Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stížnost pomohla. Na trať z okraje Ostravy se vrátí nízkopodlažní tramvaj

  7:24aktualizováno  7:24
Z tramvajové linky číslo 5, která vede z Ostravy-Poruby do Kyjovic na Opavsku, v prosinci zmizela nízkopodlažní tramvaj, kterou si nedávno vymohly matky s dětmi. Díky upozornění MF DNES se tam už ve čtvrtek vrátí.
Nízkopodlažní tramvaje jsou i v Ostravě velmi žádané. (ilustrační snímek)

Nízkopodlažní tramvaje jsou i v Ostravě velmi žádané. (ilustrační snímek) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Nadšení, ale i zklamání. Takové emoce vzbudily velké změny v jízdním řádu tramvajové linky číslo 5, která už devadesát let vozí cestující z Ostravy-Poruby do Kyjovic na Opavsku.

„V minulosti jezdila tramvaj často hlavně o víkendu, ale ve všední dny mimo špičku jen jednou za hodinu. Teď jezdí v týdnu co půl hodiny, takže lidé jsou nadšení,“ říká starosta ostravské části Krásné Pole Tomáš Výtisk.

Se stížnostmi se nesetkal. Na redakci MF DNES se ale obrátila čtenářka z obce Dolní Lhota, které změna přinesla velký problém. A nejen jí.

„Jsem matka ročního dítěte. Za většinou služeb dojíždím do Ostravy. Asi před rokem jsme s dalšími maminkami žádaly o nízkopodlažní tramvaje, aby se nám lépe nastupovalo s kočárky. Stalo se. Jenže v prosinci Dopravní podnik změnil jízdní řády. Posílil spoje, což vítám, ale přitom nesmyslně zrušil nízkopodlažní tramvaje,“ popsala situaci na lince číslo 5 paní Morušová.

Nízkopodlažní tramvaj potřebují i starší lidé a rodiče s kočárky

Podotkla, že ačkoli dopravce slibuje navyšování počtu nízkopodlažních spojů pro kočárky a vozíky, pětka je nyní jediná linka, kde nejezdí ani jediný.

„Dopravní podnik argumentuje tím, že na trase nejsou zastávky přizpůsobené nástupu do nízkopodlažních tramvají s invalidním vozíkem. Jenže si neuvědomuje, že nízkopodlažní vozy potřebují i starší lidé a rodiče s kočárky,“ dodala žena.

Náměstek primátora Ivo Hařovský (ČSSD).

Náměstek primátora Ivo Hařovský (ČSSD).

Redakce oslovila s podnětem Dopravní podnik i náměstka ostravského primátora Iva Hařovského, který má na starosti dopravu ve městě.

Jeho reakce byla velmi rychlá. „Už ve čtvrtek budou ze zastávky Vřesinská v Ostravě-Porubě opět vyjíždět do Kyjovic nízkopodlažní tramvaje. Konkrétně jedna ze dvou tramvají, které se točí na této trase, bude nízkopodlažní, takže i polovina všech spojů,“ slíbil Hařovský.

„V jízdním řádu sice nebudou označeny jako ‚zaručené bezbariérové spoje‘, ale v pracovní dny jich cestující napočítají třicet,“ upřesnil mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. „Uvítají to všichni lidé, kteří touto tramvají cestují,“ míní starosta Krásného Pole Tomáš Výtisk.

Důvodů, proč přestala za město jezdit nízkopodlažní tramvaj, bylo víc. Ani její návrat není tak snadný, jak se může na první pohled zdát.

Tramvaje zase budou couvat

Protože jde o jedinou linku, po níž jezdí tramvaje s automaty na prodej jízdenek, technici tam musí zařízení nejpozději ve středu namontovat.

A nejde o jediný zádrhel. Hlavní důvod, který vedl ke zrušení nedávno zavedených nízkopodlažních vozů, souvisel s komplikacemi při nástupu vozíčkářů směřujících na uzpůsobenou zastávku v Kyjovicích na Opavsku.

„Na Vřesinské bohužel není o co opřít plošinu pro nájezd vozíků. Tato zastávka je točnou, koleje jsou v rádiusu a vůz je příliš vzdálený od obrubníku,“ vysvětluje náměstek Hařovský.

