„Mohu potvrdit, že byla podána k Okresnímu soudu v Novém Jičíně obžaloba, a to za obecné ohrožení z nedbalosti, za které mu hrozí až desetiletý trest,“ řekl iDNES.cz státní zástupce Aleš Boháč. Cokoliv dalšího konkrétního odmítl sdělit a odkázal až na soudní projednávání. „Žalovanou činnost mám za jednoznačně prokázanou,“ dodal pouze.
Řidič podle zjištění iDNES.cz jel ve středu 22. července ráno z Polska do Maďarska a údajně se měl vyhýbat mýtným bránám. Jenže zabloudil a ocitl se ve Studénce na Novojičínsku, paradoxně v opačném směru, než původně chtěl.
Ačkoli blikala červená výstražná světla, vjel na přejezd. Vzápětí se zavřely závory.
Kamion ještě popojel, ale návěs plný svázaných plechů zůstal na kolejích. Vzápětí z oblouku vyjelo až stočtyřicetikilometrovou rychlostí pendolino. Strojvedoucí neměl šanci zabrzdit. Následoval náraz, vlak zastavil až po několika stovkách metrů na studéneckém nádraží.
Zatímco řidič náklaďáku zůstal takřka nezraněn, v prvním vagonu soupravy zahynuli tři cestující. Další utrpěli těžká zranění, například strojvedoucí přišel o nohu. Jeho kolegové vyhlásili sbírku, na kterou lidé poslali už přes tři a půl milionu korun.
Archivní záběry z 24. července, kdy se rozhodovalo o řidičově vzetí do vazby
24. července 2015 |
Řidič u vazebního soudu vypověděl, že svého činu velmi lituje a postupně mu dochází, co způsobil. „Jeho to psychicky zasáhlo a tím, jak se postupně dozvídá o obětech, tak toho velmi lituje. Přistupuje k tomu jako člověk,“ popsal v červenci soudce Radim Švec.
Šofér přiznal, že vjel na přejezd, i když viděl, že blikají červená světla. Závory však nebyly ještě dole. Uvedl také, že nepředpokládal tak rychlý příjezd vlaku.
Na konci října se nehoda málem zopakovala
Po nehodě se rozvinula velká diskuze nad bezpečností železničních přejezdů a zejména disciplinovanosti řidičů. Ministr dopravy Dan Ťok nedávno řekl, že by se nebezpečný železniční přejezd měl zrušit. S tím ve Studénce souhlasí jen pod podmínkou, že se podaří vyřešit odklon dopravy, aby kamiony nejezdily přes střed města.
Mezitím na konci října na stejném přejezdu vjel pro změnu portugalský řidič rovněž na koleje. Stačil ale prorazit závoru a ujel. Do střetu s vlakem scházely tři sekundy (více o případu zde).
27. září 2015 |