Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj by neměl s pronájmem letiště v Mošnově pospíchat, míní nový ředitel

  19:07aktualizováno  19:07
Po ukončení studií pracoval dva roky na letišti v Mošnově. Po letech se zde Jaromír Radkovský vrací, tentokrát jako generální ředitel krajem vlastněné společnosti Letiště Ostrava. „Musíme najít to, co letiště přináší peníze. A osobní přeprava to není,“ řekl v rozhovoru pro MF Dnes.

Jaromír Radkovský by rád v Mošnově rozšířil nákladní leteckou přepravu. | foto: Jan Smekal, MF DNES

S čím jdete do funkce ředitele?
Nechci dělat žádnou revoluci, ale je jasné, že s nějakými nápady do toho vstupuji. Vypracoval jsem strategii, kterou jsem představil hejtmanovi a náměstkovi pro dopravu.

Co v ní navrhujete?
Není to nic nového proti tomu, o čem se tady mluvilo léta, jen to nikdo nedělal. Z Ostravy asi už nikdy nebude další Brusel či Praha a my musíme najít to, co letišti přináší peníze. A osobní přeprava to není.

Proč ne?
Je dotovaná, drahá a každá nová linka přináší letišti ztrátu. Mým cílem je pokračovat v létání, kam jen to půjde, a najít vedle Prahy jeden dva huby (letiště pro přestupy na další lety – pozn. red.) a k tomu výrazně rozšířit nákladní přepravu – cargo.

O rozvoji carga se hovoří dlouho, ale podle statistik výkony letiště v tomto směru klesají.
Mluvilo se o tom hodně, ale nikdo se tomu nevěnoval. Přitom bychom se mohli stát velkým nákladním prostorem, kde by cargo převládalo nad cestujícími.

Je odsud letecky co vozit? Není to přece levná záležitost.
Můžeme buď vyrábět a vozit, nebo se stát hubem pro jiné země, které by dovážely k nám. Amerika, Čína. Jen musíme ty možnosti najít. Třeba z Číny se dnes vozí obrovské množství věcí, které lidé nakupují přes internet. A část těch věcí se do Evropy přepravuje letecky. Velká letiště typu Frankfurt, Paříž nebo Vídeň cargo rozvíjejí, ale už jsou limitovány. Mají však náskok.

V čem spočívá?
Například letiště Charlese de Gaulla staví velké cargo hangáry. Ještě pro ně třeba nemají ani provozovatele, ale jsou připraveni. Když dnes někdo přijede do Ostravy a řekne, že chce s námi dohodu, tak mu odpovíme: Přijďte tak za tři až pět let, to už tady bude něco stát. Kdežto když přijde v Paříži, řeknou: Výborně, kolik chcete metrů, jsme připraveni. A to chceme docílit i tady.

Takže se bude stavět cargo?
Tak jsem to prezentoval a doufám, že bude. Chceme být připraveni a nechceme čekat, až někdo přijde.

Proč se nestavělo dříve? O rozvoji carga se mluví snad od roku 2004, kdy kraj letiště získal.
Na to se neptejte mne, to bylo hlavně politikum. Na letišti se v uplynulých osmi až deseti letech proinvestovaly 2,8 miliardy korun, ale není to moc vidět. Vím, že ty věci byly důležité, ale že jsme postavili centrum pro hasiče rozvoji leteckého provozu nijak nepomohlo.

A co mu pomůže?
Nový obchodní ředitel, kterého budeme hledat, začne jezdit po světě a hledat. Třeba v Asii. Někoho, kdo dnes hledá svůj hub v Evropě, odkud si pak své zboží už rozveze.

Kolik to bude stát?
V první fázi se bavíme o stovkách milionů korun. A když započítám i rekonstrukci dráhy, která musí začít do čtyř let, tak jsou to miliardy.

Na kolik oprava dráhy vyjde?
Odhady jsou mezi jednou až dvěma miliardami korun.

Jak bude probíhat? Budete muset uzavřít letiště?
Jsou dvě možnosti. Jednou je postavení paralelní dráhy, což by nebylo o mnoho dražší, ale to naráží na stavební uzávěru kvůli plavebnímu kanálu Dunaj–Odra–Labe. Pak je tady varianta opravy dráhy. Plán je takový, že se uzavře třetina dráhy, která se opraví, pak druhá třetina na druhém konci a pak se na nezbytnou dobu, na dva až tři měsíce, rekonstruuje zbytek dráhy. Po tu dobu by byl provoz přerušen.

Říkáte, že paralelní dráha by nevyšla draze. Kolik je to peněz?
Jednalo by se o stovky milionů korun, ale určitě by to přineslo hodně výhod.

Kdo to zaplatí?
Tyto akce se hradí z veřejných peněz. Určitě to nebude jen kraj, podílet se bude i republika a věřím ve využití evropských fondů.

Hovoří se ale i o záměru pronajmout letiště. Neohrozí to možnosti získávání peněz?
Pokud nechceme letiště uzavřít, musíme dráhu opravit. Jak to bude s pronájmem, ještě není jasné.

Náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka říká, že by letiště mohlo být pronajato letos.
Nevím, jestli je to reálné. Je mi jasné, že soukromý investor bude lepším hospodářem než státní správa, ale nejsem si jistý, zda je v této situaci rychlý pronájem pro letiště tím nejlepším. A nejsem si jistý, zda to má spočítáno i pan Strnad. (majitel Czechoslovak group, který má zájem o pronájem – pozn. red.) Druhá věc je, že pokud se nám podaří zvýšit cargo, sníží se prodělečnost.

