Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dva roky od tragédie. Na přejezdu ve Studénce chybí slibovaná jištění

  7:43aktualizováno  7:43
Dva roky uplynuly právě od chvíle, kdy do plně naloženého polského kamionu na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku najelo pendolino. Při střetu tři lidé zemřeli a dvacet cestujících bylo zraněno, mnozí těžce.

Okamžitě po nehodě se objevilo hned několik nápadů a slibů, jak jeden z nejfrekventovanějších přejezdů v zemi lépe zajistit, byť už v té době byly u kolejí například kamery.

Jenže se zatím z těchto záměrů nenaplnilo takřka nic.

Už déle než rok se pokouší o lepší zabezpečení přejezdu pražská firma Future Product Design. Přibližně osmdesát metrů před přejezd chce postavit semafor, na němž se pro přijíždějící automobily rozsvítí červené světlo v okamžiku, kdy na přejezdu začnou blikat výstražná světla. Semafor pak vozidla pustí k železničnímu přejezdu až ve chvíli, když se na něm spustí závory.

Fotogalerie

Jenže se ukázalo, že ne všichni řidiči červenou na semaforu respektují. „Výtky jsme vyřešili přidáním závory mezi semafor a přejezd, která by se spustila pouze v okamžiku, kdyby auto nerespektovalo předchozí semafor,“ vysvětlil ředitel firmy Vladimír Kranz.

Odklon kamionů? Zatím ne

Společnost zatím získala možnost třídenního testování, pak hodlá pořádat o dlouhodobou instalaci. „Od města bychom pak potřebovali jen zabudování středových sloupků, ať se vozy nepředjíždějí, a přivedení elektřiny,“ dodal Kranz.

Místostarosta Studénky Petr Odchodnický zatím nechce zamýšlený systém hodnotit. „Všechno, co zajistí větší bezpečnost, je však prospěšné,“ řekl. Za definitivní řešení ovšem považuje až zprovoznění silničního podjezdu pod přejezdem.

Tomu však musí předcházet odvedení kamionové dopravy přes bývalý závod na výrobu vagonů až na asi kilometr vzdálený most. „Zatím nemáme dohodu s vlastníkem pozemku, takže pokračujeme v jednání a současně hledáme jiné alternativy,“ přiblížil situaci místostarosta.

Billboard mohl odpoutat pozornost řidičů

Peníze nutné na podjezd vláda už schválila, konalo se také první jednání o harmonogramu stavby. „Pokud vše půjde podle plánu, tak podjezd bude v roce 2020,“ doplnil místostarosta.

Na dotaz, jestli tragédie z roku 2015 změnila chování řidičů, se však jen pousmál. „Chvíli po nehodě to bylo lepší. Ale pak už zase vše zajelo do starých kolejí.“

Město už dříve opustilo myšlenku na umístění varovného billboardu u přejezdu. „Hrozilo totiž, že by zbytečně odpoutával pozornost řidičů,“ vysvětlil místostarosta.

Detektor může varovat strojvedoucí

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na přejezdu testuje laserový detektor překážek. „V současné době probíhá ve spolupráci s dodavatelem postupné vyhodnocování. Výsledky testů zatím ukazují, že provoz detektorů je spolehlivý,“ uvedl mluvčí společnosti Jakub Ptačinský.

SŽDC také testuje systém, který by varování před překážkou na kolejích poslal do vlaku a strojvedoucí by pak na zastavení soupravy měl mnohem více času.

Ptačinský dodal, že snahou společnosti je spolupracovat s policií při různých bezpečnostních akcích. „Právě u takového křížení silnice a železnice, jaké je ve Studénce, bychom přivítali co největší aktivitu policistů.“

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrchol beskydského Radhoště s kaplí Cyrila a Metoděje a vysílačem.
Kraje spřádají plány na přeměnu „beskydského Václaváku“

Neutěšený stav na trase od beskydských Pusteven okolo sochy Radegasta až po vrchol Radhoště hodlá nově změnit Moravskoslezský kraj. Zapojí se tak do už...  celý článek

Tramvaje v centru Ostravy.
V Ostravě už vědí, kudy má vést tramvajová trať. Protesty pokračují

Obyvatelé ulice B. Nikodema v Ostravě-Porubě, kteří se báli, že je o klid připraví tramvaje, si oddechnou. Město už nechce budovat novou trať v místě, kde...  celý článek

Obývací pokoj zůstal na stejném místě, pouze k němu přibyl kuchyňský kout.
Rekonstrukce panelákového bytu za 800 tisíc. Z původního nezůstalo nic

Hana si koupila v Novém Jičíně panelákový byt 2+1 velký 52 metrů čtverečních. Značně omšelý a s umakartovým jádrem mlel z posledního. Proměny se ujaly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.