Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Smutný osud druhé ze Slovenských strel. Zchátrala na odstavné koleji

  17:57
Pouze ve dvou kusech vyrobili ve 30. letech v Kopřivnici motorový vlak M 290.0, známější pod názvem Slovenská strela. Zatímco jeden se dočkal pomalu končící nákladné rekonstrukce, po níž bude znovu pojízdný a bude jednou z hlavních atrakcí nového Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, druhý měl méně šťastný osud.
Vůz 001 neměl tolik štěstí jako jeho renovované dvojče. Po odstavení a nehodě...

Vůz 001 neměl tolik štěstí jako jeho renovované dvojče. Po odstavení a nehodě již neexistuje. | foto: Muzeum nákl. automobilů Tatra

Když v roce 1936 vyjela na trasu Praha – Brno – Bratislava dvojice luxusních motorových vozů z kopřivnické továrny Tatra, šlo o výkladní skříň jak československých drah, tak i samotného výrobce.

Vlaky na první pohled uchvacovaly moderním aerodynamickým tvarem, pod nímž byl podepsán tým slavného kopřivnického šéfkonstruktéra Hanse Ledwinky, světovým unikátem ale byl elektromechanický přenos výkonu podle patentu vsetínského elektrotechnika Josefa Sousedíka. I díky tomu dokázaly vozy překonat vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou za 4 hodiny a 18 minut.

Trať v tehdejší době přitom dovolovala vozu jezdit plnou rychlostí 130 kilometrů v hodině pouze v rekonstruovaných úsecích, v místech stanic ale musel zbrzdit na šedesátikilometrovou rychlost. 

Avšak díky svému technickému řešení dokázala Slovenská strela plynule zpomalovat i zrychlovat, aniž by to cestující příliš pocítili. „Slovenská strela byla určená prakticky pro movitější klientelu. Místenky byly povinné, přeprava na stání nebyla možná,“ přiblížil kurátor Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici Radim Zátopek. 

Pro obsluhu trati Praha – Bratislava dva vozy plně vystačily. Na trati se obden střídaly, pouze na dobu, kdy se musely vrátit kvůli servisu zpět do Kopřivnice, je dočasně nahradily parní vlaky. Dráhy uvažovaly i o zadání výroby dalších vozů pro nové trati, ale nakonec z toho sešlo. „Své přitom hrála i vysoká cena,“ podotkl Zátopek. Jeden vůz tehdy vyšel na milion korun.

Provoz obou vozů se neobešel bez nehod. Vůz číslo 002, který se zachoval dodnes, měl za sebou srážku s mrtvým prasetem, jež vypadlo z nákladního vlaku, a také smrtelnou nehodu, kdy srazil fotografa stojícího na kolejích. Snímek vlaku se mu podařil, srážku ale nepřežil. Obě havárie vlak odnesl pouze drobnými oděrkami.

Odstavený vůz lákal opilce, zničil jej požár

Hůře na tom byl vůz 001. „V květnu roku 1938 se u Modřic čelně srazil s nákladním automobilem. Kvůli rozsahu poškození byl převezen k opravě zpět do Kopřivnice, kde zůstal několik měsíců. V té době měl najeto už 230 tisíc kilometrů,“ přiblížil Zátopek.

S nástupem války skončila zlatá éra Slovenské strely. Rozdělením Československa v roce 1939 její pravidelný provoz skončil, během války vozy stály v halách v Praze, odkud vyjížděly jen občas.

„Po skončení války už vozy sloužily převážně k přepravě vládních činitelů. Jezdily i do zahraničí, například do Německa, a používaly se také na dalších tratích, kdy už se do nich prodávaly i jízdenky na stání,“ popsal Zátopek s tím, že vlaky byly přetěžovány a to se projevilo i na zhoršení jejich technického stavu. 

Vlak M 290.001 byl tak v roce 1953 odstaven. „Sloužil jako zdroj náhradních dílů pro druhý vůz, který byl určen jako záloha pro vládní jízdy,“ připomněl kurátor. 

Následně skončil ve Studénce. Počítalo se s jeho rekonstrukcí, místo toho ale vlak zůstal na odstavné koleji, kde postupně chátral. V roce 1960 jej zničil požár. „Proč, není dodnes jasné. Podle jedné z verzí mohl chytnout od jiskry z parního vlaku, podle další mohli za požár opilci, kteří si z odstaveného vlaku udělali pelech,“ uzavřel Zátopek. 

Ve stejném roce se druhý vůz dostal do sbírek Lašského muzea v Kopřivnici. Sám už byl ve zchátralém stavu, později se dočkal částečné a nyní i úplné obnovy. Přežil i díky náhradním dílům z prvního vozu.

Druhý vůz se dočkal obnovy a letos se předvedl v novém laku:

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinecký šéf: Nad týmem žasnu. Zadinův výrok? To nebyl on. Štve ho liga juniorů

29. dubna 2024  6:58

Možná byste čekali, že za ty roky a po tolika titulech bude klidnější. Že se nemusí stresovat. Leč...

Slíbil mistrům zájezd na NHL, bude jen výlet do Prahy. Hadamczik slovo nesplní

28. dubna 2024  9:29,  aktualizováno  14:12

Za extraligový titul zájezd na NHL. Tohle prezident hokejového svazu Alois Hadamczik loni slíbil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zrušený zájezd na NHL? Podpásovka. Kluky strašně zklamali, říká kouč Třince

28. dubna 2024  12:50

Dovedl třinecké juniory k extraligovému titulu. Nadšení propuklo i proto, že mistr měl od...

Třinec přivedl z Hradce tvrďáka Janka. Trenér Országh se vrací na Slovensko

1. května 2024  12:54,  aktualizováno  15:27

Hokejový obránce Bohumil Jank se po šesti letech vrací do extraligového Třince. Jedenatřicetiletý...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Krutost k hororu patří, vyvoláváme emoce, říká autorka Nelly Černohorská

1. května 2024

Premium Oko čarodějnice a Zlovolné bytosti, to jsou názvy dvou novel, které vydala spisovatelka Nelly...

Zoo v Ostravě chce mít za dva roky tučňáky, vodní areál osídlí i další ptáci

1. května 2024  6:11

Tučňáky na souši i pod vodou budou moci sledovat návštěvníci ostravské zoologické zahrady....

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTRIKÁŘ CESTOVATEL (60-70.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 60 000 - 70 000 Kč

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...