Vy pronájem nedoporučujete?
Neměl by být vázán na jednu firmu. Výběrové řízení by mělo být formou mezinárodní soutěže, aby se ukázalo, jaká je poptávka. A to se rozhodně nestihne letos. Informace o pronájmu by se měla řešit v co nejširším mezinárodním měřítku.

Jak tedy postupovat?
Kraj by neměl s pronájmem letiště pospíchat jen proto, že je zájemce. Není žádným tajemstvím, že Brno má problémy s nájemcem. Kraj by tedy podle mne měl rozhodnout nejprve politicky, zda a jakým způsobem chce letiště pronajmout.

Jaromír Radkovský

  • Po dokončení vysoké školy pracoval u letectva. Následně působil jako dětský psycholog a věnoval se také farmacii a automobilovému průmyslu.
  • V roce 2016 byl zvolen do krajského zastupitelstva za hnutí ANO.
  • Od 19. května je generálním ředitelem Letiště Ostrava.

Vy jste spjat s ANO, náměstek Unucka je z ODS. Vy se v podstatě stavíte proti jeho nápadu rychlého pronájmu. Nemohou neshody zablokovat rozvoj?
Já nepopírám, že jsem byl nominován ANO, ale zde nevystupuji jako politik, ale ředitel. Kdybyste se mě ptal jako politika, řeknu vám, že ještě nerozhodlo zastupitelstvo a vše je v kompetenci vedení kraje. Já ale budu proti rychlému pronájmu.

Ale co dál?
Oslovil bych lidi z Brna, jak to tam funguje, i lidi v Košicích, kde je letiště také v soukromých rukou. Zjistil bych, jaké zkušenosti mají.

Jak tedy bude jednání o nájmu probíhat? Už na červnovém zasedání krajského zastupitelstva měla být projednávána přípravná zpráva, zda se nájem vyplatí. Na podzim se mělo pokračovat.
Myslím, že to tak rychlé nebude, skupina, která tyto podklady připravuje, vznikla nedávno. A myslím si že, při všem respektu k panu Strnadovi, vůbec neví, co provoz letiště potřebuje. A nemyslím, že by sháněl miliardy na opravu dráhy. Nyní teprve zjišťujeme, zda lze letiště vůbec pronajmout, třeba už proto, že jde o záložní letiště NATO.

Když pomineme pronájem, dokdy by měl váš plán začít fungovat?
Do tří let bychom se měli dostat z propadu a začít stoupat. Zda se dostaneme do zisku, nevím, mým cílem je minimálně provozní nula.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí dle okresů pro Moravskoslezský kraj:

Volby do Senátu

Moravskoslezský kraj volí své zástupce do Senátu PČR ve volebních obvodech 68 - Opava, 71 - Ostrava-město a 74 - Karviná. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, proběhne druhé kolo senátních voleb 12. a 13. října.



Nejčtenější

VIDEO: Na školení za peníze EU kreslili úředníci pohlavní orgány

Školení za peníze EU

Radní obvodu Moravská Ostrava a Přívoz vyzvali tajemnici úřadu Leonu Večeřovou k odchodu poté, co se objevila nahrávka...

Dny NATO uvítaly 225 tisíc lidí. Legenda z Vietnamu zaplavila nebe vlčími máky

Letoun Bronco shazuje 200 tisíc kvítků vlčích máků.

Na mošnovském letišti končí Dny NATO v Ostravě, největší armádně-bezpečnostní show v Evropě. K vidění byla dvacítka...



Závěr první části Dnů NATO obstarali výsadkáři a severské stíhačky

Akrobatická skupina Křídla bouře z Chorvatska

Na mošnovském letišti proběhla první část Dnů NATO v Ostravě. Největší armádně-bezpečnostní show v Evropě divákům...

Ostravou kolují až tisíce dávek zrádné drogy. S alkoholem zabíjí

Moravskoslezská policie zveřejnila zajištěný obal syntetického canabinoidu,...

Už zřejmě devatenáct lidí se od pondělí přiotrávilo po požití syntetického canabinoidu. U deseti z nich bylo potvrzeno,...

V Ostravě se dva lidé otrávili náhražkou marihuany, jeden zemřel

Ilustrační snímek

Po požití syntetického canabinoidu zemřel v pondělí v Ostravě dvaatřicetiletý muž. Jeho o čtyři roky starší známý leží...

Další z rubriky

Hokejistu Jihlavy zbila na severu Moravy přesila, měl otřes mozku

Michal Hlinka po napadení skupinou výtržníků.

Jihlavský útočník Michal Hlinka se bude nějakou dobu léčit z návštěvy severní Moravy, odkud pochází. Hokejistu a jeho...

Ostravské stopy: Ostrava byla smutné město. Ale lidé fajn, vzpomíná Král

Ivan Král (Střelecký ostrov, Praha, 4. září 2017)

Legendární rocker, jenž se proslavil jako všestranný hudebník, který po své emigraci do Spojených států v roce 1966...

Platit kryptoměnou se dá i na Karvinsku. V baru či penzionu

Platba kryptoměnou? Nic složitého... Stačí mobil a tablet.

Nadšenec do kryptoměn umožnil ve svém baru v centru Karviné platit virtuálními penězi. Podobných míst je v regionu...

Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.

Najdete na iDNES.cz