Maketa mostní konstrukce ve Studénce v soudní síni.

Maketa mostní konstrukce ve Studénce v soudní síni. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Mohla tam být nižší rychlost, ale nikdo ji nežádal. Soud uzavírá Studénku

  • 47
Okresní soud v Novém Jičíně po devítiměsíční přestávce pokračoval výslechem znalce a dvou svědků v projednávání případu havárie vlaku, který ve Studénce v roce 2008 narazil do zříceného mostu. Hlavní líčení se tak pomalu blíží ke konci.

U soudu vypovídal bývalý vedoucí pracovník Českých drah Ivo Elinger. On i jeho zaměstnanci měli tehdy na starost provoz na železniční trati. Řešilo se především to, proč nebyla v daném úseku na trati snížena v době stavebních prací rychlost.

Podle Elingera měl o výluku v případě potřeby požádat ten, kdo byl za stavbu zodpovědný. „Pokud by někdo o snížení rychlosti požádal, bylo by to projednáno. Určitě bychom na to přistoupili, bylo to možné řešit,“ uvedl svědek.

O dlouhodobé omezení provozu či snížení rychlosti prý ale nikdo nepožádal a vlaky stavbou projížděly až 160kilometrovou rychlostí. Podle obhájců je právě toto hlavní příčina železničního neštěstí.

Na lavici obžalovaných by proto měli podle nich sedět úředníci, kteří měli tuto věc na starost. „Následek samotného pádu mostu jsou dva zranění. Vlak by zastavil před troskami, pokud by jel rychlostí do 103 kilometrů v hodině,“ řekl právník společnosti Bögl & Krýsl Radek Ondruš.

Proces má najít viníky nehody s osmi oběťmi z 8. srpna 2008, kdy do trosek spadlého rekonstruovaného mostu narazil mezinárodní rychlík Comenius. Po letech se zdá, že se chýlí ke konci.

Další svědky už asi nepřipustí

„Zbývá vyslechnout už jen jednoho svědka a předložit poslední posudek,“ řekl předseda senátu Jaromír Pšenica.

Podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

„Odhaduji, že se hlavní líčení opravdu blíží ke konci. Na pátek máme předvolaného posledního svědka,“ řekl soudce.

Dodal, že pak hlavní líčení odročí na neurčito. Čekat bude na poslední znalecký posudek, který pro soud zpracovávají pracovníci pardubické univerzity. „Máme informaci, že bude v co nejkratší době hotový,“ uvedl Pšenica.

Následně budou moci žalobce, obhájce či obžalovaní navrhnout další svědky. Podle předsedy senátu je ale nepravděpodobné, že by další návrhy na doplnění dokazování připustil. „Další svědci by nám už nic dalšího neobjasnili,“ dodal.

Kromě osmi ztrát na životech došlo při tragické nehodě ve Studénce ke zranění 95 pasažérů a škodě přesahující 177 milionů korun.

,