Příznivci Tatry chtějí čestné občanství pro geniálního konstruktéra

  19:09aktualizováno  19:09
Kopřivnice může mít ještě letos čestného občana, kterého zná celý motoristický svět. Vedle atleta Emila Zátopka a ilustrátora Zdeňka Buriana by tuto nejvyšší městskou poctu mohl získat in memoriam i automobilový konstruktér Hans Ledwinka.

Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce, kdy geniální konstruktér zemřel. | foto: Technické muzeum Tatra

Žádost o udělení čestného občanství podává Tatra Veteran Car Club Kopřivnice, a to v souvislosti s únorovým výročím 140 let od Ledwinkova narození.

„Jsme přesvědčení, že právě Hans Ledwinka měl být čestným občanem už dávno. Svůj život svázal s Tatrou a jeho práce a koncepce se stala jedním ze základních kamenů úspěchů automobilky,“ vysvětlila prezidentka klubu Alena Čípová.

Klub sdružující majitele starých tatrovek a příznivce této značky z celé republiky hodlá podat žádost ještě tento týden.

Hans Ledwinka

Tatrovácký konstruktér Hans Ledwinka.
  • Automobilový konstruktér se narodil 14. února 1878 v rakouském Klosterneuburgu a zemřel 2. března 1967 ve věku 89 let v Mnichově.
  • Do kopřivnické automobilky přišel jako 19letý a hned se dostal do týmu, který stavěl první středoevropský automobil Präsident.
  • Tvůrce tatrovácké koncepce samonosně torzně tuhého podvozku s centrální troubou, vpředu plochým dvouválcem chlazeným vzduchem a vzadu s výkyvnými poloosami bez kloubů.
  • Autor prvních aerodynamických tatrovek, například vozu Tatra 97.
  • Za údajnou kolaboraci s nacisty byl po válce vězněn. Na začátku 90. let soudně zcela rehabilitován.

„Vyplnili jsme už formulář žádosti, ještě se dohodneme na některých věcech a návrh podáme co nejdříve,“ potvrdil další z členů Karel Rosenkranz, znalec tatrovácké historie a někdejší dlouholetý ředitel muzea Tatra.

Z Ledwinky žije fabrika dodnes

Na dotaz, proč by si zrovna Ledwinka zasloužil čestné občanství Kopřivnice, se jen pousmál.

„Čtyřicet let působil v Tatře a udělal pro ni tolik, že z toho fabrika žije dodnes,“ konstatoval.

Zmínil rok 1923, kdy se zrodila Ledwinkova koncepce výkyvných polonáprav s centrální rourou. „A stejné prvky, byť modernizované, nese i současný nákladní vůz Tatra Phoenix.“

Ledwinka jako mladíček působil už v týmu vyrábějícím legendární první středoevropský automobil Präsident a kromě slavné tatrovácké koncepce byl ve 30. letech tvůrcem velmi úspěšných osobních automobilů Tatra 57, 77a, 87 a 97. Mezi nimi byly i první vozy s aerodynamickou karoserií.

Právě podle Tatry 97 Ferdinand Porsche zkonstruoval věhlasný vůz Volkswagen Brouk, což později přiznal.

Technici chodili k Ledwinkovi do věznice

Navíc na rozdíl od Porscheho Ledwinka konstruoval i nákladní automobily, třeba legendární Tatru 111, které na Sibiři za neuvěřitelnou výdrž odhalili památník.

Někteří však poukazují na Ledwinkovo působení za 2. světové války, kdy se stal ředitelem Tatry, po válce byl za údajnou kolaboraci s nacisty dokonce uvězněn.

Ani ve věznici v Novém Jičíně Ledwinka nezahořkl. Když měli technici problémy s konstruováním tatraplánu, poradil jim.

Po propuštění v roce 1951 odešel do rodného Rakouska a poté působil v roli poradce v Mnichově, kde v roce 1967 zemřel. Do Kopřivnice se už nikdy nevrátil. V roce 1992 Nejvyšší soud Ledwinku v celém rozsahu očistil a jednoznačně odmítl, že by jakkoliv porušil zákony.

Mezi českým a německým dělníkem prý nedělal rozdíly

Ledwinky se zastávají i znalci tatrovácké historie. „Na začátku války se dostal do situace, že mu řekli: Buď vezmeš šéfa Tatry, nebo půjdeš do koncentráku,“ přiblížil tehdejší poměry Rosenkranz.

Hans Ledwinka

O Ledwinkovi kdysi často hovořil se závodníkem Josefem Veřmiřovským. „Pepa vyprávěl, že Ledwinka mezi českým a německým dělníkem nedělal žádné rozdíly.“

To potvrzuje i historik Technického muzea Tatra Radim Zátopek. Připomněl, že Ledwinka zaměstnával osmdesát procent Čechů a dvacet procent Němců.

