandry.

„Do roku 2020 by měla být dostavěna hráz v Ratiboři, za další dva roky bychom chtěli mít postavený přístav v Kopytově,“ počítá Tobola.

Jeho plány se ale asi neuskuteční. „Přístav v Bohumíně skutečně plánovaný je, jen ne v Kopytově, ale ve Vrbici,“ vysvětluje bohumínský starosta Petr Vícha.

„Nápad stavět přístav v Kopytově bych nazval fantasmagorickým, ale chci být slušný. Vůbec se s ním nepočítá v územním plánu a jen taková změna trvá šest i sedm let. Navíc není jediný důvod, proč jej tam stavět,“ dodal starosta.

Nejčtenější

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Na okraji Třince se v noci srazil kamion s dodávkou, zemřeli čtyři lidé

Tragická nehoda v Třinci si vyžádala čtyři mrtvé. (11. 11. 2018)

V Třinci-Neborech na Frýdecko-Místecku se v noci stala tragická dopravní nehoda. Při střetu kamionu s dodávkou tam...

Ženu paralyzovaly bludy. Zřejmě jako první Češka bojuje s následky malárie

Komáři trápí hlavně v oblastech s vydatnými srážkami a v oblastech záplav.

Nedbala doporučení lékařů a při návštěvě Ugandy neužívala antimalarika. Po návratu domů onemocněla 49letá žena z...

Nové tramvaje v Ostravě zlobí, část řidičů s nimi odmítá jezdit

V Ostravě už jezdí nové tramvaje.

Dvě desítky počítačem řízených tramvají firmy Stadler jezdí po Ostravě teprve od 1. listopadu, lidé už ale poznali,...

Karviná - Sparta 1:3, hosté po pauze vydřeli obrat proti deseti

Fotbalisté Sparty slaví třetí branku v utkání proti Karviné. Z pokutového kopu...

Fotbalisté Sparty poprvé od poloviny září zvítězili v nejvyšší soutěži na hřišti soupeře. Proti Karviné, která hrála...

Další z rubriky

Nejvíc dlužníků má Moravskoslezský kraj, v exekuci je každý desátý

Ilustrační snímek

Nejvíc dlužníků z České republiky žije v Moravskoslezském kraji. V exekuci je tam každý desátý obyvatel. Půjčují si...

Stavba obchvatu Karviné se už podruhé posouvá. Nyní na říjen 2019

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Stavba karvinského silničního obchvatu začne nejdříve za rok. Investor, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, tak...

Udělejte přechod, žádají lidé po nehodě, při níž zahynul student

Místo, kde se stala nehoda v Klimkovicích u zastávky.

Smrtí 17letého Jakuba z Ostravy skončila nedávno dopravní nehoda u autobusové zastávky Dřevovýroba v Klimkovicích....

Advantage Consulting, s.r.o.
OBRÁBĚČ CNC / 3-OSÉ CENTRUM

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 25 000 - 37 000 Kč

Najdete na iDNES.cz