„Dal jsem pokyn, aby policisté udělovali pokuty za provinění, která mívají fatální následky, při horní hranici finančního postihu,“ konstatoval krajský policejní ředitel Tomáš Kužel.
Například za telefonování za jízdy s mobilem v ruce by se takřka výhradně měla udělovat sankce dva tisíce korun. „Bohužel jakýkoliv jiný přístup se zatím míjí účinkem,“ dodal Kužel.
Nesmlouvavější postup je důsledkem dění na silnicích v loňském roce. Když policisté sečetli všechny nehody a jejich následky, zjistili, že po několika letech zlepšování bezpečnosti v dopravě situace nabrala opačný směr.
Loni ve srovnání s rokem 2017 stoupl počet policií řešených nehod o více než osm desítek. A co hlavně: počet obětí se zvýšil o deset.
Tragickou bilanci uplynulého roku prohloubily dvě nejzávažnější nehody. Jedenáctého listopadu v Třinci-Neborech vjela dodávka plná Ukrajinců do protisměru. Tam zrovna projížděl kamion. Bilance byla děsivá: čtyři mrtví a dva zranění.
Nehodovost v kraji2018 2017 Počet nehod 9 705 9 624 Usmrceno 54 44 Těžce zraněno 216 218 Lehce zraněno 2 215 2 054 Alkohol u viníka 462 443 Nejtragičtější nehoda 11. listopadu Třinec-Nebory, 4 mrtví |
„Při pitvě řidiče dodávky byly v jeho těle zjištěny drogy,“ poukázal Kužel (podrobněji o nehodě zde).
A tři mrtvé si vyžádala nehoda den před Štědrým dnem v Nových Heřminovech na Bruntálsku, kde Opel Astra jel příliš rychle, a když vyletěl ze silnice, smetl i sanitku. Přímo na místě zahynuli řidič osobního vozu se spolujezdcem, v nemocnici pak žena, kterou sanitka převážela na běžné vyšetření (více zde).
Podle vedoucího krajské dopravní policie Jiřího Zlého mnozí řidiči ztrácejí jakékoli zábrany.
„Například policejní vůz předjíždí automobil, jehož řidič má mobil u ucha. Řidiče to vůbec nevzrušuje, a když ho zastavíme, tak se ještě diví,“ popsal svízele silničních kontrol.
Zvláštní kapitolou jsou pak kamiony. „Je jen těžko k uvěření, čím přepravci někdy jezdí a jakým způsobem zajišťují náklad,“ dodal Zlý.
Priority moravskoslezské policie 2019
|
Policisté se letos zaměří i na vozidla, která navzdory volnému pravému jízdnímu pruhu setrvávají v levém. Nebo na řidiče hazardující se životy chodců. Na vině však nejsou jen řidiči.
„Kontroly totiž ukázaly, že mnozí chodci jsou přesvědčení o své absolutní přednosti, stejně jako často vyjdou na přechod na červenou,“ upozornil šéf dopravky.
S policisty souhlasí i Pavel Rakus, krajský koordinátor sdružení BESIP, které se zabývá dopravní prevencí.
„Jsem například propagátorem povinného nošení reflexních prvků, a to vždy za zhoršených světelných podmínek, například v noci. Neumíte si představit, kolik kritiky a obvinění z omezování svobody jsem si musel vyslechnout,“ povzdychl si Rakus.
Poukázal také na to, že mnoho cyklistů neřeší povinné vybavení jízdních kol. „Člověk má kolo za osmdesát tisíc, a když mu řeknu, že s ním může maximálně do lesa a ne na silnici, tak mě málem žaluje,“ vysvětlil Rakus.
Policisté prý nebudou v postizích dělat rozdíly ani v automobilech, ani ve věku řidičů. „Nesmíme dopustit, aby se situace na silnicích dále zhoršovala. Je to úkol pro všechny,“ doplnil krajský policejní šéf Kužel.