Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slavná Tatra 603 slaví výročí. Před šedesáti lety vyjela do zahraničí

  18:01aktualizováno  18:01
Obyčejným lidem nedostupná, v minulosti označovaná jako papalášská, ale stále krásná. Tatra 603 slaví v těchto dnech malé výročí. Před šedesáti lety vyjel prototyp této kopřivnické limuzíny poprvé za hranice: na přelomu ledna a února roku 1956 tyto vozy reprezentovaly Československý olympijský výbor na zimních olympijských hrát v italském středisku Cortina d’Ampezzo.

První typ aerodynamické krásky Tatra 603. | foto: Archiv Tatry Kopřivnice

Před šedesáti lety vyjel prototyp této kopřivnické limuzíny poprvé za hranice: na přelomu ledna a února roku 1956 tyto vozy reprezentovaly Československý olympijský výbor na zimních olympijských hrát v italském středisku Cortina d’Ampezzo.

„A budily velký rozruch. Nebylo divu. T603 byl posledním aerodynamických vozem v historii automobilky. A opravdu povedeným,“ poznamenal tatrovácký historik Karel Rosenkranz.

Aerodynamická kráska

Zrod automobilu přitom nebyl snadný. Lidové automobily vyráběla škodovka, Tatra měla podle socialistických plánovačů zhotovovat pouze nákladní automobily. Skupinka konstruktérů se přesto dále scházela v Praze a chystala nový osobní vůz.

Mezitím komunisté zjistili, že sovětské volhy jsou pro ministry a ředitele podniků málo, vozy ZIL naopak příliš luxusní. „Vláda proto zadala Tatře výrobu reprezentativního vozu, předchozí utajené přípravy se proto náramně hodily,“ řekl Rosenkranz.

V roce 1955 vznikl prototyp, v roce 1956 vyjely tatrovky do zahraničí a o rok později se začalo s výrobou ověřovací série.

Na zásadní modernizace scházely peníze

Nejprve z kopřivnického a poté z příborského závodu vyjížděly Tatry 603 dalších dvacet let. „Celkem se vyrobilo 20 422 ‚šestsettrojek‘. Postupně se modernizovaly hlavně některé drobnější prvky, například reflektory, na výraznější inovace bohužel nezbývaly peníze,“ vzpomenul někdejší ředitel tatrováckého muzea Rosenkranz.

Historik odmítá hanlivé označení papalášský vůz. „Copak mercedesy, audiny a bavoráky, ve kterých se vozí současní politici, jsou papalášské vozy? To auto za politiku nemůže,“ poznamenal. A T603 dosud patří mezi nejvyhledávanější autoveterány.

Autor:



Nejčtenější

V SPD chtějí odvolat vlastního poslance. Sepisují proti němu petici

Moravskoslezský lídr SPD Lubomír Volný chce švýcarizaci České republiky,...

Z hnutí Svoboda a přímá demokracie v Moravskoslezském kraji odcházejí členové. Kvůli hádkám. Tvrdí, že na vině je...

Žena nedoručila desítky zásilek, o obsah se doma rozdělila se známými

Ilustrační snímek

Třiadvacetiletá žena z Ostravy nedonesla desítky svěřených zásilek k adresátům. Místo toho si je se svými známými doma...



Zpěvák a student Dan Bárta získal univerzitní cenu za výzkum vážek

Dan Bárta při přebírání ocenění Ostravské univerzity za výzkum vážek. (14....

Pět cen, z toho dvě akademikům a tři studentům, udělil rektor Ostravské univerzity Jan Lata na výroční akci školy,...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...

Už na střední škole byli hokejisti jiní, vzpomíná režisér Lajny

Režisér seriálu Lajna Vladimír Skórka.

Do Havířova měl režisér Vladimír Skórka kratší cestu než hlavní hrdina internetového seriálu Lajna. Zatímco postava...

Další z rubriky

Ostrava má o 700 milionů víc. Je ve skvělé kondici, říká její primátor

Radniční areál na Prokešově náměstí je značně rozlehlý.

Ještě ve středu dopoledne platilo, že Ostrava může letos utratit 7,9 miliardy korun. Odpoledne se ale zastupitelé...

Polští dobrovolníci pečují o zanedbaný starý hřbitov ve zmizelé Karviné

Na hřbitově na území zaniklé Karviné zůstala řada náhrobků.

Stovky poškozených a zanedbaných náhrobků, částečně rozbořená kaple, to vše zarostlé vysokou trávou a stromy. V takovém...

S panem Světlíkem jsme se neznali, říká insolvenční správkyně Hepperová

Insolvenční správkyně Eva Hepperová je také předsedkyní Unie spolků...

Velké části insolvenčních řízení by podle insolvenční správkyně Evy Hepperové šlo zabránit, pokud by majitelé firem...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.