Zatímco do Frýdku-Místku se asi vrátí firma Rekola Bikesharing, pro jejíž kola je typická růžová barva odrazující zloděje, Ostrava o provozovateli jasno nemá. Chce jej vysoutěžit.
„Pilotní projekt ukázal, že o službu je zájem, proto bude pokračovat. Radní schválili zakázku na koncesi pro provozování bikesharingu a vyzvali dodavatele k podání nabídek do 16. ledna,“ řekl za ostravský magistrát Petr Havránek.
Na sdílených městských kolech vyjeli Ostravané poprvé až 1. května a naposledy 21. listopadu. Příští rok bude služba fungovat od 1. dubna do 30. listopadu. Letos bylo ve městě maximálně 240 kol a 58 parkovacích stanic, příští rok chce město až 600 kol i více stanic.
„Bikesharing měl úspěch. Lidé si denně půjčili téměř 600 kol a najeli přes 130 tisíc kilometrů. Proto počítáme s navýšením počtu kol i jejich rozšířením do dalších obvodů,“ říká náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.
Ceny služby budou téměř stejné, včetně prvních patnácti minut zdarma. Město přidá provozovateli nejvýše 20 korun na jednu výpůjčku a nejvíce osm milionů za sezonu.
Nově musí mít sdílená kola třístupňovou přehazovačku a stojany v Moravské Ostravě a Přívoze, Slezské Ostravě, Petřkovicích, Vítkovicích, Mariánských Horách, Porubě i na Jihu.
V minulosti Ostrava soutěžila sdílená kola neúspěšně a nakonec se dohodla na testování s firmou Rekola Bikesharing. Její zástupce Lubomír Fridrich ale zatím neví, zda se do soutěže přihlásí.
„Městu jsme předali výsledky a doporučili, ať vyhlásí výběrové řízení. Dřív se hlásili tři zájemci, teď jich možná bude víc. My si prostudujeme podmínky, a pokud budou finančně přijatelné, přihlásíme se také,“ nastínil.
Přehazovačky ani vyšší počet parkovacích stanic s koly nepovažuje za problém. „Část našich kol už přehazovačku má. A jelikož se chceme rozšířit do dalších měst, tak počítáme s vyšším počtem kol,“ říká.
Cíl: vracet jinde, než půjčovat
Kam chtějí expandovat, neřekl s odůvodněním, že nejsou podepsané smlouvy. Netají ale, že cílem společnosti je dostat sdílená kola do všech měst a systémy propojit tak, aby je mohli zájemci vracet jinde, než si je vypůjčili. Takto by to mohlo brzy fungovat například mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem.
„Smlouvu ještě nemáme podepsanou ani s Frýdkem-Místkem, ale pokud tam budeme pokračovat, rádi bychom naše kola propojili s Ostravou, bez ohledu na to, který provozovatel tam vyhraje. Bude-li vůle, fungovat to může. Například v Praze už jsme podepsali memorandum o spolupráci mezi provozovateli bikesharingu,“ líčí Fridrich.
Mluvčí Frýdku-Místku Jana Matějíková říká, že město testovalo bikesharing jen tři měsíce, ale s výsledky je spokojeno a uvažuje o další spolupráci s firmou Rekola.
„Radní jí mohou zadat zakázku přímo. Ale protože teprve nyní dostali analýzu s výsledky, prostudují ji až v lednu a pak rozhodnou,“ uvedla.
Firma oslovila s nabídkou také Opavu i jiná města v kraji, ale jednání jsou v začátcích. Velký zájem měl už letos Hlučín, tam to však zatím nedopadlo.
„Město má o bikesharing zájem stále, ale podle předběžné kalkulace měl stát statisíce ročně. Proto hledáme cesty, jak službu zlevnit. Chtěli jsme se připojit k Ostravě, ale zatím se zástupci obou měst nedohodli,“ vysvětlila mluvčí Hlučína Ivana Gračková.