"Došlo tam k záměně nosníků. Byly použity jiné typy nosníků. Diametrálně slabší," uvedl znalec Miroslav Grycman s tím, že k této změně nenašel žádnou dokumentaci a ani záznam ve stavebním deníku.
Upozornil na další nesrovnalosti. Projektant navrhl jeden systém podpůrných konstrukci, na stavbě se prováděl jiný. "Ty dva systémy jsou neporovnatelné, co se týká výšky i nosnosti," řekl s tím, že i o tom chybí zápis ve stavebním deníku.
Stavební deníky společností ODS - Dopravní stavby Ostrava, která zakázku vyhrála, a firmy Bögl a Krýsla, který byla subdodavatelem, policie zajistila na místě. "Stavební deník ODS byl v kanceláři, deník firmy Bögla Krýsl byl uložen v autě. Poslední zápis v deníku ODS byl 6. srpna a v deníku Böglu 19. června," řekl. Nehoda se stala 8. srpna.
Chyby odhalil i v samotném projektu podpěrné konstrukce. "Dokumentace obsahovala jen dva výkresy. Podle nich se ale podpěrná skruž postavit nedala. Nebyla tam ani technická zpráva, která by objasňovala podrobnosti, ani statický výpočet," vyjmenoval Grycman.
Ten na místo tragické havárie dorazil jen několik hodin po nehodě. Na místě viděl trosky vlaku i mostu. Zúčastnil se ohledání místa, zajištění dostupné dokumentace a účastnil se i výslechu prvních svědků.
Grycman je další znalec v řadě, který potvrdil tvrzení policie, že na stavbě byla řada nedostatků a chyb (více čtěte ZDE). Ty pak ve vzájemném souběhu vedly ke zřícení mostu do kolejiště. Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.
Maketa mostní konstrukce ve Studénce.
Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou. Stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali, konstrukce byla nakloněná. Právě to byl podle znalců hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení.
Z nedbalostního obecného ohrožení je obžalováno deset lidí, především ze stavebních firem. Hrozí jim tři roky až deset let vězení. Expres Comenius narazil do mostu v pátek 8. srpna 2008 v devadesátikilometrové rychlosti. Osm lidí zemřelo, 95 bylo zraněno, přes dvacet z nich těžce. Hmotná škoda činí 177 milionů korun.