Snad se obce, přes které prochází silnice I/11, do několika let dočkají moderní komunikace vedoucí mimo zastavěná území. (ilustrační snímek)

Snad se obce, přes které prochází silnice I/11, do několika let dočkají moderní komunikace vedoucí mimo zastavěná území. (ilustrační snímek) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Stavba silnice mezi Opavou a Ostravou bude pokračovat. Navzdory škrtům

  • 12
Obyvatelé Velké Polomi na Opavsku si mohou oddechnout. Stavba nového úseku silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, který z dopravně velmi zatížené obce vyvede auta, bude pokračovat i přes škrty ve státním rozpočtu. Avšak jen v jednom úseku. U Ostravy na Prodlouženou Rudnou zatím potřebné peníze nejsou.

Přechody pro chodce ve Velké Polomi blikají, na rychlost projíždějících aut dohlíží radar. Patnáct tisíc vozidel, které podle předloňského sčítání dopravy obcí po silnici I/11 právě skrz Velkou Polom projíždějí, místním lidem pořádně komplikuje život.

Špatnou situaci by měla vyřešit stavba nového úseku silnice I/11 na Mokré Lazce. Finální návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro ni počítá s více než jednou miliardou. Ostrava má však smůlu, na Prodlouženou Rudnou zatím v rozpočtu potřebné peníze nejsou.

"Zaplať pánbůh se pokračuje. Doprava je v obci velmi hustá, každým rokem je to o chlup horší. Pro chodce je to velmi nebezpečné. Především kvůli dopravě zavádíme bezpečnostní prvky," popisuje situaci na I/11 místostarosta Velké Polomi Tomáš Lazecký.

Ostrava čeká skoro dvacet let

Ministerstvo dopravy už v říjnu ohlásilo, že Mokré Lazce do dvou let budou hotové. V listopadu však bylo všechno jinak. Škrty ve státním rozpočtu je ohrozily a Ředitelství silnic a dálnic oznámilo, že bude stavět jen částečně.

"V posledním návrhu rozpočtu je pro příští rok na stavbu Mokré Lazce miliarda korun. V roce 2015 by se měl projekt dokončit," ujistil mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák, že peníze nakonec jsou.

Zbyněk Hořelica ze Státního fondu dopravní infrastruktury dále upřesnil, že pro rok 2014 se počítá s 1,1 miliardy korun a v roce 2015 na dokončení stavby půjde necelých 543 milionů.

Na Prodlouženou Rudnou jen zlomek peněz

Jiný osud potkal Prodlouženou Rudnou. Ta má na Mokré Lazce navázat a vyvést dopravu z Pustkovce a Poruby. "Návrh rozpočtu počítá pro stavbu Prodloužené Rudné na rok 2013 na přípravu s 19 miliony korun," uvedl Hořelica. To je malý zlomek z potřebné 2,4 miliardy.

Cesta je však pro Ostravu důležitá. "Čekáme na ni od roku 1994," řekl primátor Petr Kajnar. Doprava je v Porubě mimo jiné hlavním zdrojem prašnosti.

Vyjednat peníze i pro tuto část ještě zkusí členové Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. ve čtvrtek se sešli s poslanci. "Úsek byl vysoutěžen, jasný je zhotovitel. Chybí peníze na jeho plynulou výstavbu. Od nich se odvíjí i termín zprovoznění," říká tajemník sdružení Martin Dostál. Jednat se bude i o obchvatu Opavy, kde je podle Dostála potřeba víc peněz na dokončení přípravy.