Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Restart železnice. Vlaky do Jakartovic povezou výletníky

  8:57aktualizováno  8:57
Zapomeňte na smuteční věnce zdobící poslední motorák. Osobní vlaky se na železnici mezi Opavou a Jakartovicemi nejspíše vrátí. Velkou radost budou mít hlavně trampové. Obce se dohodly na třech spojích denně přes letní víkendy. Cestující by mohli zajíždět až do Svobodných Heřmanic.

Poslední jízdy na trati Opava - Jakartovice provázela i šťastná shledání, jinak však na nádražích převládal smutek. (6. dubna 2014) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Starostové obcí podél trati, na které byla 7. dubna ukončena osobní přeprava, se na středečním jednání dohodli s krajským úřadem na úhradě omezeného počtu spojů přes letní měsíce.

"V červenci a v srpnu by vlaky jezdily o víkendech, a to třikrát denně," konstatoval starosta Dolních Životic Jaroslav Vaněk.

Starosta upozornil, že pokud by se podařilo dojednat s vybraným dopravcem co nejnižší ceny za provoz vlaků, mohly by se spoje rozšířit i na část června, případně září.

Situaci obcím ulehčilo i to, že ve financování pomůže i krajský úřad. Zatímco dříve už nechtěl hradit roční více než osmimilionovou ztrátu, nyní je přístupnější.

"Předběžně jsme domluveni na úhradě poloviny nákladů, případně dvou třetin," potvrdil dohodu náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík.

"Záleží na dalším jednání. I tak by se ale příspěvek měl pohybovat v rozmezí 300 až 400 tisíc korun, což je s předchozí částkou neporovnatelné," dodal náměstek.

Navíc existuje možnost, že vlaky pojedou o zastávku dále. Konečná by tedy nebyla už v Jakartovicích, ale až ve Svobodných Heřmanicích. Tam už motorák nejezdil řadu let.

Bývalí strojvedoucí (zleva) Jiří Král, Vojtěch Pavera a Josef Toška ukazují...

Bývalí strojvedoucí (zleva) Jiří Král, Vojtěch Pavera a Josef Toška ukazují tabulku s označením původního motoráku Hurvínek, který kdysi na trati Opava - Jakartovice jezdíval. (6. dubna 2014)

"Musíme však například ještě prověřit stav nevyužívané nádražní budovy ve Svobodných Heřmanicích," dodal náměstek Havlík.

Starostu Svobodných Heřmanic Radomíra Pražáka zpráva překvapila. Středečního jednání obcí se totiž nezúčastnil.

"Jsem docela zvědav, protože nádražní budova je nevyužívaná a České dráhy se netají záměrem ji odprodat," reagoval.

Obce nyní osloví dopravce, aby předložili nabídky a pak se podle ceny a kvality nabízených služeb rozhodnou, s kým provoz vlaků obnoví. "Pobídkové řízení povede Opava. Čas nás tlačí, rádi bychom stihli prázdninový provoz," řekl dolnoživotický starosta Vaněk.

Zájem zatím prý mají dvě soukromé společnosti, vyloučeny nejsou ani České dráhy.

Největší radost z obnovení provozu by měli nejspíše turisté, pro které jakartovická trať patřila mezi nejoblíbenější. "Po této železnici jsem jezdila už jako dítě. Byla by věčná škoda ji uzavřít," poznamenala Jana Richterová z Opavy.

Starostové však vyzývají, aby lidé trať v případě obnovení částečného provozu podpořili a jezdili co nejvíce. "Podle letošního výsledku se totiž budeme rozhodovat, co dále," přiblížil starosta Dolních Životic.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Dědic u Krajského soudu v Ostravě.
Soudce zrušil Dědicovi zákaz vycestování. České vězení je přítulnější, řekl

Martin Dědic, kterému hrozí v projednávané kauze ovlivňování veřejných zakázek a přijímání úplatků maximálně dvanáctiletý trest, může nakonec strávit ve vězení...  celý článek

Vizualizace stadionu Bazaly po plánované přestavbě.
Za 200 milionů Ostrava přestaví Bazaly pro mladé talentované fotbalisty

Jediné krajské město, v němž není fotbalová akademie, je Ostrava. Má ji mít v roce 2019 na Bazalech. Přestavba legendárního stadionu, který nevyhovuje...  celý článek

Pro stavbu ostravského vozu byly použity moderní technologie počítačového...
VIDEO: Studenti VŠB postavili karoserii elektromobilu jako od profesionálů

Obdobnou metodou jako v profesionálních vývojových centrech navrhli a postavili studenti a vyučující Vysoké školy báňské designovou studii karoserie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.