Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nedostatek je už i Poláků, říká ředitel příhraniční firmy vyrábějící lana

  18:40aktualizováno  18:40
Pět měsíců ve funkci výkonného ředitele společnosti Lanex Bolatice ve čtvrtek oslavil Martin Václavek. Absolvent VŠB, který vede jednu z největších firem na světě ve výrobě některých typů lan, se potýká hlavně s hledáním nových zaměstnanců.

Ředitel Martin Václavek pracoval ve farmaceutické firmě, pak zatoužil po změně. Teď v manažerské pozici táhne Lanex Bolatice | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Vaše firma nedávno zvýšila platy o sedmnáct procent. Co vás k tomu vedlo?
Nešlo jen o nárůst o 17 procent, to je jen srovnání s listopadem loňského roku, ale když to vezmeme meziročně s celým rokem 2016, tak je ten růst platů o 29 procent.

A co vás k tomu kroku tedy vedlo?
Platy jsme zvedli kvůli nedostatku pracovníků z českých zdrojů i rostoucí fluktuaci, těch věcí bylo víc. Na Ostravsku je hodně firem působících v automobilovém průmyslu, které pracovní síly hodně odsávají.

Pro vás je ale, vzhledem k blízké hranici s Polskem, určitě zajímavá i tamní pracovní síla. Je rozdíl mezi zaměstnáváním Čechů a Poláků, co se byrokracie s tím spojené týče?
Je to stejné. Polák nebo Čech, mezi zaměstnáváním jedněch nebo druhých není rozdíl. Jen polským zaměstnancům občas pomáháme s vyřizováním některých věcí na českých úřadech.

O Polácích se dlouho hovoří jako o poslední možnosti firem v regionu získat pracovní sílu z relativně blízkého okolí. Čím to je?
V Polsku je větší nezaměstnanost. V minulém roce se navíc nedaleko od nás zavřela továrna na výrobu mlékárenských produktů, takže dostupnost zaměstnanců je tam větší než u nás. V současnosti z těch 470 lidí, které potřebujeme, a 430, kteří u nás pracují, je zhruba 70 Poláků.

Čili je snazší přesvědčovat k nástupu Poláky než Čechy?
Jednáme s polskými úřady, děláme ve městech a obcích náborové akce. Díky tomu se k těm lidem dostaneme rychleji. Co je složitější, je dovoz k nám do továrny. Jedeme na čtyři směny, takže to není jednoduché.

S Moravskoslezským krajem asi máte při zajišťování dopravní obslužnosti méně práce.
Zatím se nám to až tak úplně nepodařilo, řešíme to raději vlastními silami. Svážíme Poláky z oblasti Ratiboře a z oblasti Wodzisławu Śląskiego. A na českém území přibíráme do autobusů české zaměstnance.

Ale ani to nestačí, stále byste okamžitě nabrali dalších čtyřicet lidí?
Ano. Ale i ta oblast Ratibořska je už v podstatě probraná. Navíc o ty lidi nemáme zájem jenom my, v okolí je více firem, které Poláky zaměstnávají.

Takže už dochází i Poláci?
Dá se to tak říct.

Jak jste se do Lanexu dostal vy?
Paradoxně na inzerát, který vyšel v MF DNES. Před nějakými třinácti lety jsem v novinách viděl inzerát se zajímavou pozicí. Já jsem chtěl pracovat ve firmě, která obchoduje se zahraničím.

Co jste dělal předtím?
Předtím jsem pracoval pro zahraniční farmaceutickou firmu.

Ale to přece asi také byla práce se zahraničím.
Ano, ale už jsem potřeboval změnu. Byl jsem tam od okamžiku, kdy jsem odešel ze školy, tak jsem hledal něco jiného.

Jakou máte školu?
Vystudoval jsem Vysokou školu báňskou, obor robototechnologie.

Takže se vám to teď hodí?
Technické vzdělání se mi hodí, výroba je o technologiích, o pochopení. Co může fungovat a co už ne. Navíc si tady sami navrhujeme ustavení strojů, to, kde budou stroje stát. Vlastní stroje většinou nevyvíjíme, byť jsme si pár strojů, třeba na balení horolezeckých lan, ve spolupráci s okolními firmami navrhli.

Máte i vlastní vývoj lan?
První lana jsou známa z doby před 20 tisíci lety, od té doby ten tvar zůstal stejný, tam se moc vymyslet nedá. Ale vyvíjí se materiály, konstrukce lana. Máme vývojové oddělení, vývojáři jsou rozděleni podle výrobních skupin, každý má svůj okruh. Máme například zažádáno o celosvětový patent na unikátní spojení opletu a jádra lana, které bude například pro horolezce bezpečnější.

