Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cena, rychlost i kapacita hrály pro švýcarské tramvaje, říká šéf DPO

  19:34
Ostrava je prvním městem v zemi, které se chystá koupit až 40 tramvají od zahraniční firmy. Dlouho připravovanou soutěž na dodávku středněkapacitních tramvají pro Ostravu vyhrála švýcarská firma Stadler Bussnang AG.

Šéf Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Transakce budí pozornost. Její podrobnosti přibližuje v rozhovoru Daniel Morys, šéf Dopravního podniku Ostrava.

Kolik a jakých tramvají od vítěze Dopravní podnik Ostrava koupí? Už jste podepsali smlouvu?
Jde o 30 až 40 kusů středněkapacitních, nízkopodlažních tramvají vybavených klimatizací. Předminulý týden skončila elektronická aukce, které se kromě švýcarské firmy Stadler Bussnang AG zúčastnily Krnovské opravny a strojírny. Minulý týden představenstvo Dopravního podniku Ostrava vyhodnotilo jako vítěznou nabídku Švýcarů. Nyní běží lhůta 15 kalendářních dnů, kdy může poražený podat námitky. Pokud nepodá, ve druhé polovině prosince podepíšeme smlouvu.

Rozhodla pouze cena?
Výsledná cena 27,2 milionu korun za jeden vůz nás příjemně překvapila. V součtu jde o 1,088 miliardy korun (bez DPH) za 40 vozů, což je o 300 milionů méně, než jsme předpokládali. Ale cenové nabídky od obou firem byly srovnatelné. Ve finále rozhodla technická kritéria.

V čem jsou švýcarské vozy lepší?
Zmíním tři hlavní parametry: vyšší rychlost, kapacita a počet dveří. Zatímco tramvaj EVO od krnovské firmy může jet maximálně rychlostí 70 kilometrů za hodinu, švýcarská až 80 kilometrů. Česká tramvaj pojme přes 160 cestujících a má troje dveře. Švýcarská pojme až 188 lidí a má čtvery dveře, takže větší počet cestujících nastoupí rychleji.

Tramvaj zvaná Metelitsa z dílny Stadleru, s kterou firma nedávno uspěla v soutěži pro ruský Petrohrad. Podobná by mohla jezdit v Ostravě.

Bude to první velká dodávka tramvají z ciziny. Někdo tleská, jiní kritizují, že nedostaly přednost domácí firmy. Co říkáte vy?
Jsem rád, že se podařilo vysoutěžit zahraniční tramvaje. Ostrava získá pro svůj provoz novou švýcarskou kvalitu, která přinese cestujícím vyšší komfort, například nižší hlučnost, klimatizaci, plnou nízkopodlažnost a další výhodné parametry. Jednou z vychytávek jsou třeba USB konektory, takže lidé si budou moci dobíjet své mobilní telefony. Navíc jde o tramvaj, která už se osvědčila na různých místech Evropy. Kdežto EVO je první česká středněkapacitní tramvaj, která se teprve testuje. Jedna jezdí v Liberci.

Kdy se Ostrava těch vozů dočká?
Pokud podepíšeme smlouvu, firma je začne vyrábět příští rok a pokračovat bude i v dalším roce. První vozy by měly vyjet na naše koleje už v roce 2018. Zatím jich chceme odebrat 30. Ale máme opci i na dalších 10 kusů. O nich rozhodneme až později, podle situace a potřeb.

Už je jasné, zda se budou vozy vyrábět ve Švýcarsku, či Bělorusku? Spekuluje se i o Ostravě.
Nemohu mluvit za firmu Stadler, která dodává tramvaje do celé Evropy. Má pobočku v Bělorusku, Polsku, ale má i projekční a obchodní tým v Praze. Nepochybuji, že kvůli logistice a nákladům nebude chtít vyrábět moc daleko od místa, kam bude tramvaje dodávat.

Znamená to, že by mohly švýcarské tramvaje vznikat přímo v ostravské firmě Ekova?
Až uzavřeme smlouvu, pokusíme se domluvit spolupráci. Ekova je dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava, který patří městu. Je v našem zájmu vyjednat, aby měla možnost se na výrobě podílet.

Proč Ostrava rovnou nezadala zakázku Ekově? Vydělala by na tom: kromě nových tramvají za dotace by místní lidé měli práci, mzdy a odváděli by tu daně.
To není možné z několika důvodů. Ekova totiž nevyrábí jen pro náš dopravní podnik. Většinu svých tržeb má naopak za zakázky pro jiné firmy. Znamená to, že přímá zakázka města by byla nedovolenou veřejnou podporou – narušila by rovné podmínky na trhu. Ale ani kdyby to bylo možné, Ekova takové tramvaje vyrobit neumí. Pro nás zajišťuje hlavně těžkou údržbu, tedy opravy. Dokáže také tramvaje dobře vybavit a vystrojit, tedy finalizovat, ale neumí vyrobit hrubou konstrukci. Výroba karosérie a podvozku je práce pro těžké strojírenství. Ekova na to nemá prostory ani podmínky, zaměřuje se na lehké strojírenství.

