Necelých 10 kilometrů nové silnice 1/11 z Ostravy na Opavu ulevilo vloni hlavně...

Necelých 10 kilometrů nové silnice 1/11 z Ostravy na Opavu ulevilo vloni hlavně lidem z Hrabyně a Velké Polomi. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Vedle Frýdku hrozí problém s obchvatem Opavě i Krnovu

  • 8
Desetiletý spánek politiků na parlamentní úrovni může zastavit stavby obchvatů tří měst v kraji. Podle členů Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 jsou v ohrožení stavby silnic okolo tří měst.

Pouhých 120 chybějících metrů silnice může na dlouhá léta zablokovat dokončení stavby východního obchvatu Opavy.

Kvůli majetkovým sporům nebylo na krátký úsek včas vydáno stavební povolení, nyní hrozí, že se zde bude muset opakovat celý proces studie EIA. „Kvůli přeložkám sítí a majetkovým problémům se nestihlo vydat stavební povolení včas, na zbytek obchvatu Opavy stavební povolení jsou,“ vysvětluje Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57.

A u procesu EIA hrozí, že se vydání stavebního povolení oddálí minimálně o dva roky. „Ve vší tichosti se začínají dělat nové studie EIA a ve vší tichosti se pro ně dělají nová biologická hodnocení,“ přibližuje současný stav náměstek hejtmana Daniel Havlík. „To znamená, že pokud vše půjde dobře, tak jsme ztratili dvě stavební sezony. Jen biologický průzkum je jedna stavební sezona, protože se musí udělat na jaře a na podzim.“

Pro zbytek východní části obchvatu Opavy stavební povolení vydáno je, otázkou ale zůstává, zda by Evropská unie souhlasila s financováním stavby silnice končící v polích. Zbývající 120metrový úsek bez stavebního povolení totiž není jak obejít. A Opava tak může zůstat bez podstatné části obchvatu.

Potíže mají i jinde

A potíže nejsou jen zde. Obdobné problémy jsou na obchvatu Frýdku-Místku, Krnova a na stavbě Prodloužené Rudné. „Tady všude chybí stavební povolení a hrozí, že budeme muset vytvořit nové studie EIA,“ konstatuje Dostál. Studie EIA jsou pro stavby v regionu a získání stavebních povolení klíčové. Bez nich nechce Unie nechat dané stavby zařadit do dotačních programů.

Stát by je tak musel platit sám, tak jako tomu už je při stavbě první části obchvatu Frýdku-Místku, vedoucí kolem Místku. Ale i tady stát věří, že stavbu nakonec zaplatí z dotací.

U části obchvatu na frýdecké straně možná nebude Unie nakonec platit vůbec nic. Vláda zde sice chce vyjednat výjimku, ta ale není moc pravděpodobná.

„Vím, jak to tam bylo, jak se ekologové odvolávali kvůli každé věci, takže si myslím, že tady se bez nové studie EIA neobejdeme,“ podotýká Havlík. „Navíc byl právě obchvat Frýdku-Místku mezi, tuším, třemi, které byly na evropské úrovni jmenovány jako ty, které se bez nové studie EIA neobejdou.“

Stavby byly posuzovány starým způsobem

Celkem je na území České republiky ohroženo kvůli nedostatečným studiím EIA na 64 staveb. Problém spočívá v tom, že byly vydány podle staré legislativy, která už neplatí. Poté, co Česká republika přijala nový zákon, přestaly mnohé studie EIA o vlivu stavby na životní prostředí platit. A stavby, které byly posuzovány ještě starým způsobem, nechce Evropská unie financovat.

Na zastaralý zákon, podle kterého se jednotlivé stavby posuzovaly, upozorňovala Evropská unie české politiky několik let. Nic se však nedělo. Možným řešením je placení staveb z vlastních zdrojů, ze státního rozpočtu. V to ale komunální politici nevěří.

Ve Frýdku-Místku je největší překážkou získání stavebního povolení, co se studie EIA týče, zóna okolo řeky Morávka. Ta patří do soustavy Natura 2000. Trasa obchvatu řeku Morávku překračuje nedaleko Starého Města.