Následky byly děsivé. Místo srážky vypadalo jako z amerického katastrofického...

Následky byly děsivé. Místo srážky vypadalo jako z amerického katastrofického velkofilmu, ale bohužel to byla strašná realita.(8. srpna 2008) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Soud začne projednávat vlakové neštěstí ve Studénce

  • 9
Téměř po třech letech od vlakového neštěstí ve Studénce začne tragický náraz rychlíku do mostu projednávat soud. Zemřelo 8 lidí, zraněno bylo téměř 100 cestujících. Obžalovaných je deset. Případ začne v pondělí u Krajského soudu v Ostravě, protože novojičínský soud, kterému řešení náleží, nemá dostatečně velkou jednací síň.

Podle kriminalistů, kteří tragédii ve Studénce téměř dva roky vyšetřovali, byl hlavní příčinou havárie "nepochopitelný souběh mnoha zanedbání".

Obžaloba viní 3 pracovníky hlavního dodavatele opravy mostu společnosti Dopravní stavby Ostrava, 5 lidí ze subdodavatelské firmy Bögl & Krýsl, jednoho pracovníka Správy silnic Moravskoslezského kraje, který na stavbu dohlížel, a také člověka, který pracoval pro subdodavatele. Hrozí jim až 10 let vězení.

15. července 2010

"Obžaloba má 62 stran. Kdybychom měli říct, co obžalovaným vytýká, mluvili bychom hodně dlouho. Ta pochybení jsou různá," řekl předseda Okresního soudu v Novém Jičíně Jiří Hanzelka.

Hlavní líčení je nařízeno od pondělí 20. do čtvrtka 30. června. V prvních dvou dnech soud vyslechne všechny obžalované. Pak budou postupně voláni svědci a soudní znalci.

Obžalovaných lidí mělo být víc, tvrdí právník firmy

Podle právního zástupce firmy Bögl & Krýsl Radka Ondruše by mělo na lavici obžalovaných sedět víc. Ondruš tvrdí, že podezřelí byli vybráni selektivně bez ohledu na to, jaký byl jejich podíl na havárii.

Firma Bögl & Krýsl podle právníka získala znalecký posudek, který přinesl několik zjištění. Především to, že na trati se nemělo vůbec jezdit, nebo měla být alespoň snížena rychlost. Na trati byl přitom podle Ondruše zachován provoz s maximální povolenou rychlostí 140 kilometrů za hodinu.

Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku (8. srpna 2008)
Na místě se záhy objevili záchranáři, hasiči, policisté. Pomáhali i lidé z...
Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku (8. srpna 2008)

Právník v této souvislosti vidí pochybení na straně stavebního úřadu, který podle něj měl rychlost omezit, ideálně na padesát kilometrů v hodině. "Omezení rychlosti je na těchto typech staveb obvyklé," uvedl právník.

Strojvedoucí podle něj spatřil trosky mostu, když byl vlak asi 750 metrů od překážky. Kdyby byla na místě rychlost omezená na 50 kilometrů v hodině a strojvedoucí rychlíku začal brzdit ve stejnou chvíli jako v době havárie, zastavil by vlak 365 metrů před troskami mostu.

,