Poklepání základního kamene severního obchvatu Opavy se zúčastnili například...

Poklepání základního kamene severního obchvatu Opavy se zúčastnili například ministr dopravy Dan Ťok (třetí zleva) a moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák (třetí zprava). (6. března 2017) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Silničáři vystřídali archeology, část severního obchvatu uleví Opavě

  • 4
V Opavě začala stavba východní části severního obchvatu, jejíž délka bude 1,7 kilometru. Silnice za necelých 410 milionů má být dokončena za 34 měsíců. Termín dokončení celého severního obchvatu slezského města ještě není znám.

„Chceme, aby se každý obyvatel kraje mohl po silnici dostat do šedesáti minut na domácí zápas ostravského Baníku,“ řekl s nadsázkou při pondělním zahájení stavby moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák (ANO).

Nový úsek by měl urychlit průjezd městem ve směru východ-západ a spojit křižovatku na příjezdu od Hlučína s křižovatkou před Stříbrným jezerem. Vozidla už tak nebudou projíždět městskou části Kateřinky, ve které žije několik tisíc obyvatel.

Mapka severního obchvatu Opavy.

„Na můj vkus jsme sice trochu dlouho čekali, protože nabídky byly podávány už před rokem, a přitom se začíná stavět až dnes. Jsme ovšem rádi, že na této stavbě můžeme spolupracovat ve sdružení ryze českých firem, což není příliš časté,“ sdělil Zdeněk Babka, výkonný ředitel společnosti M - Silnice, která se na stavbě podílí.

Kdy bude dostavěn severní obchvat Opavy v celé délce, však zatím není jasné.

„Jsou tady dvě velké okružní křižovatky a jedna velká estakáda. I s přeložkami inženýrských sítí je zde 38 stavebních objektů,“ vysvětlil Jan Kroupa, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic. „U západní části máme zpracovánu dokumentaci pro stavební povolení a nyní se pracuje na znaleckých posudcích pro výkupy pozemků. Pokud pak nebude žádný problém, v roce 2019 by se mohlo začít stavět,“ řekl.

Archeologové objevili staré pohřebiště

K odložení stavby severního obchvatu jako celku přistoupilo Ředitelství silnic a dálnic před několika lety, v době, kdy nebyly peníze. Jeho východní část pak dostala prioritu kvůli odvedení dopravy právě z Kateřinek.

Prodloužená Rudná na povolení stále čeká

Vedle problémů se získáním studie vlivu na životní prostředí EIA byla stavba poslední chybějící části ostravské Prodloužené Rudné zastavena také kvůli sporům s majitelem jednoho z pozemků. Ten chce podle ministra dopravy Dana Ťoka (hnutí ANO) zaplatit kompenzace ve výši až dvacet milionů korun.

„Jsem přesvědčen, že není potřeba dělat novou EIA,“ sdělil v pondělí ministr ke studii vlivu. „Věřím, že nám dá ministerstvo životního prostředí za pravdu.“

Stavbu tak brzdí hlavně problémy s věcnými břemeny, na které se majitel pozemků odkazuje. „Katastr nám do již vykoupené stavby dal nová věcná břemena a ta nejsou do současnosti úplná, katastr je stále upravuje,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. „Řešením je vyvlastnění. Musíme ale čekat na katastr, který musí určit, která věcná břemena jsou platná a která ne. Pokud to tak půjde dál, budeme muset podat žalobu na nečinnost tohoto katastru.“

Při přípravách stavby obchvatu si přišli při záchranném průzkumu na své hlavně archeologové. Na trase obchvatu objevili osídlení pocházející už z mladší době kamenné.

„Jedná se například o odkrytí unikátního kostrového pohřebiště vybaveného keramickými nádobami a silicitovými nástroji z konce eneolitu a starší doby bronzové, přibližně dva tisíce let před našim letopočtem, jež náleží na našem území k ojedinělým,“ přiblížil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Nezaháleli ovšem ani pyrotechnici, kteří měli na starost nebezpečné pozůstatky po Ostravské operaci, která byla jednou z nejtěžších bitev druhé světové války na našem území.

Během přípravných prací na jednom z úseků stavby nedaleko nákupního centra nalezli dělostřelecké i protitankové granáty.