Spolupracujete při vývoji i s vysokými školami, třeba s VŠB?
Přímo s VŠB ne, ale s univerzitami v Liberci nebo v Chemnitzu, které se tím, co vyrábíme, zabývají.

Jak velký výrobce Lanex v celosvětovém žebříčku vlastně je?
V segmentu horolezeckých lan jsme druhý největší výrobce na světě, mezi největší trojku na světě patříme i ve výrobě papírenských lan. Třetím největším výrobcem v Evropě jsme i ve výrobě polypropylenových lan. Máme továrnu v Rusku, pobočku v Polsku.

Jak se vyrábí v Rusku?
Čtyři roky trvalo, než se tam lidi stabilizovali, než se naučili fungovat, než přestali vymýšlet různé kličky a začali pracovat. Dnes jsme spokojeni.

Vyrábíte i nějaká speciální lana?
Jsme například jediným dodavatelem rychloslaňovacích lan pro německý Bundeswehr, dodáváme třeba izraelské armádě.

Jak se takové zakázky pro armádu domlouvají?
Například Němci nás oslovili sami, pozvali nás do tendru. Stejně to funguje i jinde v Evropě. Jiným armádám, třeba těm z Blízkého východu, dodáváme naše výrobky přes prostředníky.

A co česká armáda?
Bohužel české armádě nedodáváme, ta zatím raději nakupuje o třicet procent dražší lana od firmy z Anglie.

Dražší? Řekli jste jim, že to umíte levněji?
Řekli, ale zatím jsme se výsledku nedobrali.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí dle okresů pro Moravskoslezský kraj:

Volby do Senátu

Moravskoslezský kraj volí své zástupce do Senátu PČR ve volebních obvodech 68 - Opava, 71 - Ostrava-město a 74 - Karviná. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, proběhne druhé kolo senátních voleb 12. a 13. října.



Nejčtenější

VIDEO: Na školení za peníze EU kreslili úředníci pohlavní orgány

Školení za peníze EU

Radní obvodu Moravská Ostrava a Přívoz vyzvali tajemnici úřadu Leonu Večeřovou k odchodu poté, co se objevila nahrávka...

Dny NATO uvítaly 225 tisíc lidí. Legenda z Vietnamu zaplavila nebe vlčími máky

Letoun Bronco shazuje 200 tisíc kvítků vlčích máků.

Na mošnovském letišti končí Dny NATO v Ostravě, největší armádně-bezpečnostní show v Evropě. K vidění byla dvacítka...



Závěr první části Dnů NATO obstarali výsadkáři a severské stíhačky

Akrobatická skupina Křídla bouře z Chorvatska

Na mošnovském letišti proběhla první část Dnů NATO v Ostravě. Největší armádně-bezpečnostní show v Evropě divákům...

Ostravou kolují až tisíce dávek zrádné drogy. S alkoholem zabíjí

Moravskoslezská policie zveřejnila zajištěný obal syntetického canabinoidu,...

Už zřejmě devatenáct lidí se od pondělí přiotrávilo po požití syntetického canabinoidu. U deseti z nich bylo potvrzeno,...

V Ostravě se dva lidé otrávili náhražkou marihuany, jeden zemřel

Ilustrační snímek

Po požití syntetického canabinoidu zemřel v pondělí v Ostravě dvaatřicetiletý muž. Jeho o čtyři roky starší známý leží...

Další z rubriky

Dodávka srazila na silnici v Ostravě skoro čtyřmetrákového losa

Během krátké doby srazila v Moravskoslezském kraji auta tři velká zvířata....

Mladého losa srazila dnes brzy ráno dodávka na čtyřproudé silnici v Rudné ulici v Ostravě. Zvíře vážící přes 350...

V ostravském supermarketu dopoledne hořelo, desítky lidí i zaměstnanců evakuovali

V ostravském supermarketu Albert hořelo. Oheň vznikl v elektrické rozvodné...

Škodu v řádech milionů korun způsobil v pondělí dopoledne požár v supermarketu Albert v Ostravě-Dubině. Hořet začalo v...

Kraj by měl propojit průmysl, vědu, výrobu a školství, říká odborník

Ekonom Pavel Kysilka

Moravskoslezský kraj má šanci uspět i v době, kdy se bude dále rozvíjet digitalizace a automatizace průmyslu. Shodli se...

Najdete na iDNES.cz