Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Havířovské nádraží je cenné, zachovejte ho, žádá stále více lidí

  8:25aktualizováno  8:25
Nedávné rozhodnutí dozorčí rady Českých drah přece jen zbourat nádraží v Havířově vyvolalo novou vlnu kritiky. K zastáncům budovy se přidala i Česká komora architektů. Usiluje o to, ať je stavba památkou.

Nádraží v Havířově - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď? | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

"Jedenkrát zpáteční lístek do Prahy." "Ostrava hlavní nádraží, bez slevy, prosím." U pokladny v hale havířovského nádraží zaslechnete v těchto dnech běžné požadavky cestujících. Ve "vyšších patrech" je ale atmosféra napjatější.

Poté, co dozorčí rada Českých drah schválila předminulý čtvrtek návrat k původnímu projektu stavby dopravního terminálu, na němž se podílí také město Havířov a jehož součástí je demolice výpravní budovy, příznivci zachování nádraží přitvrdili.

K členům sdružení Důl architektury a jejich sympatizantům se teď navíc přidala i Česká komora architektů (ČKA). Vyzvala ministra dopravy Antonína Prachaře k zachování architektonicky cenné výpravní budovy a znovu požádala o zápis nádraží mezi kulturní památky. O něj se už příznivci stavby dřív pokusili.

Nádraží v běhu času

Odezva zástupců ministerstva kultury dost připomínala vývoj okolo samotné budoucnosti nádraží. Stavba nejprve památkou být neměla, pak k ní měla blízko a nakonec se jí nestala. Teď zástupci ČKA tvrdí, že mají nové argumenty, aby nádraží památkou bylo. Třeba fakt, že Národní památkový ústav vytvořil komisi pro ochranu památkového fondu 20. století, což dle ČKA dokládá, jak vážně chce stát přistupovat k historickým hodnotám minulého století.

"Zbourání stavby takto zásadního významu osobně považuji za závažně trestuhodný čin," okomentoval plánovanou demolici nádraží místopředseda ČKA Josef Smutný. On a jeho kolegové teď považují za svůj úkol vysvětlit veřejnosti význam bruselského stylu, ve kterém je nádraží postaveno.

"Byla to doba, která Československo reprezentovala a dodnes reprezentuje nejen v oblasti architektury, ale i užitého umění a průmyslového designu," připomněl Smutný.

A vyjma poukazů na historický význam budovy přinesli nyní zastánci zachování nádraží i další připomínky, které dle nich dokládají nesmyslnost bourání. Znovu například poukázali na to, že rekonstrukce haly nemusí být dražší než Českými drahami prosazovaná varianta proměny nádraží.

S tím mluvčí drah Kateřina Šubová nesouhlasí. "Toto tvrzení se nezakládá na pravdě," sdělila a připomněla, že před nedávným rozhodnutím vrátit se k původnímu projektu České dráhy prověřily investiční náklady všech zvažovaných variant přestavby. Vybraná vyšla nejvýhodněji.

Podobně jako architekti nepovažuje za definitivní aktuální verdikt o budoucnosti nádraží ani šéf havířovské organizace Hnutí ANO a stranický kolega ministra Prachaře Antonín Polický. "Položili jsme panu ministrovi dotaz, co vlastně aktuální rozhodnutí pro budoucnost budovy znamená," řekl Polický, který se dřív vyjádřil pro zachování nádraží.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Ivana Rašťáka je to nyní hlavně vedení Havířova, jež prosazuje pokračování původního projektu, který počítá s výrazným využitím evropských dotací.

"Zastánci budovy nádraží by proto měli vést diskusi především se členy samosprávy města, a nikoliv s ministerstvem dopravy," dodal Ivan Rašťák.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tramvaje v centru Ostravy.
Školáci a studenti v Ostravě by měli mít MHD zdarma alespoň v létě

Nedávný návrh ostravských komunistů, aby město zvážilo zavedení bezplatné hromadné dopravy pro děti do 15 let, rozdělil politiky i veřejnost na dva tábory....  celý článek

Z natáčení seriálu Lajna
Na seriálový led opět vyjíždí Lajna z Havířova. Natáčí se další díly

V Havířově se natáčí další díly seriálu Lajna s Jiřím Langmajerem v roli trenéra Hrouzka. Vysílat se budou od konce října na internetové televizi OBBOD....  celý článek

Krajská jednička hnutí STAN pro říjnové volby Ludmila Bubeníková.
Být starostou je pro poslance plus, říká krajská jednička hnutí STAN

Rušnější léto než obvykle měla starostka Velké Polomi Ludmila Bubeníková. Jako jednička Moravskoslezského kraje v hnutí STAN v říjnových volbách do Poslanecké...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.