Pěší zóna na ulici 28. října mezi Masarykovým náměstím a Smetanovým náměstím...

Pěší zóna na ulici 28. října mezi Masarykovým náměstím a Smetanovým náměstím potřebuje nutně opravit. (26. března 2015) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

V Ostravě rozkopou centrum, bude se opravovat Nádražní ulice i pěší zóna

  • 11
Centrum Ostravy chystá past na řidiče i chodce. Město chce brzy spustit rozsáhlou rekonstrukci Nádražní ulice a centrální obvod hodlá opravit nevzhlednou část ulice 28. října v pěší zóně. Jen s termíny je to zatím trochu ožehavé.

Nová kanalizace a další inženýrské sítě. Modernější tramvajový svršek i bezpečnější zastávky. Hezčí chodníky i silnice.

To vše má být výsledkem rozsáhlé opravy Nádražní ulice v centru Ostravy. Než se ale lidé dočkají výsledku, uplynou dva roky a dost je potrápí dopravní komplikace.

„Předpokládali jsme, že investice přijde na 260 milionů korun, ale vysoutěžili jsme zakázku za 136 milionů. Stavební práce jsme rozdělili na dvě etapy. První začne a skončí letos, druhá je v plánu až na příští rok,“ říká náměstek primátora Ostravy Kamil Bednář (ČSSD).

Dodal, že kvůli výměně inženýrských sítí bude nutné Nádražní ulici rozkopat tak, že to omezí pohyb chodců i průjezd tramvají a dočasně znemožní průjezd aut - ale vždy pouze v jednom směru.

Současnost a vize pěší zóny

Chodce i vozy dopravní obsluhy omezí také plánovaná oprava ulice 28. října v úseku od Smetanova po Masarykovo náměstí, který je součástí pěší zóny v historickém jádru.

Termíny ještě nejsou jasné

Kdy opravy začnou? Tak to zatím nikdo přesně neví. „Byli bychom rádi, kdyby začaly co nejdříve,“ shodují se zástupci města i obvodu u obou projektů.

Přesné termíny ale ještě neznají, protože každému něco schází. „Čekáme, jestli se některá z firem neodvolá proti výsledku výběrového řízení. Termín uplyne začátkem dubna. Pokud se nikdo neodvolá, můžeme začít stavět,“ říká místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu Dalibor Mouka (Ostravak).

Problém ale je, že celý projekt má zaplatit město. A jeho radní se do placení nehrnou. Důvodů mají víc. „Ta ulice by se měla opravit letos, ale žádná dohoda na papíru zatím není. Podle nás by se měl na financování alespoň menší mírou podílet obvod. A musíme ještě doladit některá další detaily,“ říká primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO).

Trolejbus na Masarykovo náměstí? Zatím asi ne

Mezi radními města a obvodu vznikl rozkol v náhledu na to, jak má opravená část pěší zóny  na ulici 28. října vypadat. Obvod tam chce i menší stromky, které vyrostou maximálně do výšky 3,5 metru. Někteří radní města ale namítají, že jejich koruny budou stínit a kořeny ničit domy.

Rozpor vznikl i kolem myšlenky pustit přes pěší zónu tramvaj nebo spíš trolejbus. „Existují názory i studie, které tvrdí, že by veřejná doprava projíždějící přes Masarykovo náměstí přispěla k oživení centra,“ netají Macura.

Ale dodává, že osobně není odpůrcem stromů ani příznivcem trolejbusu v pěší zóně. S plány na zavádění veřejné dopravy do pěší zóně striktně nesouhlasí radní obvodu.

„Masarykovo náměstí je dobře dostupné,“ říká Dalibor Mouka. „Navíc by se tam jakýkoli trolejbus propadl jako před lety hasičská cisterna,“ argumentuje zastupitel města i obvodu Lukáš Semerák (Ostravak).

Primátor Macura ale ujišťuje, že rozpor mezi městem a obvodem je jen zdánlivý.

„Není to tak, že bychom se zablokovali kvůli rozepřím. V tomto případě snažíme dříve rozdílné názory diskutovat a sbližovat s cílem najít co nejlepší a všestranně přijatelné řešení. Daří se to v rámci pracovní skupiny pro oživení centra i mimo ni. Osobně se snažím tu diskusi moderovat a vést dopředu ke konkrétním výsledkům. Proto bych nerad, aby to vypadalo, že město prosazuje pitomosti a ještě k tomu nechce dát peníze,“ dodal.

Kanalizace na Nádražní ulici je v havarijním stavu

V každém případě je téměř jisté, že dříve vypuknou opravy Nádražní ulice, kde už nejsou spory o projekt a firmám, které se účastnily výběrového řízení, minulý týden vypršel termín pro odvolání. Žádná ho nevyužila.

„Už čekáme jen na vyjádření Regionální rady Moravskolezsko, která prověřuje, zda naše výběrové řízení proběhlo v pořádku. Pokud potvrdí, že ano, mohli bychom získat z evropských peněz 85 procent uznatelných nákladů na první etapu stavby, což je téměř 60 milionů korun. Výsledek kontroly bychom měli znát začátkem dubna. Pokud dopadne dobře, s čímž počítáme, hned podepíšeme smlouvu a asi ve druhé polovině dubna už bychom mohli předat staveniště,“ odhadl Bednář.

Radní obvodu jsou rádi, že konečně začne oprava Nádražní ulice, kterou léta urgovali. Tlačili na to také odborníci na životní prostředí, protože stará kanalizace je v havarijním stavu. Oprava se ale citelně dotkne obchodníků i dalších podnikatelů. „Našim nájemcům zkusíme pomoci,“ říká Lukáš Semerák.