Nastupující řezník bere 27 tisíc, zkušený i 35. Ale nejsou, říká majitel firmy

  19:49aktualizováno  19:49
Ve finále krajského kola ankety Podnikatel roku se umístil i Karel Pilčík, majitel společnosti Řeznictví H&H z Hladkých Životic. Když Karel Pilčík firmu v roce 2010 přebíral, pracovalo v ní 180 zaměstnanců. V současnosti jich ve výrobním závodě a v síti vlastních obchodů pracuje 210. Dalších pět by mohl přijmout ihned, ale nejsou.

Karel Pilčík, který je majitelem Řeznictví H&H z Hladkých Životic, si ve firmě po svém nástupu prošel provozem. V plánu má dodělat si řeznický výuční list. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Karel Pilčík stojí v čele firmy, jejíž tržby se zvýšily z 290 milionů v roce 2010 na více než půl miliardy v loňském roce. „Ale nemyslím, že by to bylo jen o mně jako o podnikateli. Na to jsem ještě hodně mladý. Je to zásluha všech lidí kolem mě,“ říká Karel Pilčík.

Jak jste se k podnikání dostal?
Já jsem sedmá generace řezníků Pilčíků. První Pilčík se vyučil řezníkem v roce 1855. Otec v roce 1993 privatizoval MP Krásno. Takže od čtrnácti jsem tam byl každé prázdniny na brigádě, po vysoké škole jsem tam nastoupil.

Proč jste tam nezůstal?
Před nějakými šesti roky se objevila možnost domluvit se s panem Hájkem, původním majitelem společnosti Řeznictví H&H, na koupi firmy. Bylo to zajímavé, firma by mohla vyrábět výsekové maso pro Krásno, pozitivem byla i vlastní síť prodejen. Původně jsme zvažovali, že bychom firmu koupili pro Krásno, ale pak jsme se rozhodli, že firmu koupím já jako fyzická osoba.

Proč?
Ono to k tomu pomalu spělo. Dva kohouti na jednom dvorku se moc nesnesou a my se dostávali s otcem do sporů.

Čili jste vlastně odešel kvůli zlepšení rodinných vztahů?
V podstatě mohu říct, že čím méně se nyní vidíme, tím se máme radši (směje se).

Jak se to dělá? To jste přišel za otcem a řekl: „Hele, tati, kup mi tu firmu?“
Až tak ne, ale v podstatě to tak nějak podobně ve výsledku bylo. Já si v Krásnu po škole prošel všemi funkcemi, od kalkulací přes kontroling, vedoucího kontrolingu až po vedoucího financí. Takže jsem měl zkušenosti z ekonomické oblasti. A oslovil jsem banky kvůli financování. Ale přestože jsme se znali, byl jsem pro ně začátečník. Takže Krásno mělo u bank výrazně lepší pozici než já. Ve výsledku to dopadlo tak, že si na koupi tohoto podniku půjčilo Krásno a ty peníze pak s mírným navýšením půjčilo mně. Pořád to vyšlo lépe než u banky. I tak to budu dalších deset let splácet. Takže bez pomoci rodinné společnosti, s otcem v čele, bych měl mnohem menší šance firmu koupit.

Jak se stane, že chce někdo prodat zaběhnutou firmu?
Pan Hájek ji neměl komu předat. Jeho děti ji nechtěly, tak se poohlížel po kupci. Stejný problém nyní řeší spousta dalších řeznických firem. Majitelé stárnou a mladým se do firem nechce.

Jak to?
Je tu velký generační problém. Jenom v poslední době skončily dvě nebo tři firmy jen proto, že do toho mladí nechtěli vstoupit. Majitelé, kteří firmy v devadesátých letech zakládali, dnes mají šedesát, sedmdesát let, a pokud nemají následovníky, firmy končí.

Vy v tom pokračovat evidentně chcete.
Ano. A chci to vzít důkladně. Díky tomu, že jsem si prošel brigádami v Krásnu, mě zdejší provoz nepřekvapil. Navíc jsem měl smůlu, že když jsem přišel na brigádu, tak si mě přehazovali stylem „to je mladý Pilčík, dáme mu zabrat“. Takže jsem dostával ty největší chuťovky. Šlemoval jsem střeva, čistil žaludky a podobně.

Jak vás přivítali, když jste ve čtyřiatřiceti přišel do své nové firmy?
Dávali mi to sežrat jako bažantovi. Zkoušeli na mě různé věci, ale díky tomu, že jsem si prošel provozem, jsem ty vychytávky většinou znal. To trvalo asi tak tři měsíce, pak se to uklidnilo.

Karel Pilčík.

Majitel úspěšné firmy Karel Pilčík.

Co na vás zkoušeli?
Třeba jsem řekl, že se příjem má vážit na jedné konkrétní váze. Oni mi řekli, že se na ni nevejde paleta a budou ji vážit. Tak jsem večer paletu vzal, přenesl jsem ji přes dvůr, vyzkoušel na té váze a ono to šlo. Odnesl jsem ji zpátky a ráno jsem jim řekl, ať to vyzkouší. Taky tu paletu museli nést přes dvůr. Těch věcí bylo víc. Ty tři měsíce jsem se učil firmu znát, jak fungují výrobní procesy. Teprve pak jsem šel do zásadních změn.

