Motorky Michala Kubánka letos poprvé změří síly s benzinovými.

Motorky Michala Kubánka letos poprvé změří síly s benzinovými. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Motorkářům jde o emoce, ne o ekologii, říká úspěšný výrobce elektromotorek

  • 32
Původně chtěl Michal Kubánek koupit motorku pro svou tříletou dceru. Když na trhu žádný vhodný stroj nenašel, rozhodl se zkonstruovat vlastní. Po více než sedmi letech vyváží jeho firma z Mankovic na Novojičínsku elektromotocykly značky Kuberg do celého světa.

„Letos se chceme stát světovou jedničkou a právě rozjíždíme výrobu modelu motorek pro děti, které budou závodit proti těm benzinovým. Naše značka tak bude prvním elektromotocyklem, který se může objevit na stupních vítězů v dětském motokrosu mezi klasickými spalovacími motorkami,“ netají Michal Kubánek své ambice.

Odkud berete takovou jistotu?
Naše prototypy už ve světě závodily, takže víme, jak na tom jsme. Předtím se účastnily pouze vložených závodů pro elektromotorky, od letoška mohou díky změně pravidel elektrické motocykly oficiálně závodit s těmi benzinovými.

A v čem je výhoda vašich motorek oproti benzinovým?
Průběh točivého momentu je příznivý už od nulových otáček, takže dítě se rozjíždí s maximálním zrychlením z jakékoli rychlosti. U benzinové motorky je zrychlení optimální až ve vysokých otáčkách, takže jezdec musí přidat a roztočit motorku, což dětem tolik nejde.

V dospělých kategoriích jste to také zkoušeli?
Zatím ne. Stavíme novou motorku do třídy 65 kubíků, kterou chceme vyzkoušet ještě letos. Někteří naši zákazníci ale závodí na volnočasovém modelu, kterému říkáme Freerider, a dokonce se umístili na bodovaných místech v enduro závodech v České republice. Bylo to první umístění elektromotorky na bodovaném místě, a to i přesto, že ten stroj není na závodění stavěný.

Kdy začal příběh vaší firmy?
Motorky mě baví od dětství. Když mi bylo asi deset let, přemluvil jsem taťku, aby mi půjčoval svého pionýra, a od té doby jsem jezdil pravidelně. V roce 2009, když má dcera měla tři roky, jsem pro ni začal hledat vhodnou motorku, ale na trhu jsem nic vhodného nenašel. Dostal jsem se však do kontaktu s prvními elektrovozidly, které se na trhu objevovaly. Nějaké výrobky jsem koupil a překvapilo mě, jak ten elektromotor dobře funguje, zklamalo mě ovšem provedení. Řekl jsem si, že je to příležitost postavit opravdu kvalitní elektromotorku, která by nebyla čínská a která by vznikla v zemi mající tradici ve výrobě motocyklů.

Tak se zrodil váš první stroj?
S prototypem, který jsme postavili, jsme se v roce 2011 zúčastnili programu Czech Accelerator agentury CzechInvest. Ta poslala tři nejúspěšnější projekty na zkušenou do Ameriky a my jsme byli mezi nimi. Odjel jsem na dva měsíce do SiliconValley, kde jsem motorku ukazoval a měl jsem dobrou zpětnou vazbu. Zároveň jsem získal kontakty a začal jsem motorky prodávat, od začátku prakticky po celém světě.

V čem se prototyp odlišoval od dnešních výrobků?
Po vizuální stránce nepříliš, ale velký rozdíl je po technické stránce. Původní motor jsme koupili jinde, ale postupem času jsme byli nuceni si většinu věcí vyrábět sami. Pokud chceme posunovat limity a mít pořád něco lepšího, tak si všechno musíme vyřešit sami. Navíc motory jsou drahé, takže i cena výrobku by byla někde jinde.

Vy sám se na vývoji podílíte?
Ne, já jsem člověk, který přichází s nápady, které technicky realizují kolegové. Pro postavení kvalitního motocyklu je třeba řada profesí a není to úkol pro jednoho člověka.

Bylo těžké najít „chytré hlavy“?
Snadné to není, ale elektromotorky jsou dnes naštěstí „sexy“. Hodně lidí u nás pracuje také proto, že motorky jsou jejich hobby.

