Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Celé je to kolos, říká nový šéf činohry Národního divadla Moravskoslezského

  8:46aktualizováno  8:46
Režisér Vojtěch Štěpánek je známý hlavně díky slavné éře pražského Divadla Komedie. Když zaniklo, s jeho rukopisem se mohli seznámit také ostravští diváci, a to díky režiím v Komorní scéně Aréna. Talentovaný tvůrce se přestěhoval do Ostravy, od ledna povede činohru Národního divadla Moravskoslezského.

Vojtěch Štěpánek od ledna povede činohru Národního divadla moravskoslezského. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Máte za sebou tři inscenace v Komorní scéně Aréna. Od Nového roku nastupujete jako nový šéf činohry do typově odlišné instituce – Národního divadla moravskoslezského. Jak si tento na první pohled velký rozpor vysvětlit?
Myslím, že je to dáno mou minulostí, kdy jsem v Praze dosud fungoval jako ředitel repertoárového a také souborového Divadla Komedie. Paradoxně se sice jednalo o malé divadlo, ale přesto jsou i tady jisté styčné body s Národním divadlem moravskoslezským. Měli jsme většinou vyprodáno, diváci k nám ovšem nechodili na tituly, ale na soubor, který pro ně byl čitelný. Diváci jsou zvědaví, co jejich oblíbený soubor udělá, s tímto mám zkušenosti. Předpokládám, že to byl rovněž důvod, proč mě ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil oslovil s nabídkou vedení zdejší činohry.

Předpokládám, že jste byli s Divadlem Komedie a Komorní scénou Aréna na stejné vlně. Uvažovali jste někdy také o užší spolupráci?
Měli jsme v hlavě několik projektů. První spočíval v tom, že umělecký šéf Arény Ivan Krejčí společně s dramaturgem Tomášem Vůjtkem měli zkoušet v Divadle Komedie inscenaci Smíření. K její premiéře však nakonec došlo v místě vzniku, v Ostravě, což je možná ještě lepší. Vytváří totiž triptych. Je třeba si uvědomit, že v tomto ohledu takové divadlo vytváří určitou službu veřejnosti i dramaturgicky, protože tento soubor uvádí autory, na které by si málokdo troufl. Když jsem inscenoval v Komorní scéně Aréna, tak jsem to ani nevnímal, že bych se vepsal do Arény, ale spíše do Ostravy.

Kdy jste se rozhodl, že se do Ostravy přestěhujete?
Stěhování jsem řešil až v okamžiku nabídky z Národního divadla moravskoslezského. Stálé bydliště mám sice ještě v Praze, ale je pouze otázkou času, kdy si je změním. Přestěhovaný jsem a vím, že tady nejdu na rok nebo na dva. Když vám někdo svěří tak rozsáhlý soubor, tak se dá do dvou let hovořit pouze o vstupním momentu. Že se divadlo někam dostane, to zjistíte až po čtyřech pěti sezonách.

Co obnáší příchod k velkému souboru?
Tím, že nastupuju v lednu, přicházím v půlce sezony. Přijímám ji a nemám prostor nic zásadně měnit. S Jiřím Nekvasilem jsme si řekli, že mé tvůrčí období začíná až od další sezony. Takže se tady vyskytuju, docházím na porady a dělám dílčí kroky. Po poradě se zástupci divadla jsem například vybral nového dramaturga Adama Golda.

Jaká je filozofie vaší dramaturgie? Kam chcete příští sezonu směřovat?
Plánuju tituly tak, aby sezona měla nějaký výraz. Nemělo by jít pouze o divácky úspěšné věci, ale mělo by se hrát také dovnitř divadla, vytvářet tvůrčí adrenalin. Nechci ovšem zvát režiséry, po kterých by sice zůstalo výrazné gesto, ale pachuť v hledišti. Zároveň bych chtěl rovnoměrně rozdělit příležitosti pro celý soubor, ne aby se tady některý z herců za celou sezonu prošel jen dvakrát po jevišti.

Přitom však nastupujete do situace, kdy jste se zdejší činohrou vlastně ještě nic nenastudoval, není to nevýhoda?
Jak se to vezme. Může se to jevit jako velká nevýhoda, že je vlastně neznám. Já to však naopak cítím jako velkou výhodu, kolem které vzniká zvědavost a zjitřenost. Proto bych tu šanci neměl propást a měl bych ji umět využít. Nepropásnout otevřené oči a připravenost, protože ta se dá proměnit ve tvůrčí energii.

Vaše první režie bude na jaře v podobě psychologického dramatu Řeči léčí. To je kus známý i díky filmové verzi Nebezpečná metoda, kterou natočil David Cronenberg...
Ten náš překlad je možná trošku zavádějící v tom, že půjde o vaudevillovou komedii na téma pomluv. Snad ale dokážeme vysvětlit, že se jedná o zajímavé drama s atraktivním příběhem o jedné z životních etap slavného psychologa Sigmunda Freuda a jeho žáka a pozdějšího rivala Carla Gustava Junga.

Jak hodnotíte současný stav Národního divadla moravskoslezského?
Zázemí je velice efektivní, což je obrovský servis. Celkem je to všechno kolos, možná třetí největší divadlo v Česku.

