Kdo jezdí hromadnou dopravou, měl by se včas podívat na úpravy jízdních řádů, které dopravci chystali řadu měsíců a spustí je současně v neděli 4. března.
Mnoho změn čeká Ostravany, ale také lidi, kteří do krajského města dojíždějí za prací, především z Havířovska. Autobusovou i individuální dopravu totiž zkomplikuje oprava dvou mostů přes řeku Ostravici poblíž Hornbachu. Kvůli ní bude tři čtvrtě roku uzavřená část Rudné ulice ve směru z Vítkovic do Kunčic.
„Stavební práce na mostních konstrukcích měly začít 4. března, ale kvůli zdržení výběrového řízení na dodavatele stavby jsme museli termín posunout,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.
Řidiči budou muset využít objízdné trasy
Podotkla, že společnost se chystá podepsat smlouvu s firmou IDS Olomouc, a pokud vše klapne, oprava ostravských mostů začne 19. března. „Plánované dokončení stavby se ale neposouvá, stále držíme termín nejpozději do 9. prosince,“ uvedla Ledvinová.
Jednatel společnosti Koordinátor ODIS Martin Dutko netají, že stavba způsobí v dopravě velké změny.
„Provoz automobilů i autobusů bude možný pouze ve směru z Kunčic do Vítkovic, což znamená, že v opačném směru budou muset všechna vozidla využít objízdné trasy. Kvůli tomu budeme muset ode dne vyhlášení silniční uzávěry upravit jízdní řady i trasy mnoha městských i příměstských autobusových linek, které do Ostravy přijíždějí z Karviné, Orlové a hlavně z Havířovska,“ říká Dutko.
Po uzavření opravované části mostu se změní jízdní řády autobusových linek číslo 31, 45, 57, 62, 74, 387, 441, 443, 445, 532, 552 a 675.
Linky, které se změní
|
O víkendu už vyjede výluková tramvaj
Další letošní komplikací v dopravě bude II. etapa rekonstrukce estakády Bazaly, jež by měla začít koncem dubna a trvat až do podzimu. „Most Pionýrů bude sice po jedné polovině průjezdný v obou směrech, ale stavební práce si vynutí uzavření severozápadní rampy mimoúrovňové křižovatky ulic Českobratrská a Bohumínská, což se dotkne trasování linek 106, 108, 109, 111, 112, 113 a 555,“ upozornil ředitel dopravního úseku Dopravního podniku Ostrava Aleš Hladký.
Řadu menších změn ale spustí DPO už tuto neděli a nejméně jedna z nich už je přípravou na blížící se opravy Rudné.
„Chceme lidi v předstihu naučit více využívat kapacitní tramvajovou dopravu. Proto zavádíme novou výlukovou tramvajovou linku x45, která by měla po celou dobu oprav mostů nahrazovat autobusovou linku číslo 45. Tramvaj pojede od zastávky Poruba vozovna na terminál Hranečník, kde mohou lidé přestoupit, a bude pokračovat dál až k areálu huti,“ líčí Hladký.
Autobusová linka 45, jež zatím jezdí z Poruby až na zastávku NH hlavní brána, totiž po uzavření poloviny mostu pojede pouze v úseku Slavíkova–Bivojova. Výjimkou bude jen pět spojů po konci ranní směny zaměstnanců hutní firmy ArcelorMittal Ostrava, které vyjedou ze zastávky NH hlavní brána.
„K cestování mezi Porubou a hutní firmou doporučujeme využít tramvajové linky 4 a x45. V době mimo přepravní špičku bude zajištěna návaznost mezi autobusovými linkami 45 a 31 na zastávce Bivojova,“ nastínil Hladký. „V období od 4. března do uzavření opravované části mostu budou zajištěny přímé spoje z Poruby do Kunčic a zpět na všechny osmihodinové směny ArcelorMittal Ostrava,“ dodal.
K trvalým změnám, které nesouvisejí s opravami mostů či silnic, patří například mírné prodloužení cesty tramvajovou linkou číslo 5 z Poruby, Vřesinské do Zátiší. Důvodem je v tomto případě snížení rychlosti v některých úsecích ze 60 na 50 kilometrů za hodinu kvůli technickým potížím s trolejemi.
Mírně se změní také jízdní řády některých spojů na linkách číslo 14, 39, 51, 54 a 67. Trolejbusová linka číslo 110 bude zrušená.
Novinkou bude naopak nasazení nových trolejbusů s bateriemi na linky číslo 101 a 106, což umožní odklonit nebo prodloužit stávající trasy i do míst, kde nejsou troleje.