Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smogová doprava je nespravedlivá a k ničemu, nešetří Ostravu kritici

  15:35aktualizováno  15:35
Městská hromadná jezdí v Ostravě zadarmo pokaždé, když město zahalí smog. Opozici to ale vadí. Podle jejího názoru jen stojí město peníze, ale ničemu nepomáhá. Podle cestujících to není spravedlivé - finančně totiž nikterak neuleví majitelům předplacených jízdenek.
MHD v Ostravě v době smogu.

MHD v Ostravě v době smogu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

"Nemá to žádný přínos, ničemu to nepomůže." Tak hodnotí opozice provozování MHD zdarma. Na tu nejvíc doplácejí majitelé dlouhodobých jízdenek, pro které bezplatná přeprava neplatí.

Je to zvláštní situace. V době zhoršených rozptylových podmínek jezdí v Ostravě městská hromadná doprava zdarma. Na přepravu pasažérů ale paradoxně nejvíce doplácí ti, kteří za ni utratí nejvíce - tedy majitelé časových jízdenek, nejčastěji měsíčníků. Ti už totiž mají jízdy zaplacené, ale žádnou kompenzaci za to, že "platí" i v době smogové výluky nedostávají.

Lidé s dlouhodobými jízdenkami platí dvakrát

"Tito lidé jsou biti dvakrát," říká Eva Schwarzová z hnutí Ostravak. "Nejprve je to tím, že musí platit jízdné i přesto, že je podle proklamací radnice v době smogu zdarma, podruhé pak platí na ztráty Dopravního podniku jako obyvatelé Ostravy. Jsou to totiž jejich peníze, které jdou z rozpočtu na dorovnávání ztráty způsobené neplacením ve veřejné dopravě," dodala Eva Schwarzová.

O tom, že by majitelům dlouhodobých jízdenek jejich ztráty plynoucí z toho, že i v době provozu MHD zdarma za své jízdy platí, ale město zatím neuvažuje. "Nemám informace o tom, že by se současný stav měl nějak změnit," komentoval dotaz Michal Bayer z oddělení vztahů k veřejnosti ostravského magistrátu.

Na jednu zastávku zdarma, na příští už ne

Další problém, na který si čtenáři MF DNES často stěžují pak přináší rozsah dopravy zdarma. Bez nutného označení jízdenky se totiž jezdí jen ve čtyřech zónách, další zóny už jsou zpoplatněny.

Nejparadoxnější situace pak je na tramvajové lince číslo pět, která střídavě projíždí úseky, kde se platit musí, i těmi, kde se jezdí zdarma. A několik lidí už na střídání zón doplatilo.

"Objevily se případy, kdy cestující nepředložili jízdní doklad s vysvětlením, že se domnívají, že mimořádná přeprava platí všude. Podmínky jsou ale jasně stanoveny a na zóny, kde se platí a kde ne upozorňují jak oznámení za předním sklem, tak textové a akustické informace ve vozidlech," vysvětlil mluvčí ostravského Dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Za zmatky nemůžeme, hájí se dopravní podnik

A za zmatek, který v cestujících vyvolávají střídání zpoplatněných úseků a míst, kde se jezdí zdarma, dopravní podnik podle něj nemůže.

"Vřesina není součástí Ostravy a magistrát nemůže platit za bezplatnou dopravu v místech, které Ostravě nepatří. I v autobusové dopravě je v rámci Ostravského dopravního integrovaného systému celá řada linek, jejichž linkové vedení zasahuje i do oblastí mimo zóny 1-4, a tak cestující mohou využít podmínky mimořádné přepravy při smogové regulaci zdarma jen na části trasy," vysvětlil mluvčí dopravního podniku důvody, proč bezplatná doprava nefunguje v celé síti DPO.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Žena se za padesát tisíc korun provdala za cizince, hrozí jí rok vězení

Padesát tisíc na ruku za sňatek a příslib dalších peněz. To podle policistů přimělo čtyřiatřicetiletou ženu z Ostravska, aby se provdala za o deset let...  celý článek

Letecká záchranná služba.
Chlapci se těžce zranili při pádu z kola, k oběma spěchal vrtulník

Dva malé cyklisty zachraňoval v sobotu odpoledne na severu Moravy vrtulník. Asi hodinu poté, co letečtí záchranáři předali lékařům urgentního příjmu...  celý článek

foto to pozadí fotbalového onlajnu - Baník Ostrava
Funkcionář Wolf: Nová akademie v Ostravě bude přínosem pro celý region

Není to pěkný pohled. Fotbalisté MFK Karviná i Baníku Ostrava jsou téměř u dna první ligy. Do budoucna by oběma týmům mohla pomoci Klubová akademie Ostrava,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.