SOS tlačítko v ostravské tramvaji.

SOS tlačítko v ostravské tramvaji. | foto: DPO

V desítkách tramvají jsou kamery a v první na zkoušku i tlačítko SOS

  • 2
Rvačky, krádeže, vandalismus... To vše se stále častěji odehrává ve vozech Dopravního podniku Ostrava. Teď by se měla situace začít uklidňovat. Na cestující totiž kromě řidičů a strážníků začínají dohlížet také kamery, které nahrávají kvalitní záznam. A unikátní novinkou je tísňové tlačítko přímo ve voze.

V sobotu poprvé vyráží na ostravské koleje tramvaj číslo 1402 vybavená unikátní novinkou.

Na bočním sloupku mezi okny uprostřed vozu je připevněná černá skříňka s mikrofonem, velkým žlutým tlačítkem a bílým nápisem SOS POLICIE. Na stropě je reproduktor. Jde o nouzový komunikační systém. Stačí stisknout tlačítko a cestující se spojí s policistou na tísňové telefonní lince. Většinou půjde o strážníka na lince 156. V případě přetížení linky se ale hovor přesměruje na linku 158 státní policie.

„V některých městech jsou tísňová tlačítka na zastávkách nebo ve vestibulech nádraží. Ale neznáme žádné dopravce, kteří by je montovali do vozů,“ říká ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys s tím, že systém navrhli a vyrobili zaměstnanci podniku.

V sobotu bude tramvaj s nouzovým tlačítkem jezdit na lince číslo 4. V dalších dnech ho dopravní podnik pošle na jiné linky.

„Jde o zkušební provoz. Když se osvědčí, budeme tlačítka montovat do dalších vozů. Vybavení jednoho stojí 16 tisíc bez DPH. Tlačítko může pomoci lidem, kteří se ocitnou v ohrožení, cestujícím ochotným upozornit na vandalismus, ale i těm, kteří budou potřebovat lékaře. Policista na vyžádání vyšle pomoc,“ líčí Morys.

Policista špatně slyšel, ale hned vyslal hlídku

Páteční ukázka funkčnosti SOS tlačítka pro novináře dopadla nečekaně. Bezdrátové mikrofony totiž silně rušily signál. Zatímco strážníkův hlas z reproduktoru byl velmi zřetelný, on si opakovaně stěžoval, že volajícího slyší velmi špatně. Přesto však obratem vyslal hlídku, která v houkajícím autě přispěchala k tramvaji za pár minut.

„Máme to odzkoušené i za plného provozu a hluku. Vše fungovalo bez problémů. Ale jak se teď ukázalo, i v případě problémové komunikace hlídka dorazí,“ komentoval situaci Radim Pilch z odboru kontroly dopravního podniku.

„Na místo vyšleme vždy tu hlídku, která bude nejblíž místu volání. Průměrná doba dojezdu by měla být asi 5 až 7 minut, ale strážníci to mohou stihnout i mnohem dříve,“ slibuje zástupce ředitele Městské policie Ostrava Richard Váňa. „Máme i vozy vybavené defibrilátory, takže můžeme pomoci i při záchraně života,“ dodal.

Šéf strážníků i pracovníci dopravního podniku ale upozornili, že zneužití tlačítka je trestné - stejně jako zneužívání tísňových telefonních linek. Upozornění je napsáno i nahoře na černé skříňce.

„Lidé by to ani neměli zkoušet, vůz je totiž pod dohledem bezpečnostních kamer. Už jich máme 295. Jsou rozmístěné v 66 tramvajích a 6 trolejbusech takovým způsobem, aby měly pod kontrolou celý vůz,“ říká ředitel dopravního podniku.

Funkční je zatím zhruba polovina. Zbytek kamer bude v provozu do deseti dnů. Kamerový systém stál necelých šest milionů korun. Většinu nákladů hradil podnik ze švýcarských fondů, 15 procent dalo město. „Investice se vyplatí. Jen loni nám vandalové způsobili škody za šest milionů. Doufáme, že kamery i tlačítko budou fungovat především jako prevence,“ říká Morys.