„Na úřadě jsem se pořádně rozčílil. Já i žena každodenně jezdíme služebním autem, ale teď prý nebudeme mít možnost ho před domem zaparkovat. Navíc na stránkách obvodu jsem nenašel o novince ani zmínku. Až úřednice mi řekla, že mi kartu nemůže vydat, když auto není moje. Prohlášení zaměstnavatele, že užívám jeho auto, už prý nestačí,“ řekl Martin Janošek z Ostravy.
Úterní jednání ale přineslo obrat a vše se má vrátit do původní podoby.
„Sešlo se mnoho stížností. Sjednotili jsme s úředníky právní výklad. Vypracujeme ještě přesný metodický pokyn, podle kterého se bude postupovat. Každopádně ode dneška lidé po předložení potvrzení zaměstnavatele získají kartu na služební vozidlo. Kartu dostanou třeba i na auto na leasing či úvěr,“ vysvětlil náměstek primátora Lukáš Semerák a zmínil, že tento rok chystá město v parkovacím systému určité změny.
„Příkladem by mohla být možnost, kdy auto řidič ve vybrané zóně odstaví třeba na dvě hodiny a rezidentní kartu nepotřebuje. Všechny novinky ale postupně teprve projednáme.“
Komplikace působí novela zákona
Potíže způsobila novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, ve které stojí, že provozovatelem silničního vozidla je osoba, která je v registru silničních vozidel zapsána jako vlastník tohoto vozidla. Podle této definice pak člověk nezíská parkovací kartu, když není zapsán v technickém průkazu auta.
„Dříve mohla být provozovatelem i jiná, vlastníkem pověřená osoba. Zároveň je v zákoně stanoveno, kdo může využívat parkovací karty v dané zóně. Je to právě vlastník vozidla a zároveň osoba s trvalým pobytem v místě,“ vyložila Jana Pondělíčková, mluvčí obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, který vydává karty pro centrum města a od podzimu loňského roku i pro Fifejdy.
Řidiči si ale po jednání úředníků mohou ode dneška znovu vyřídit kartu jako v předchozích letech. Kvůli právnickému kličkování to ale někteří zařídí až na druhý pokus. „Novela nic neřeší, jen situaci komplikuje,“ uzavřel ostravský právník Petr Kausta.