Dveře do světa vám otevřel pobyt v Silicon Valley?
To ani ne, spíše nám přinesl sebejistotu, že můžeme s našimi výrobky také do světa. Původní myšlenka totiž byla prodávat především v České republice a blízkém okolí. Nakonec se to obrátilo a většinu exportujeme.

Kolik motorek ročně vyrobíte?
Letos to budou dva tisíce kusů.

A jejich počet oproti předchozím rokům stoupá?
Výrazně, obratem rosteme každý rok o sto procent.

Jakou roli máte na světovém trhu elektromotorek?
Zanedbatelnou. Nejvíce na světě se jich prodává v Číně, kde se jedná o miliony kusů ročně. Musím ale říci, že zatímco v globálním měřítku hrajeme malou roli, v našem segmentu patříme ke špičce, přičemž letos máme šanci být jedničkou. Výrobců je málo, jen asi čtyři až pět.

Hodláte se vydat i do segmentu motocyklů pro běžné ježdění?
Už se vydáváme. V tuto chvíli homologujeme model Freerider, na kterém se bude možné pohybovat i po běžné silnici. Chceme pronikat do všech segmentů trhu, ale začali jsme a nejsilnější jsme v oboru sportovních elektromotorek pro děti.

Bylo těžké prosadit se na trzích v Americe a západní Evropě?
Snadné to nebylo, ale měli jsme velkou výhodu, že jsme byli jednou z prvních firem, která se tomu věnovala. Dodnes prodáváme takzvaně pasivně, což znamená, že nemusíme naše výrobky příliš nabízet, ale lidé z celého světa se nám sami ozývají, že by je chtěli.

Kolik modelů nabízíte?
Kolem desítky a postupně rosteme z těch dětských k dospělým, protože i naši zákazníci dospívají, takže my rosteme s nimi.

Někde jsem četl, že na motorce značky Kuberg jezdí i jeden z nejznámějších amerických hudebníků současnosti, raper Kanye West. Pomáhá to vaší značce?
Nevím. Pro některé lidi může být Kanye West kontroverzní osoba, takže může spíše od koupi motocyklu naší značky odradit. Ten příběh je takový, že asistentka manželky Kanyeho Westa, což je další slavná osobnost Kim Kardashianová, volala tři dny před vánočními svátky našemu zaměstnanci ve Spojených státech právě ve chvíli, kdy jsem s ním měl hovor i já. Ptala se, jestli můžeme doručit náš motocykl do Vánoc, a on na to, že to nestihneme. Naštěstí jsem to slyšel a řekl jsem mu, že pro takové lidi není problém poslat si pro motorku letadlo. Takže jim zavolal zpátky a vyšlo to.

Jsou mezi závodníky nějaká slavná jména, která vám pomáhají s propagací?
Hodně motorek kupují třeba ředitelé známých firem, jejichž jména lidem moc neřeknou. Je to nová věc a tu si pořizují nejdříve lidé přijímající jako první nové trendy. Kupují si nás však i normální lidé, kteří chtějí motorku pro své děti.

Jak je to s dalším rozvojem?
Technologie postupuje hodně dopředu a každý půlrok se výkonem neskutečně posuneme. Lidem, kteří na motocyklech závodí, ten výkon vyráží dech. V některých směrech má ten rozvoj smysl, například v oblasti motorek pro závodění či volný čas. Nemá však smysl dělat motorku pro cestu kolem světa, i s ohledem na to, že baterie dnes vydrží hodinu a půl jízdy. Svobodu však dává skutečnost, že se na té motorce pohybujete nehlučně. V lese se pak dostanete do míst, kam by to na běžné motorce nešlo.

Pomáhá vám i trend, že lidé vnímají ekologický rozměr?
Motorkáři na ekologii moc neslyší. To byl velký omyl jiných firem v začátcích rozvoje elektromobility, že si lidé budou kupovat vozítko jen proto, že je ekologické. U motorek jde však o emoce a zážitek z jízdy. Podmínkou úspěchu tedy je, aby elektromotorka byla po stránce jízdních vlastností srovnatelná nebo lepší než její benzinový ekvivalent.


Elektromobil