Co očekáváte od jmenování šéfem činohry?
Vnímám to jako obrovskou příležitost, přitom to někdo může vnímat až jako strašidelnou věc. Vlastně přicházím k hotovému, což mě velice láká. Často jsem totiž bojoval s tím, že něco nejde, že nejsou lidi, teď to bude pravý opak. Na druhou stranu tady vidím jistou nevyváženost v uvádění některého typu divadla. Třeba Král Ubu, který byl nasazen bez přípravy publika. Dobře, proč ne, udělejme Krále Ubu na velké scéně, ale musí k tomu vést nějaká dlouhá cesta, na níž půjde společně herec, režisér i divák a bude to trvat třeba několik sezon. Žádné razantní šoky. V úvodní fázi pro mě bude především důležité co nejvíce sehrát soubor.

Když odhlédnete od své profese, co vás na Ostravě baví?
Omlouvám se, ale divadlo nemohu oddělit, je to pro mě přirozené prostředí. Před dvěma roky jsem tady mluvil s nějakým klukem, který se chystal do Prahy. Ptal jsem se jej, co tam bude dělat? Odpověděl, že tam je všeho moc, a to je právě ono – moc divadel, hospod... A já mu říkal: Ty tam přijedeš a první co uděláš, že si vytvoříš okruh tří hospod a devíti přátel, které budeš v různém rytmu obcházet. Vytvoříš si Ostravu v Praze a ta se pro tebe stane nevyužitá.

Jakou Ostravu jste si tedy vytvořil vy?
Mně se líbí, že Ostrava, kromě několika částí, má nevyslovená pravidla, kde je možné všechno, nebo vůbec nic. Chodím rád do Staré arény nebo do Absintového klubu Les, kde je to opravdu tvůrčí. Všechno, co se zde odehrávalo, mělo zatím vždy nějaký výstup, třeba že se herci po divadle sejdou, jdou se napít a ještě pořád tu inscenaci řeší. V Divadle Komedie jsme byli jen v malé bublince, kdežto celá Ostrava je pro mě jedna velká bublina, ve které je mi velmi dobře. Líbí se mi, že je tady kousek do Beskyd a celá zdejší oblast je pro mě něčím opravdová a lidská.



Nejčtenější

Když postavila dílnu, nechtěl tam ani pes. Dnes má tisíce zákazníků

„Venkovský styl je vlastně takové moje vidění světa. Žiji tak, proto to ze mě...

Vyučila se pánskou krejčovou a vydělávala si tím, že šila trička z kvalitního českého materiálu. Pak začalo v Česku...

Řidička uvázla v podjezdu zatopeném při lijáku, auto vytáhli hasiči

Řidička ve středu uvázla v autě v zatopeném podjezdu.

Kvůli silnému dešti se odpoledne dostala do nepříjemné situace řidička ve Frýdlantu nad Ostravicí. S autem totiž vjela...



Muži vyrývají příběhy lidí do desek. Dřevěná fotoalba jsou hitem

Dominik Čermák (vlevo) a Jan Ševčík jsou úspěšnými výrobci a prodejci dřevěných...

Na začátku byznysu dvou mladých mužů byla spořivost jednoho z nich. Jan Ševčík šel do obchodu a chtěl si pořídit...

Romští vysokoškoláci bojují za lepší vzdělanost v komunitě. Založili hnutí

Ilustrační snímek

Vyhledávat talentované romské děti a podporovat je ve studiu, pomáhat absolventům středních a vysokých škol při...

GLOSA: Marie Rottrová přilákala davy, Jessie J se koncertem prokecala

Marie Rottrová na Colours of Ostrava (20. července 2018)

Nad Ostravou konečně vysvitlo slunce a festival Colours rozsvítila legenda tuzemského popu Marie Rottrová. Jako...

Další z rubriky

Tatra vyráběla ve Studénce letadla. Uplynulo 80 roků od slavného letu

Bronislav Novosad ukazuje pohlednice vydané k připomínce letecké výroby ve...

Letadlo značky Tatra T-101 vyrobené ve Studénce na Novojičínsku překonalo před osmdesáti lety světový rekord v...

Zemědělci při žních žehrají na sucho. Déšť pro obilí dorazil pozdě

Zemědělcům komplikuje sklizeň obilí vrtkavé počasí.

Zatímco ovocnáři slaví nadúrodu, zemědělci už na začátku žní vědí, že se nebudou mít čím chlubit. Jarní sucho obilí...

Řidič smrtelně srazil ženu a ujel, policie hledá potlučený renault

Místo nehody, kde ve čtvrtek večer zemřela seniorka.

V Návsí na Frýdecko-Místecku zemřela ve čtvrtek večer pětasedmdesátiletá žena poté, co ji srazil neznámý řidič. Z...

Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče
Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče

Zavřené školky a letní prázdniny si žádají jediné – vyrazit na nezapomenutelný rodinný výlet, zabavit děti a neunavit rodiče. Jaké jsou naše tipy na výlety po Čechách?

Najdete na iDNES.cz