Pozor na telefonicky nabízené služby. Během chvíle můžete přijít o tisíce korun. Ilustrační snímek

Pozor na telefonicky nabízené služby. Během chvíle můžete přijít o tisíce korun. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pozor na smlouvy po telefonu. Vnutili mi nechtěné služby, varuje lékařka

  • 16
Lékařka Milena Šrámková z Ostravy v posledních dnech řešila zapeklitý problém. Snažila se zrušit objednávku, na jejímž základě po ní chtěla peníze firma zajišťující prezentaci na internetu. Lékařka namítala: Nic jsem neobjednala. Podobných případů je víc.

Stačilo přitakání zdravotní sestry v telefonu - a firma Bisnode uzavřela pro soukromou ordinaci Mileny Šrámkové objednávku na prezentaci firmy na internetu.

Na první pohled nic zvláštního. Nový občanský zákoník telefonické uzavírání smluv umožňuje. Lékařka v tom ale viděla velkou potíž. Odmítla zaplatit 3 025 korun, jež po ní firma žádala. Firma nakonec objednávku ve středu 8. října zrušila na základě odmítavého dopisu a po článku, který vyšel ve středeční MF DNES. 

„O žádné služby jsem zájem neměla,“ zdůrazňovala na svou obranu lékařka. Způsob, jak firma s její ordinací uzavřela objednávku, považovala za „podivný“. Zdravotní sestra totiž není oprávněná za ordinaci uzavírat smlouvy.

Navíc by podle lékařky nic neobjednávala bez jejího vědomí. A stála za ní i přesto, že firma jako důkaz pro objednávku poslala nahrávku hovoru mezi svou pracovnicí a sestrou. „Nemůžu to sice dokázat, ale ten záznam považuji za sestřih, manipulaci,“ uvedla lékařka.

Máme průkazný hlasový záznam, hájí se firma

Bisnode se ale hájila. „Ke každé telefonické objednávce máme k dispozici hlasový souhlas. Ten v případě stížnosti paní doktorky učinila její zdravotní sestra, která na výslovnou otázku našeho operátora sdělila, že je oprávněnou osobou pro uzavírání smluv. Z tohoto pohledu považujeme učiněnou objednávku za platnou a plně v souladu s aktuální legislativou,“ uvedla v úterý 7. října ředitelka PR oddělení firmy Petra Štěpánová s tím, že výhod produktů a služeb společnosti využívá přes 17 tisíc firem a stížností je minimum.

Případů, kdy firmy lidem po telefonu vnutily služby, které nechtěli, a pak po nich žádaly peníze, je víc. Renátě Valčíkevičové, rovněž z Ostravy, volala před pár měsíci zástupkyně jiné firmy, která soukromníkům zajišťuje prezentaci na webu.

„Do té doby jsme za to nic neplatili. Paní se mě v telefonu ptala, zda stále platí údaje o mojí firmě. Já to potvrdila. Pak mi přišla faktura na 4 600 korun. Volala jsem tam, že jsem se zpoplatněnými službami nesouhlasila. Ale oni na tom trvali. Poslali mi nahrávku, na které to znělo, jako bych souhlasila, a dodali, že pokud nezaplatím, pošlou exekutora,“ líčí žena.

Exekutor opravdu dorazil. Nakonec se ale - poté, co se Renáta Valčíkevičová chtěla bránit za pomoci právničky - ženě omluvil s tím, že peníze platit nemusí.

Vznik smlouvy byl uveden maličkým písmem

A do třetice další případ. Lékařka Marie Kulhavá z Bílovce na Novojičínsku zaplatila 2 600 korun v domnění, že platí za inzerci na webu, již do té doby využívala. Jenže peníze šly jinam, firmě Český telefonní seznam, která za tři měsíce chtěla po lékařce další peníze a po následujícím čtvrtroce opět. Už nic neplatila. Šla za právničkou.

Ta firmě sepsala dopis se striktním odmítnutím úhrady dalších peněz. Ukázalo se, že na rubu první z faktur bylo drobně uvedeno, že platbou vzniká smlouva. Když redaktorka MF DNES volala do Českého telefonního seznamu, žena na lince potvrdila, že k nim volávají lidé, kteří si stěžují, že služby nechtěli a že nezaplatí žádané peníze. „To je pravda,“ řekla.

Podle předsedkyně krajského Sdružení na ochranu spotřebitelů Marcely Reichlové by si lidé měli dávat pozor na uzavírání smluv po telefonu či internetu a žádat písemné zaslání nabídky.