V Opavě by se o nepořádku ve městě měli úředníci dozvědět velmi rychle. (ilustrační snímek)

V Opavě by se o nepořádku ve městě měli úředníci dozvědět velmi rychle. (ilustrační snímek) | foto: Městská policie Polička

SMS ohlašující nepořádek se v Opavě ujaly, chodí pět zpráv denně

  • 1
Krátkou esemeskou, klidně i anonymně. Opavská radnice před týdnem nabídla lidem nový způsob komunikace. A ti toho překvapivě hodně využívají. Denně magistrát dostane pět takových zpráv. Kvůli nepořádku, vandalismu i chybějícím kanálům.

Ve fontáně u muzea je nákupní vozík. Výtah na východním nádraží je pozvracený a nefunguje. Na chodníku v Krnovské ulici chybí poklop na kanál. Podobných esemesek teď opavská radnice dostává v průměru pět denně.

Jak upozorňovací SMS fungují

Na nepořádek ve městě, černé skládky, rozbité lavičky, polámané dřeviny a další problémy lidé upozorňují na telefonním čísle 739 220 220. Buď napíšou SMS, nebo problém vyfotí a pošlou formou MMS.

Služba je anonymní. Podněty se zabývají příslušní úředníci či lidé z technických služeb. Na webu města si občané mohou on-line zkontrolovat, jak to s řešením jejich podnětu vypadá.

Od začátku června totiž město zřídilo speciální linku pro podněty občanů. Nedá se na ni zavolat. Přijímá jen SMS, případně MMS, když někdo předmět stížnosti i vyfotí.

"Za prvních deset dnů jsme dostali pět desítek podnětů. Dvě třetiny jsou relevantní a pracujeme na jejich vyřešení. Zbylá třetina se týká věcí, které nemůžeme řešit. Třeba proto, že jde o soukromý pozemek," říká mluvčí opavského magistrátu Lada Dobrovolná.

Esemesky se objevují na počítači jedné z úřednic. Ta je podle obsahu rozesílá jednotlivým odborům. "Valná většina jde na technické služby," dodává Dobrovolná. Tam podněty přicházejí hromadně, jednou za dva nebo tři dny.

"Třídíme je a podle toho, jak je to akutní, řešíme. Třeba k chybějícímu poklopu u kanálu musíme vyjet hned. Pokud jde o odstranění černé skládky, zařadíme jej na nejbližší termín do harmonogramu úklidu města," vysvětluje náměstek opavských technických služeb Martin Girášek.

 Upozorňuje však, že řada lidí ve zprávě opomíjí přesně lokalizovat místo problému. "Když napíšou jen, že v Opavě jsou propadlé kanály, těžko s tím něco dělat," míní Girášek.

Přes počáteční obavy, jaké typy podnětů budou na SMS bránu chodit a zda se nestane spíše prostorem pro stížnosti na sousedy, radnice vidí službu pozitivně.

"Stávalo se, že nás lidé upozornili na černou skládku, která ve městě leží týdny. Teď můžeme reagovat hned," uvádí náměstek primátora Dalibor Halátek. Právě on s nápadem přišel. Lidem anonymní služba zřejmě také víc vyhovuje. Například takzvanou Otevřenou radnici, kdy mohli osobně debatovat s vedením města, příliš nevyužívají. Opava je jednou z prvních vlaštovek.

Zkušenosti s esemeskami má v kraji už jen Nový Jičín. "Služba se nám osvědčila, lidé upozorňují na rozbitá pískoviště, lavičky a další," říká mluvčí města Marie Machková.

Další města se do přijímání esemsek zatím nepouštějí. "Vyhodnocovali jsme zkušenosti odjinud a třeba v Plzni je devadesát procent takových podnětů nepoužitelných a číslo zbytečně zahlcují. Zatím o ničem podobném neuvažujeme. Sbíráme ale podněty e-mailem," komentuje Šárka Swiderová, mluvčí karvinské radnice.

Přiznává, že i na mailovou adresu úřadu se někteří lidé raději obracejí anonymně. "Anonym je stejný e-mail jako všechny ostatní a taky jej řešíme. Stává se to, někdy je i odpověď nedoručitelná." To v Opavě či Novém Jičíně lidem odpověď nepřijde. Pokud chtějí znát osud své SMS, musí se podívat na web města.