Světelné signalizace se rušný přechod pro chodce před restaurací Helbich v Ostravě-Jihu dočkal teprve nedávno. V pátek dopoledne ale nefungovala. Na světlech semaforů se objevily černé kartonové kryty přeškrtnuté výrazným bílým křížkem.
Plán revize semaforů
Plzeňská x nadjezd Horní (Interspar), 8:00-11:00 hodin Opavská x Třebovická (přechod), 14:00-16:00 hodin
28. října x Mariánskohorská 8:00-11:00 hodin Opavská x Kozinova (přechod), 14:00-16:00 hodin
Mariánskohorská x Nádražní 8:00-11:00 hodin Hlučínská x Petřkovická (přechod), 14:00-16:00 hodin
dopoledne Mariánskohorská x Sokolská třída |
Stejné kryty mohli chodci a řidiči křižující Ostravu vidět od začátku května i na jiných přechodech či křižovatkách.
A pokud zatím neměli to "štěstí," musejí počítat s tím, že na nefunkční světla mohou narazit mnohem častěji než obvykle.
V pondělí odpoledne například nebudou fungovat semafory na křižovatce Opavské ulice s Třebovickou v Ostravě-Porubě. V úterý dopoledne pro změnu zůstane bez světelné signalizace křižovatka ulic 28. října a Mariánskohorská.
A tyto výpadky budou následovat ještě řadu týdnů. Přesněji až do konce června. Důvodem jsou plánované kontroly.
Důkladněji revidovat se musí dvakrát ročně
"Všechny semafory v Ostravě projdou v průběhu května a června pravidelnou revizí. Znamená to, že budou několik hodin mimo provoz," říká Jiří Maléř, mluvčí městské společnosti Ostravské komunikace, která světelnou signalizaci kontroluje a udržuje.
Technici společnosti mají v péči semafory na 55 křižovatkách a 27 přechodech pro chodce. Kromě toho se starají ještě o dalších 15 signalizačních zařízení, jako jsou výstražné blikače, dětská dopravní hřiště, radary nebo signalizace výjezdu hasičů.
"Všechna zařízení procházejí jednou za měsíc běžnou prohlídkou, kdy technici vizuálně kontrolují venkovní výstroj, čistotu návěstidel i funkce a stav tlačítek pro chodce. To vše se děje za plného provozu světelné signalizace. Dvakrát ročně je však nutné udělat mnohem důkladnější revizi zařízení," uvedl ředitel Ostravských komunikací Daniel Lyčka.
Při takové revizi technici kontrolují funkční i jistící prvky a zkoušejí řadiče světelné signalizace. To se však nedá udělat bez odstavení semaforů z provozu. "Všechny světelně řízené křižovatky budou proto postupně na několik hodin odpojeny," vysvětluje Lyčka.
Na rušných místech budou řídit provoz policisté
Zatímco kontrola světelné signalizace na pouhých přechodech pro chodce zabere technikům jen půl hodiny, maximálně hodinu, na rušných křižovatkách, kterými projíždějí i tramvaje či trolejbusy, mají práce víc - zabere jim obvykle tři až čtyři hodiny.
Po celou tu dobu zůstává na semaforech tmavý kryt s bílým křížem, což je jasná informace pro řidiče, že světla jsou mimo provoz. Na frekventovaných křižovatkách se v té době starají o bezpečný provoz dopravní policisté.
"Prosíme řidiče o zvýšenou opatrnost, dodržování dopravního značení a pokynů policistů," žádá ředitel Ostravských komunikací. A netají, že stejné prohlídky s vypínáním semaforů chystají opět na podzim. "Plánujeme je na říjen a listopad," uzavřel Lyčka.