Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motorkářům jde o emoce, ne o ekologii, říká úspěšný výrobce elektromotorek

  19:19
Původně chtěl Michal Kubánek koupit motorku pro svou tříletou dceru. Když na trhu žádný vhodný stroj nenašel, rozhodl se zkonstruovat vlastní. Po více než sedmi letech vyváží jeho firma z Mankovic na Novojičínsku elektromotocykly značky Kuberg do celého světa.

Motorky Michala Kubánka letos poprvé změří síly s benzinovými. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Letos se chceme stát světovou jedničkou a právě rozjíždíme výrobu modelu motorek pro děti, které budou závodit proti těm benzinovým. Naše značka tak bude prvním elektromotocyklem, který se může objevit na stupních vítězů v dětském motokrosu mezi klasickými spalovacími motorkami,“ netají Michal Kubánek své ambice.

Odkud berete takovou jistotu?
Naše prototypy už ve světě závodily, takže víme, jak na tom jsme. Předtím se účastnily pouze vložených závodů pro elektromotorky, od letoška mohou díky změně pravidel elektrické motocykly oficiálně závodit s těmi benzinovými.

A v čem je výhoda vašich motorek oproti benzinovým?
Průběh točivého momentu je příznivý už od nulových otáček, takže dítě se rozjíždí s maximálním zrychlením z jakékoli rychlosti. U benzinové motorky je zrychlení optimální až ve vysokých otáčkách, takže jezdec musí přidat a roztočit motorku, což dětem tolik nejde.

V dospělých kategoriích jste to také zkoušeli?
Zatím ne. Stavíme novou motorku do třídy 65 kubíků, kterou chceme vyzkoušet ještě letos. Někteří naši zákazníci ale závodí na volnočasovém modelu, kterému říkáme Freerider, a dokonce se umístili na bodovaných místech v enduro závodech v České republice. Bylo to první umístění elektromotorky na bodovaném místě, a to i přesto, že ten stroj není na závodění stavěný.

Kdy začal příběh vaší firmy?
Motorky mě baví od dětství. Když mi bylo asi deset let, přemluvil jsem taťku, aby mi půjčoval svého pionýra, a od té doby jsem jezdil pravidelně. V roce 2009, když má dcera měla tři roky, jsem pro ni začal hledat vhodnou motorku, ale na trhu jsem nic vhodného nenašel. Dostal jsem se však do kontaktu s prvními elektrovozidly, které se na trhu objevovaly. Nějaké výrobky jsem koupil a překvapilo mě, jak ten elektromotor dobře funguje, zklamalo mě ovšem provedení. Řekl jsem si, že je to příležitost postavit opravdu kvalitní elektromotorku, která by nebyla čínská a která by vznikla v zemi mající tradici ve výrobě motocyklů.

Tak se zrodil váš první stroj?
S prototypem, který jsme postavili, jsme se v roce 2011 zúčastnili programu Czech Accelerator agentury CzechInvest. Ta poslala tři nejúspěšnější projekty na zkušenou do Ameriky a my jsme byli mezi nimi. Odjel jsem na dva měsíce do SiliconValley, kde jsem motorku ukazoval a měl jsem dobrou zpětnou vazbu. Zároveň jsem získal kontakty a začal jsem motorky prodávat, od začátku prakticky po celém světě.

V čem se prototyp odlišoval od dnešních výrobků?
Po vizuální stránce nepříliš, ale velký rozdíl je po technické stránce. Původní motor jsme koupili jinde, ale postupem času jsme byli nuceni si většinu věcí vyrábět sami. Pokud chceme posunovat limity a mít pořád něco lepšího, tak si všechno musíme vyřešit sami. Navíc motory jsou drahé, takže i cena výrobku by byla někde jinde.

Vy sám se na vývoji podílíte?
Ne, já jsem člověk, který přichází s nápady, které technicky realizují kolegové. Pro postavení kvalitního motocyklu je třeba řada profesí a není to úkol pro jednoho člověka.

Bylo těžké najít „chytré hlavy“?
Snadné to není, ale elektromotorky jsou dnes naštěstí „sexy“. Hodně lidí u nás pracuje také proto, že motorky jsou jejich hobby.

Dveře do světa vám otevřel pobyt v Silicon Valley?
To ani ne, spíše nám přinesl sebejistotu, že můžeme s našimi výrobky také do světa. Původní myšlenka totiž byla prodávat především v České republice a blízkém okolí. Nakonec se to obrátilo a většinu exportujeme.

Kolik motorek ročně vyrobíte?
Letos to budou dva tisíce kusů.

A jejich počet oproti předchozím rokům stoupá?
Výrazně, obratem rosteme každý rok o sto procent.

