Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Obchvat Frýdku-Místku opět drhne. Neví se, jak soutěžit stavbu

  • 7
Další možné zpoždění může nabrat stavba obchvatu Frýdku-Místku. Její zahájení schválila na jaře vláda, stavět by se měl první úsek, mezi příjezdem od Ostravy a výpadovkou na Frýdlant. Jednoduché to ale nebude.

„Rozhoduje se o tom, zda se bude soutěžit obchvat jako celek, tedy zda se budou soutěžit i ty úseky, na které ještě není vydáno stavební povolení kvůli sporům ohledně platnosti studie EIA, nebo zda se vyhlásí soutěž jen na stavbu vládou již schváleného úseku,“ přiblížil poslední peripetie při stavbě obchvatu Frýdku-Místku náměstek primátora Karel Deutscher v rámci jednání městských zastupitelů.

Problém spočívá v tom, že v současnosti je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připraveno soutěžit obchvat jako celek. Jenomže na některé jeho části doposud nebylo vydáno stavební povolení.

Problematický je hlavně úsek křižující řeku Morávku a tamní přírodní památku Profil Morávky. Tamní kaňon vyhloubený řekou Morávkou patří k nejcennějším přírodním památkám nejen v okolí Frýdku-Místku.

Kvůli námitkám ekologů nezískalo ŘSD včas stavební povolení na tento úsek a následně se přidaly problémy se studií EIA. Unie nechce přispívat na stavby hodnocené podle staršího zákona.

„My jako město bychom podporovali, aby se celý obchvat soutěžil v celku. Varianta, podle které by se mohla soutěžit jen část obchvatu se získaným stavebním povolením a ta bez stavebního povolení by se nechala na příště, tady ale je. To by ale stavbu mohlo oddálit,“ vysvětluje Deutscher. „ŘSD by muselo dokumentaci přepracovat, to by podle nich trvalo zhruba tři měsíce. Rozhodovat bude vláda.“

Doprava zdarma se zatím nerozšíří, čeká se na kraj

Na stavbu obchvatu čeká Frýdek-Místek už několik desetiletí. Průtahem města projíždí denně okolo čtyřiceti tisíc automobilů. Na začátku letošního roku rozhodla vláda o tom, že se začne stavět alespoň úsek mezi silnicí D56 a R56 vedoucí okolo přehrady Olešná a napojení na silnici D48 od Příbora.

Současně se stavbou obchvatu se začne i s odstraňováním části Skatulova hliníku, staré ekologické zátěže po činnosti někdejších Válcoven plechu na trase obchvatu.

Vedle stavby obchvatu měli zastupitelé projednávat také možné rozšíření MHD ve směru na Frýdlant nad Ostravicí. Nakonec ale bod z programu jednání stáhli. „Ještě čekáme na rozhodnutí krajského úřadu, který ale zatím výběrové řízení na zajištění veřejné dopravy v tomto úseku odložil,“ vysvětluje Deutscher.

Na rozhodnutí kraje budou Frýdeckomístečtí čekat také při rozhodování o tom, zda si město vybuduje vlastní dopravní podnik. Služby MHD zatím městu zaručuje společnost ČSAD Frýdek-Místek.

„I tady budeme potřebovat souhlas kraje. My bychom chtěli provozovat městskou dopravu ve stávajícím rozsahu po dobu minimálně deseti let, na kratší dobu by to nemělo smysl,“ prohlásil náměstek Deutscher.