„Vozíčkáři tam proto vůbec nemohou nastupovat,“ doplnil Albrecht. Dříve, když chtěl občas vozíčkář nastoupit do nízkopodlažní tramvaje číslo 5 na Vřesinské, vůz kvůli němu zacouval na rovné kolejiště výstupní zastávky jiných městských linek. To ale bylo pro změnu komplikované a zdlouhavé pro řidiče.

Dopravní podnik se nicméně právě k takové praxi v nutných případech nyní vrátí. Ale jen na přechodnou dobu. „Budeme hledat bezpečné řešení,“ slibuje Hařovský.

Definitivní řešení do několika měsíců

Možností je podle něj víc. V úvahu přicházejí především různé úpravy zastávky na točně. Třeba vybudování umělé sečny v oblouku (pokud to dovolí rozměry), která nebude bránit průjezdu tramvají a půjde o ni opřít vysouvací plošina pro vozíky. Nebo lze naopak vybudovat plošinu, která bude součástí nástupiště.

„Jsou i další varianty, ale nechci je rozvádět. Odborníci posoudí, která bude nejlepší. Věřím, že situaci definitivně vyřešíme do několika měsíců,“ dodal náměstek Hařovský.

Linka číslo 5 funguje už 90 let. První tramvaj vyjela 5. srpna 1925, tehdy ale jen po trati mezi Svinovem, Porubou a Vřesinou. Až o rok později se trať protáhla do Dolní Lhoty a za další rok až do Zátiší. „Původní Drobnou dráhu Svinov – Kyjovice – Budišovice budovala v letech 1923–1926 firma Bratři Špačkové. Trať měla vést až do Pusté Polomi, ale z toho sešlo,“ připomněl historii Miroslav Albrecht s tím, že od roku 1982 jde o jedinou jednokolejnou tramvajovou trať v Ostravě.




Nejčtenější

V SPD chtějí odvolat vlastního poslance. Sepisují proti němu petici

Moravskoslezský lídr SPD Lubomír Volný chce švýcarizaci České republiky,...

Z hnutí Svoboda a přímá demokracie v Moravskoslezském kraji odcházejí členové. Kvůli hádkám. Tvrdí, že na vině je...

Rozmrzelý Baroš: Nejhorší sezona, řeknu to naplno, jsme prostě v ...

Kapitán Baníku Milan Baroš (v červeném) čelí přesile hráčů Liberce.

Soupeřovi fanoušci ho vřele vítali. „Mílan Baroš,“ skandovali. Ostravský útočník však po utkání 14. kola první ligy v...



Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Zpěvák a student Dan Bárta získal univerzitní cenu za výzkum vážek

Dan Bárta při přebírání ocenění Ostravské univerzity za výzkum vážek. (14....

Pět cen, z toho dvě akademikům a tři studentům, udělil rektor Ostravské univerzity Jan Lata na výroční akci školy,...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...

Další z rubriky

Tatra k nám patří, je to rodinná tradice, říká závodník Aleš Loprais

PŘED ODJEZDEM. Aleš Loprais a jeho nový speciál zvaný Královna před pondělním

Frenštátský závodník Aleš Loprais patří pravidelně k českým želízkům na závodech, jakými jsou Dakar nebo Silk Way...

Za pokus o vraždu ze žárlivosti dostal podnikatel deset let vězení

Obžalovaný Mehmet Ölmez v jednací síni Krajského soudu v Ostravě. (12. října...

Krajský soud v Ostravě poslal na deset let do vězení tureckého podnikatele Mehmeta Ölmeze, který podle žalobce před...

Colours of Ostrava přináší do kraje až sto milionů, tvrdí agentura

Nadšení návštěvníků Colours of Ostrava 2017.

„Pokud by se akce Colours of Ostrava nekonala, Ostravsko by přišlo o celkem asi 100 milionů korun, které zde...

Advantage Consulting, s.r.o.
ADMINISTRATIVNÍ PRACOVNÍK

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 18 000 - 21 000 Kč



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.