Krnovské opravny a strojírny ty možnosti ale mají. Proč do toho nešly společně s Ekovou? A proč se nepřihlásilo více firem?
V tom spojení by mohl být střet zájmů. Specifikace nových tramvají byla tentokrát natolik otevřená, že dala šanci mnoha dodavatelům. Další české firmy se nehlásily hlavně proto, že takové tramvaje nedělají. Středněkapacitní vozy jsou specifikem Ostravy. I u nás jde o novinku. Dřív tu jezdily buď velké, nebo malé vozy, které se spojovaly, což je nevýhodné. Jak už jsem zmínil, Krnovské opravny a strojírny teprve testují nově vyvinutý typ středněkapacitní tramvaje. Další česká firma, která přichází v úvahu, má potíže. Tak velkou zakázku by momentálně nezvládla. A zahraniční firmy se zřejmě nehlásily proto, že nemají volné výrobní kapacity.

Daniel Morys

Devětatřicetiletý Daniel Morys nahradil 16. září Romana Kadlučku ve funkci předsedy představenstva (ředitele) Dopravního podniku Ostrava.

Do té doby byl od roku 2012 generálním ředitelem a jednatelem společnosti ČEZ Energetické služby. Ve stejné společnosti zastával manažerské pozice už od roku 2008. Předtím pracoval v ČEZ Logistice, Severomoravské energetice a dalších dvou společnostech.

A není to spíš kvůli údajně zmanipulovaným zakázkám v minulosti? Zástupci firmy Stadler na jaře mému kolegovi tvrdili, že se hlásit nebudou. Až později se nechali přesvědčit, že to má smysl.
I to je možné. Jsem v Dopravním podniku krátce, ale slyšel jsem, že firmu Stadler přesvědčoval k účasti ostravský radní pro dopravu a další lidé. Jestliže ještě před výběrovým řízením stimulovali trh, aby vytvořili konkurenční prostředí, tak to byla jejich velmi dobrá práce. Díky tomu soutěž proběhla férově, cena dopadla nad očekávání, Ostrava získá moderní tramvaje, které nutně potřebuje, a navíc se možná bude podílet i na jejich kompletaci.

Takže zakázku neovlivnil žádný lobbista? Víte, že soud začne v pondělí řešit kauzu Martina Dědice, který podle žalobce dostal v minulosti úplatky za tramvaje pro Ostravu od dodavatele, skoro milion za jednu?
Znám to jen z doslechu. Osobně žádné tlaky nebo vlivy necítím. Podnikli jsme opatření, aby ani žádné nenastaly. Myslím si ale, že ve skutečnosti neměl Martin Dědic v DPO takový vliv, jak se říká. Jen se na trhu snažil vytvářet dojem, že ho má, a mnozí lidé mu to baštili.

Nic takového teď nehrozí?
Určitě ne. Přicházím s tím, že změním firemní kulturu tak, aby do soutěží nemohly zasahovat vlivy zvenčí, aby dopraváci byli opět hrdí na své řemeslo, ale naším středobodem byli cestující. Jejich spokojenost budeme měřit pomocí průzkumů. Mým cílem je vrátit DPO sebevědomí a vybudovat z něj nejmodernější dopravní podnik v zemi.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Najednou takřka čisto. Odborníci prověří souvislost s útlumem huti Liberty

21. dubna 2024  6:57

Okolo ostravské huti Liberty se zlepšila kvalita ovzduší. Odborníci předpokládají, že to souvisí s...

Nám klukům z hor zima na kurtu nevadí, říká tenista Kolář

25. dubna 2024  9:26

Za stavu 6:7, 1:2 a 0:15 Jakub Nicod oznámil, že končí. Kvůli problémům se zády nedohrál středeční...

Ostravský pivot Heinzl: Místy to je boj, jako bychom šli do ringu

25. dubna 2024  9:22

Neuvěřitelné. Basketbalisté NH Ostrava ve čtvrtfinále národní ligy sahají po postupu. Nad obhájci...

Nechte brankáře být! Přísný trend ochuzuje o emoce. Je to divné, uznávají i hráči

25. dubna 2024  8:58

Když Ondřej Kacetl opouštěl třinecké brankoviště, deset tisíc lidí v Pardubicích ho vypískalo....

Zima zase zklamala, lyžařské areály proto stále víc sázejí na letní aktivity

25. dubna 2024  8:50

Nejprve se zdálo, že začala snová lyžařská sezona, hned zkraje prosince totiž napadly hromady...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...