Téměř každý, kdo často vyráží autem z Opavy do Ostravy, o tom sní. Sedmnáct kilometrů z Mokrých Lazců přes Velkou Polom na začátek Rudné ulice v krajském městě po čtyřproudové silnici. Už příští rok v létě by to mělo být možné. A podle odborníků pak bude cesta trvat do dvaceti minut.
Nová spojnice Opavy a OstravyJejí stavba náročná, jelikož prochází členitým terénem se spoustou roklí a údolí. Stavebníci tam postaví 14 mostů: třeba u Josefovického kopce bude na 60 metrů vysoký a 500 metrů dlouhý. Oproti původním plánům I/11 neskončí před Ostravou, ale bude propojena jako dálniční přivaděč s Rudnou, takže se doprava krajskému městu vyhne. Východní část severního obchvatu Opavy má být dokončena do tří let. Stavba toho severního je plánovaná na východní a západní část a na jejich spojku. Opavě už pomohl jižní obchvat, který ulevil obyvatelům Kylešovic. Obavy z otevření silnice panují mezi lidmi z opavských ulic Vrchní a Rolnická, kudy denně projede 20 tisíc aut a po dostavění silnice jich má být až 30 tisíc. Silnice měla být hotová původně už před dvěma roky, jenže bývalý ministr dopravy Vít Bárta stavbu v jejím počátku zastavil. |
Stavba rychlostní silnice přijde na sedm miliard korun. "Plynule pokračuje financování přivaděče k dálnici D1, tedy Prodloužené Rudné a navazujícího úseku Mokré Lazce. Už v srpnu 2015 má být celá trasa průjezdná, i když v úseku Prodloužená Rudná přechodně do konce roku jen dvěma pruhy," uvedla Pavla Brady, předsedkyně Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 a první náměstkyně opavského primátora.
Už nyní je jasné, že se cestování autem do Ostravy zkrátí. "Dopravu to zrychlí podstatně a podstatně se zvýší i bezpečnost a plynulost jízdy. Předpokladem je zkrácení cesty mezi oběma městy až na celkových 15 až 20 min za dodržení pravidel silničního provozu," poznamenal dopravní expert Dalimil Frič z Centra bezpečné jízdy Libros Ostrava.
"Finanční prostředky jsou i na zahájení výstavby východní části severního obchvatu Opavy. Peníze byly uvolněny také na západní části severního obchvatu Opavy," konstatovala Brady. Teď je třeba vyhlásit výběrová řízení na stavitele východní části severního obchvatu Opavy.
"Obě stavby jsou připraveny k realizaci. Tendry musí zahájit stát, který je na tahu. Z naší strany jsme učinili vše, co bylo možné. Není absolutně žádný důvod, aby stát s výběrovými řízeními u těchto staveb otálel," doplnil tajemník Sdružení I/11 Martin Dostál.
"Jsem rád, že se podařilo harmonogram sladit, aby oba dva tyto úseky byly otevřeny najednou, byť ten úsek prodloužené Rudné v polovičním profilu," řekl České televizi František Kopecký z ostravského Ředitelství silnic a dálnic.
Kudy od Mokrých Lazců na Opavu?
Podle tajemníka Sdružení I/11 má tato důležitá dopravní tepna kraje i otazníky. "Je nutné pokračovat v přípravě západní části severního obchvatu Opavy, naprostou nezbytností je vyřešit problematiku jedenáctky v Nových Sedlicích a v Komárově," naznačil Dostál.
"V těchto úsecích se jedná o využití stávajících komunikací. Tento úsek považuji na celé I/11 za nejkomplikovanější už z historického hlediska," vysvětlil odborník na dopravu Dalimil Frič.
Starostka Nových Sedlic Zuzana Rohovská věří, že vše dobře dopadne. "Nevidím problém, všechny věci jsou v řešení. Hledáme variantu. Nová čtyřproudová komunikace se v Hrabyni pod kopcem napojí na současnou silnici, jež prochází Novými Sedlicemi. Máme studii, která řeší takzvaný severní obchvat, který vybočí před obcí mezi Sedlicemi a Štítinou a napojí se dál na I/11," poznamenala starostka.
"Je to však drahé řešení a Štítina s tím nesouhlasí, protože to je blízko jejich katastru. Proto děláme variantní řešení. Až budeme vědět, jak to technicky vyřešit, budeme o tom jednat s občany," upozornila Rohovská.
Podobné nejasnosti panují také v městské části Opavy - v Komárově. "Není určeno, kudy obchvat Komárova pojede. Projekt je hotový po Mokré Lazce. Nové Sedlice průtah nechtějí, Komárov taky ne, protože to neodpovídá normám," podotkl komárovský starosta Lumír Měch.