MHD v Ostravě v době smogu.

MHD v Ostravě v době smogu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Smogová doprava je nespravedlivá a k ničemu, nešetří Ostravu kritici

  • 44
Městská hromadná jezdí v Ostravě zadarmo pokaždé, když město zahalí smog. Opozici to ale vadí. Podle jejího názoru jen stojí město peníze, ale ničemu nepomáhá. Podle cestujících to není spravedlivé - finančně totiž nikterak neuleví majitelům předplacených jízdenek.

"Nemá to žádný přínos, ničemu to nepomůže." Tak hodnotí opozice provozování MHD zdarma. Na tu nejvíc doplácejí majitelé dlouhodobých jízdenek, pro které bezplatná přeprava neplatí.

Je to zvláštní situace. V době zhoršených rozptylových podmínek jezdí v Ostravě městská hromadná doprava zdarma. Na přepravu pasažérů ale paradoxně nejvíce doplácí ti, kteří za ni utratí nejvíce - tedy majitelé časových jízdenek, nejčastěji měsíčníků. Ti už totiž mají jízdy zaplacené, ale žádnou kompenzaci za to, že "platí" i v době smogové výluky nedostávají.

Lidé s dlouhodobými jízdenkami platí dvakrát

"Tito lidé jsou biti dvakrát," říká Eva Schwarzová z hnutí Ostravak. "Nejprve je to tím, že musí platit jízdné i přesto, že je podle proklamací radnice v době smogu zdarma, podruhé pak platí na ztráty Dopravního podniku jako obyvatelé Ostravy. Jsou to totiž jejich peníze, které jdou z rozpočtu na dorovnávání ztráty způsobené neplacením ve veřejné dopravě," dodala Eva Schwarzová.

O tom, že by majitelům dlouhodobých jízdenek jejich ztráty plynoucí z toho, že i v době provozu MHD zdarma za své jízdy platí, ale město zatím neuvažuje. "Nemám informace o tom, že by se současný stav měl nějak změnit," komentoval dotaz Michal Bayer z oddělení vztahů k veřejnosti ostravského magistrátu.

Na jednu zastávku zdarma, na příští už ne

Další problém, na který si čtenáři MF DNES často stěžují pak přináší rozsah dopravy zdarma. Bez nutného označení jízdenky se totiž jezdí jen ve čtyřech zónách, další zóny už jsou zpoplatněny.

Nejparadoxnější situace pak je na tramvajové lince číslo pět, která střídavě projíždí úseky, kde se platit musí, i těmi, kde se jezdí zdarma. A několik lidí už na střídání zón doplatilo.

"Objevily se případy, kdy cestující nepředložili jízdní doklad s vysvětlením, že se domnívají, že mimořádná přeprava platí všude. Podmínky jsou ale jasně stanoveny a na zóny, kde se platí a kde ne upozorňují jak oznámení za předním sklem, tak textové a akustické informace ve vozidlech," vysvětlil mluvčí ostravského Dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Za zmatky nemůžeme, hájí se dopravní podnik

A za zmatek, který v cestujících vyvolávají střídání zpoplatněných úseků a míst, kde se jezdí zdarma, dopravní podnik podle něj nemůže.

"Vřesina není součástí Ostravy a magistrát nemůže platit za bezplatnou dopravu v místech, které Ostravě nepatří. I v autobusové dopravě je v rámci Ostravského dopravního integrovaného systému celá řada linek, jejichž linkové vedení zasahuje i do oblastí mimo zóny 1-4, a tak cestující mohou využít podmínky mimořádné přepravy při smogové regulaci zdarma jen na části trasy," vysvětlil mluvčí dopravního podniku důvody, proč bezplatná doprava nefunguje v celé síti DPO.