„A podobný poměr byl i ve vedení. Každý ředitel měl za protektorátu kontakty s Němci, to by museli být zavření všichni,“ upozornil. Udělení čestného občanství podporuje.

Komunista: Návrh si důkladně prostuduji

Žádost o čestné občanství nejprve podrobně posoudí letopisecká komise. Její doporučení pak dostanou radní města a nakonec budou o udělení pocty hlasovat zastupitelé Kopřivnice.

Předseda letopisecké komise Ondřej Šalek řekl, že žádosti o Ledwinkovo čestné občanství by rozuměl. „Za sebe mohu říci, že bych ho podpořil. Ale v Kopřivnici jsou zřejmě lidé, kteří s tím stále mají problém,“ připustil.

Komunistický kopřivnický zastupitel Karel Kuboš sám v Tatře kdysi pracoval. „Musel bych zdůvodnění návrhu na udělení čestného občanství důkladně prostudovat,“ řekl Kuboš. „Před několika lety komise nepodpořila podobnou žádost pro hlavního konstruktéra Tatry 815 Milana Galiu (o konstruktérovi více zde). Přitom, myslím, byli s Ledwinkou na stejné úrovni.“

Zaslouží si Hans Ledwinka čestné občanství Kopřivnice?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 17. ledna 2018. Anketa je uzavřena.

Ano 1271
Ne 27

Tatra se podle svého mluvčího Andreje Čírtka nechce do problematiky nijak vkládat. Uznal, že v tatrováckém vývoji Ledwinka sehrál zásadní roli. „Ale udělení čestného občanství závisí na hodnocení osobnosti, charakteru člověka i dějinných podmínek, ve kterých žil. To nechejme raději historikům.“

Starosta Kopřivnice Miroslav Kopečný nemá s Ledwinkou problém. „Jen jsem vždy říkal, že by to nemělo být město, kdo čestné občanství navrhne. Jsem rád, pokud se toho někdo ujme,“ reagoval.

Pocta by pak mohla být předána Ledwinkovým potomkům v srpnu nebo v září při oslavách povýšení Kopřivnice na město.

Autor:

Nejčtenější

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Na okraji Třince se v noci srazil kamion s dodávkou, zemřeli čtyři lidé

Tragická nehoda v Třinci si vyžádala čtyři mrtvé. (11. 11. 2018)

V Třinci-Neborech na Frýdecko-Místecku se v noci stala tragická dopravní nehoda. Při střetu kamionu s dodávkou tam...

Havíři vyfotili v Beskydech medvěda. Stál od nás patnáct metrů, říkají

Medvěd v oblasti beskydské hory Smrk na Frýdecko-Místecku. (15. listopadu 2018)

Medvěda, který se pohybuje v oblasti beskydské hory Smrk, vyfotili dva muži. „Na ten zážitek nikdy nezapomeneme,“...

Nové tramvaje v Ostravě zlobí, část řidičů s nimi odmítá jezdit

V Ostravě už jezdí nové tramvaje.

Dvě desítky počítačem řízených tramvají firmy Stadler jezdí po Ostravě teprve od 1. listopadu, lidé už ale poznali,...

Karviná - Sparta 1:3, hosté po pauze vydřeli obrat proti deseti

Fotbalisté Sparty slaví třetí branku v utkání proti Karviné. Z pokutového kopu...

Fotbalisté Sparty poprvé od poloviny září zvítězili v nejvyšší soutěži na hřišti soupeře. Proti Karviné, která hrála...

Další z rubriky

Lidé z Ostravy-Jihu podpořili opravu kašny, autor návrhu ji už neuvidí

Kašna u polikliniky v části Hrabůvka nejvíce uspěla v hlasování občanů a dočká...

Obyvatelé Ostravy-Jihu měli možnost už potřetí rozhodovat o tom, za co by měla místní radnice utratit sedm milionů...

Košice jsou daleko a z Ostravy máme technika, vysvětluje Lucie start turné

Členové kapely Lucie na tiskové konferenci k zahájení tour k nové desce...

Kapela Lucie zahajuje v Ostravě turné k novému řadovému albu, které přichází po neuvěřitelných šestnácti letech....

Na Pustevnách se letos nebude lyžovat, není voda na zasněžování

Lyžaři i snowboardisté si letos na Pustevnách nezajezdí.

Kvůli nízkým srážkám má stále více sjezdovek v Moravskoslezském kraji problém se zasněžováním, chybí jim voda. Pro...

Najdete na iDNES.cz