Majitel amerického muzea historických vozidelJeff Lane si prohlíží rodící se...

Majitel amerického muzea historických vozidelJeff Lane si prohlíží rodící se repliku tříkolky Tatra 49. (28. května 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Stařičký tatrovácký unikát ožívá, replika skončí v americkém muzeu

  • 0
Do Lane Motor muzea v americkém Nashvillu se po renovaci přestěhuje unikátní Tatra 49, kterou si v České republice vyhlédl majitel muzea Jeff Lane. „Jde o unikátní vůz, který rozšíří mou sbírku,“ vysvětluje sběratel, který se byl podívat na postup prací v dílně společnosti Ecorra v Kopřivnici-Lubině.

Lane dodal, že v muzeu má několik stovek automobilů, přičemž ho zajímají hlavně unikátní vozy, právě jako je tato tříkolová Tatra. „Kopřivnické vozy mám rád hlavně proto, že zdejší automobilka patřila v první polovině minulého století k nejprogresivnějším na světě,“ vysvětlil americký sběratel. 

V Kopřivnici se tříkolová Tatra vyráběla od roku 1929 zhruba deset let, dnes jich existuje už jen několik.

Lane byl s postupem prací spokojený a nešetřil komplimenty na adresu techniků. „Je to nádherné auto, krásný kousek, těším se, až bude dokončeno a stane se dalším cenným přírůstkem mé rozsáhlé sbírky,“ řekl.

Zrod Tatry 49

Auto je zhruba v polovině výrobního procesu, podvozek je původní, jinak se muselo a bude muset vše vyrobit nové. „V mém muzeu pozoruhodných aut je řada světových značek, na tatře mě fascinuje ten přechod od kočárů po moderní automobily. Ten mezičlánek v podobě prvotních osobních aut mě velmi zajímá,“ dodal.

V dílnách Ecorry už pracují renovátoři na podvozku automobilu, dřevěná kabina vozu vzniká samostatně.

„V Česku existuje už jen několik kousků tohoto unikátu, nezachovalo se ani příliš mnoho dobové technické dokumentace. Ecorru proto čeká, jak už ale firma mnohokrát v minulosti zažila, náročná renovátorská práce,“ uvedl mluvčí firmy Jaroslav Baďura.

Majitel Ecorry Vítězslav Hinner uvedl, že Tatra 49 měla být především levným vozem. „Vyrobilo se jej ale v několika modifikacích jen něco přes dvě stovky,“ uvedl Hinner. Ecorra připravuje Tatru 49 v provedení limuzíny, vůz se ale vyráběl například i jako valník.

Nashvillské muzeum shromažďuje vozidla s neobvyklými konstrukcemi, kuriozity a jinak zajímavá auta. Kopřivničtí renovátoři už pro muzeum dělali sněžné sáně Tatra nebo vozidlo Helica poháněné vrtulí. Na nové zakázce začali pracovat jen několik týdnů poté, co do USA odeslali kopii amerického designového vozu Dymaxion, na níž pracovali zhruba tři roky (o Dymaxionu více zde).

,