Jakou roli máte na světovém trhu elektromotorek?
Zanedbatelnou. Nejvíce na světě se jich prodává v Číně, kde se jedná o miliony kusů ročně. Musím ale říci, že zatímco v globálním měřítku hrajeme malou roli, v našem segmentu patříme ke špičce, přičemž letos máme šanci být jedničkou. Výrobců je málo, jen asi čtyři až pět.

Hodláte se vydat i do segmentu motocyklů pro běžné ježdění?
Už se vydáváme. V tuto chvíli homologujeme model Freerider, na kterém se bude možné pohybovat i po běžné silnici. Chceme pronikat do všech segmentů trhu, ale začali jsme a nejsilnější jsme v oboru sportovních elektromotorek pro děti.

Bylo těžké prosadit se na trzích v Americe a západní Evropě?
Snadné to nebylo, ale měli jsme velkou výhodu, že jsme byli jednou z prvních firem, která se tomu věnovala. Dodnes prodáváme takzvaně pasivně, což znamená, že nemusíme naše výrobky příliš nabízet, ale lidé z celého světa se nám sami ozývají, že by je chtěli.

Kolik modelů nabízíte?
Kolem desítky a postupně rosteme z těch dětských k dospělým, protože i naši zákazníci dospívají, takže my rosteme s nimi.

Někde jsem četl, že na motorce značky Kuberg jezdí i jeden z nejznámějších amerických hudebníků současnosti, raper Kanye West. Pomáhá to vaší značce?
Nevím. Pro některé lidi může být Kanye West kontroverzní osoba, takže může spíše od koupi motocyklu naší značky odradit. Ten příběh je takový, že asistentka manželky Kanyeho Westa, což je další slavná osobnost Kim Kardashianová, volala tři dny před vánočními svátky našemu zaměstnanci ve Spojených státech právě ve chvíli, kdy jsem s ním měl hovor i já. Ptala se, jestli můžeme doručit náš motocykl do Vánoc, a on na to, že to nestihneme. Naštěstí jsem to slyšel a řekl jsem mu, že pro takové lidi není problém poslat si pro motorku letadlo. Takže jim zavolal zpátky a vyšlo to.

Jsou mezi závodníky nějaká slavná jména, která vám pomáhají s propagací?
Hodně motorek kupují třeba ředitelé známých firem, jejichž jména lidem moc neřeknou. Je to nová věc a tu si pořizují nejdříve lidé přijímající jako první nové trendy. Kupují si nás však i normální lidé, kteří chtějí motorku pro své děti.

Jak je to s dalším rozvojem?
Technologie postupuje hodně dopředu a každý půlrok se výkonem neskutečně posuneme. Lidem, kteří na motocyklech závodí, ten výkon vyráží dech. V některých směrech má ten rozvoj smysl, například v oblasti motorek pro závodění či volný čas. Nemá však smysl dělat motorku pro cestu kolem světa, i s ohledem na to, že baterie dnes vydrží hodinu a půl jízdy. Svobodu však dává skutečnost, že se na té motorce pohybujete nehlučně. V lese se pak dostanete do míst, kam by to na běžné motorce nešlo.

Pomáhá vám i trend, že lidé vnímají ekologický rozměr?
Motorkáři na ekologii moc neslyší. To byl velký omyl jiných firem v začátcích rozvoje elektromobility, že si lidé budou kupovat vozítko jen proto, že je ekologické. U motorek jde však o emoce a zážitek z jízdy. Podmínkou úspěchu tedy je, aby elektromotorka byla po stránce jízdních vlastností srovnatelná nebo lepší než její benzinový ekvivalent.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Najednou takřka čisto. Odborníci prověří souvislost s útlumem huti Liberty

21. dubna 2024  6:57

Okolo ostravské huti Liberty se zlepšila kvalita ovzduší. Odborníci předpokládají, že to souvisí s...

Extra tramvaj i speciální kamery. Ostrava se chystá na hokejový šampionát

25. dubna 2024  16:32

Přípravy na mistrovství světa hokejistů, které se uskuteční v Praze a Ostravě od 10. do 26. května,...

Ostrava přivítá beachvolejbalisty. Na vítěze turnaje čeká unikátní trofej

25. dubna 2024  15:12

Dolní Vítkovice, někdejší průmyslový areál v Ostravě, bude od 5. do 9. června posedmé hostit...

Vrah hodil tělo ubodaného muže do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024,  aktualizováno  13:27

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Změny v extralize: Abdul se stal posilou Vítkovic, Klouček se vrací do Budějovic

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  10:53

Extraligové Vítkovice pro nadcházející sezonu posílil útočník Jindřich Abdul, který v posledních...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...