Je rozdíl ve výrobě větší firmy, jako je Krásno, a menší, jako je ta vaše?
Stroje jsou stejné, rozdíl je ve vyrobeném množství. Díky tomu nikdy nemůžeme konkurovat velkým výrobcům cenou, mají totiž úplně jiné nákupy. Musíme se hodně snažit. Jinak nemáme šanci přežít. A velké firmy jsou navázány na velké řetězce, kde je tlak na cenu. My tak levné klobásy pro řetězce vyrobit neumíme.

Hodně se mluví o problémech chovatelů jak prasat, tak skotu, kterým vadí jednak nízké ceny výkupů, jednak konkurence z ciziny. Jak to vnímáte jako jejich odběratel?
Problém českého trhu spočívá v tom, že chovatelé většinou nejsou schopni zajistit stejnou kvalitu při větším množství dodávaných kusů. Když od jednoho dodavatele koupím třeba 250 vepřových půlek, tak je to ještě v pořádku, kdyby jich už ale mělo být 300, tak těch 50 zbývajících už bude jiných. Více tuku, jiná kvalita kýt a podobně. A my potřebujeme, aby byly dodávané kusy co nejpodobnější, jinak vám vychází odlišně kalkulace ceny.

Takže nakupujete i ze zahraničí?
Ano, bohužel se tomu nevyhneme.

Jak vlastně vypadá trh práce ve vašem oboru?
Hodně špatně. Řezníci prostě nejsou. Ročně se v celé republice vyučí zhruba čtyřicet řezníků a to prostě nestačí. Řezníci stárnou a je jich stále méně.

Kolik z těch čtyřiceti připadá na Moravskoslezský kraj?
Nerad bych se mýlil, ale mám takový dojem, že zhruba tři.

Čím to je? Řeznické řemeslo přece mělo vždy dobrou pověst.
Za každého režimu. Za komunistů dokonce tu nejlepší. Tedy co se peněz týkalo. Nevím, co se stalo, co se pokazilo. Mladé už prostě řeznické řemeslo tolik neoslovuje. Už se však spolu s Českým svazem zpracovatelů masa chystáme, že jeho prestiž zvýšíme.

Není to třeba tím, že by byli řezníci špatně placeni? Kolik si vydělají?
Ti nejlepší mají okolo 35 tisíc hrubého, nastupující řezník po zapracování dostává zhruba 27 tisíc hrubého.

To nejsou špatné peníze. Jak se vám hledají zaměstnanci?
Špatně. Ihned bych mohl přijmout pět lidí do výroby a pro expedici, ale prostě nejsou. Nehlásí se.

Nejčtenější

Sparta selhala. Slavia podzimním mistrem, s Plzní se jí výrazně vzdálily

Slávistická radost v utkání s Mladou Boleslaví, Peter Olayinka a Miroslav Stoch...

Podzimní část fotbalové ligy vyhraje Slavia, jasno je o tom už kolo před koncem. V 18. kole lídr porazil Mladou...

Bylo to vysvobození pro všechny, plakal obžalovaný z vraždy ženy i tchyně

Rostislav Kotala (uprostřed) před zahájením soudního líčení, obžalovaný je z...

Velmi smutný příběh začal řešit Krajský soud v Ostravě. Dvaašedesátiletý Rostislav Kotala letos v dubnu podle obžaloby...

Mladý řidič vyjel do sněhu v letních gumách, zemřel po střetu s kamionem

Náraz osobní auto sešrotoval, řidič na místě zemřel. (11. prosince 2018)

Osmnáctiletý šofér BMW 318 zemřel ráno v Havířově. Na kluzké silnici náhle přejel do protisměru a srazil se s nákladním...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Chtěla drogy, sex si přála, tvrdí obžalovaný ze znásilnění na cyklostezce

Lubomír Varga (vpravo), obžalovaný ze znásilnění a loupeže, po příchodu do...

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ údajného znásilnění a loupeže na cyklostezce mezi Ostravou a...

Další z rubriky

O technické kroužky mají děti velký zájem. Na vybavení chybějí peníze

Studenti technických kroužků z Náchodska předvedli, jak fungují jejich roboti.

V nabídce kroužků v Moravskoslezském kraji se robotika či kybernetika objevují jen výjimečně, ačkoliv zájem je o ně...

Ostravské stopy: V Ostravě jako v lázních, směje se operní pěvec Bárta

Martin Bárta patří k nejuznávanějším tuzemským operním pěvcům, a jak říká,...

Excelentní barytonista Martin Bárta sice pochází z východních Čech, ale na Ostravsko dojíždí tak dlouho, že už ani...

Pětina nových ostravských tramvají je po nehodách mimo provoz

V Ostravě už jezdí nové tramvaje.

Vypadá to, jako kdyby tramvaje nOVA od firmy Stadler přitahovaly nehody. Dopravní podnik Ostrava eviduje už šest...

Najdete na iDNES.cz