Poskytovatelé kol chtějí za testovací provoz podstatně víc, než města předpokládala.
„Byli jsme v kontaktu s oběma hlavními poskytovateli sdílených kol, Nextbike a Rekola. Obě nabídky na rok testovacího provozu ale byly velmi finančně náročné,“ vysvětlil Leszek Gryga z odboru dopravy třineckého magistrátu, proč se kola v ulicích neobjeví.
Město mělo zájem o osmdesát až sto kol na dobu šesti měsíců. K zapůjčení by byly v nejvytíženějších částech Třince a jako stanice by sloužily stávající stojany na kola.
„Nabídky byly vysoko přes milion a rozdíl mezi nimi a představou města přesahoval půl milionu,“ upřesnil Gryga.
Třinec teď prostřednictvím dotazníků zjišťuje zájem obyvatel o cyklodopravu. Kromě zájmu o takzvaný bikesharing zjišťuje i zájem o umístění krytých přístřešků pro kola nebo doplnění stojanů. Výsledky dotazování budou pro Třinec vodítkem, zda v jednáních o sdílených kolech pokračovat.
„Bez transparentního zájmu veřejnosti do toho město nepůjde. Vyhodnotíme zájem občanů a uvidíme, co dál,“ uzavřel Gryga.
Až o sedm set tisíc korun víc
Tentýž problém řeší i Opava, která na sdílení kol již vyčlenila milion v rozpočtu. Počítala s osmdesátkou kol na pět měsíců provozu. Oslovila čtyři firmy, do výběrového řízení se přihlásila jediná. Chtěla však vysokou částku.
„Přišla jediná nabídka s cenou převyšující 1,67 milionu. Služba by tak byla měsíčně o více než 130 tisíc korun dražší, než jsme předpokládali. Navíc víme, že v jiných městech je bikesharing provozován levněji, a i my jsme ještě před soutěží obdrželi indikativní nabídku, která byla mnohem nižší. Na podaný návrh jsme proto nemohli kývnout,“ konstatoval náměstek primátora Michal Jedlička.
I Opava proto od bikesharingu pro letošní rok upustila. Na ten příští se chce lépe připravit, výběrové řízení vyhlásit s předstihem a dát i poskytovatelům čas. S novou soutěží počítá na podzim, aby hned zjara mohla sdílená kola do ulic.
Jezdit by měla v centru města v rozsahu zhruba tří a půl kilometru čtverečních. Naopak ještě letos o provoz sdílených kol usiluje Havířov. Vyhlásil už třetí výběrové řízení.
Důvodem neúspěchu těch předchozích byl podle havířovské radnice jednak nedostatek kol v požadovaném termínu, ale rovněž pro oslovené firmy neakceptovatelně nízká cena.
Poprvé Havířov poptával stovku kol, aktuální soutěž počítá s osmdesáti koly se zkušebním provozem v letních měsících ve všech částech města.
„Počítá se s dvěma miliony korun bez DPH na roky 2019 a 2020. V roce 2019 by šlo o zkušební provoz, v roce 2020 již o ostrý provoz,“ upřesnila Romana Bartošková z kanceláře primátora.
Sdílená kola jsou v kraji zatím k dispozici v Ostravě a ve Frýdku-Místku. V Ostravě si dokonce konkurují dva provozovatelé, magistrátem podporovaný Nextbike a společnost Rekola, jejímž prostřednictvím si Ostrava v loňském roce službu otestovala.