Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příznivci Tatry chtějí čestné občanství pro geniálního konstruktéra

  19:09aktualizováno  19:09
Kopřivnice může mít ještě letos čestného občana, kterého zná celý motoristický svět. Vedle atleta Emila Zátopka a ilustrátora Zdeňka Buriana by tuto nejvyšší městskou poctu mohl získat in memoriam i automobilový konstruktér Hans Ledwinka.

Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce, kdy geniální konstruktér zemřel. | foto: Technické muzeum Tatra

Žádost o udělení čestného občanství podává Tatra Veteran Car Club Kopřivnice, a to v souvislosti s únorovým výročím 140 let od Ledwinkova narození.

„Jsme přesvědčení, že právě Hans Ledwinka měl být čestným občanem už dávno. Svůj život svázal s Tatrou a jeho práce a koncepce se stala jedním ze základních kamenů úspěchů automobilky,“ vysvětlila prezidentka klubu Alena Čípová.

Klub sdružující majitele starých tatrovek a příznivce této značky z celé republiky hodlá podat žádost ještě tento týden.

Hans Ledwinka

Tatrovácký konstruktér Hans Ledwinka.
  • Automobilový konstruktér se narodil 14. února 1878 v rakouském Klosterneuburgu a zemřel 2. března 1967 ve věku 89 let v Mnichově.
  • Do kopřivnické automobilky přišel jako 19letý a hned se dostal do týmu, který stavěl první středoevropský automobil Präsident.
  • Tvůrce tatrovácké koncepce samonosně torzně tuhého podvozku s centrální troubou, vpředu plochým dvouválcem chlazeným vzduchem a vzadu s výkyvnými poloosami bez kloubů.
  • Autor prvních aerodynamických tatrovek, například vozu Tatra 97.
  • Za údajnou kolaboraci s nacisty byl po válce vězněn. Na začátku 90. let soudně zcela rehabilitován.

„Vyplnili jsme už formulář žádosti, ještě se dohodneme na některých věcech a návrh podáme co nejdříve,“ potvrdil další z členů Karel Rosenkranz, znalec tatrovácké historie a někdejší dlouholetý ředitel muzea Tatra.

Z Ledwinky žije fabrika dodnes

Na dotaz, proč by si zrovna Ledwinka zasloužil čestné občanství Kopřivnice, se jen pousmál.

„Čtyřicet let působil v Tatře a udělal pro ni tolik, že z toho fabrika žije dodnes,“ konstatoval.

Zmínil rok 1923, kdy se zrodila Ledwinkova koncepce výkyvných polonáprav s centrální rourou. „A stejné prvky, byť modernizované, nese i současný nákladní vůz Tatra Phoenix.“

Ledwinka jako mladíček působil už v týmu vyrábějícím legendární první středoevropský automobil Präsident a kromě slavné tatrovácké koncepce byl ve 30. letech tvůrcem velmi úspěšných osobních automobilů Tatra 57, 77a, 87 a 97. Mezi nimi byly i první vozy s aerodynamickou karoserií.

Právě podle Tatry 97 Ferdinand Porsche zkonstruoval věhlasný vůz Volkswagen Brouk, což později přiznal.

Technici chodili k Ledwinkovi do věznice

Navíc na rozdíl od Porscheho Ledwinka konstruoval i nákladní automobily, třeba legendární Tatru 111, které na Sibiři za neuvěřitelnou výdrž odhalili památník.

Někteří však poukazují na Ledwinkovo působení za 2. světové války, kdy se stal ředitelem Tatry, po válce byl za údajnou kolaboraci s nacisty dokonce uvězněn.

Ani ve věznici v Novém Jičíně Ledwinka nezahořkl. Když měli technici problémy s konstruováním tatraplánu, poradil jim.

Po propuštění v roce 1951 odešel do rodného Rakouska a poté působil v roli poradce v Mnichově, kde v roce 1967 zemřel. Do Kopřivnice se už nikdy nevrátil. V roce 1992 Nejvyšší soud Ledwinku v celém rozsahu očistil a jednoznačně odmítl, že by jakkoliv porušil zákony.

Mezi českým a německým dělníkem prý nedělal rozdíly

Ledwinky se zastávají i znalci tatrovácké historie. „Na začátku války se dostal do situace, že mu řekli: Buď vezmeš šéfa Tatry, nebo půjdeš do koncentráku,“ přiblížil tehdejší poměry Rosenkranz.

Hans Ledwinka

O Ledwinkovi kdysi často hovořil se závodníkem Josefem Veřmiřovským. „Pepa vyprávěl, že Ledwinka mezi českým a německým dělníkem nedělal žádné rozdíly.“

To potvrzuje i historik Technického muzea Tatra Radim Zátopek. Připomněl, že Ledwinka zaměstnával osmdesát procent Čechů a dvacet procent Němců.

„A podobný poměr byl i ve vedení. Každý ředitel měl za protektorátu kontakty s Němci, to by museli být zavření všichni,“ upozornil. Udělení čestného občanství podporuje.

Komunista: Návrh si důkladně prostuduji

Žádost o čestné občanství nejprve podrobně posoudí letopisecká komise. Její doporučení pak dostanou radní města a nakonec budou o udělení pocty hlasovat zastupitelé Kopřivnice.

Předseda letopisecké komise Ondřej Šalek řekl, že žádosti o Ledwinkovo čestné občanství by rozuměl. „Za sebe mohu říci, že bych ho podpořil. Ale v Kopřivnici jsou zřejmě lidé, kteří s tím stále mají problém,“ připustil.

Komunistický kopřivnický zastupitel Karel Kuboš sám v Tatře kdysi pracoval. „Musel bych zdůvodnění návrhu na udělení čestného občanství důkladně prostudovat,“ řekl Kuboš. „Před několika lety komise nepodpořila podobnou žádost pro hlavního konstruktéra Tatry 815 Milana Galiu (o konstruktérovi více zde). Přitom, myslím, byli s Ledwinkou na stejné úrovni.“

Zaslouží si Hans Ledwinka čestné občanství Kopřivnice?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 17. ledna 2018. Anketa je uzavřena.

Ano 1271
Ne 27

Tatra se podle svého mluvčího Andreje Čírtka nechce do problematiky nijak vkládat. Uznal, že v tatrováckém vývoji Ledwinka sehrál zásadní roli. „Ale udělení čestného občanství závisí na hodnocení osobnosti, charakteru člověka i dějinných podmínek, ve kterých žil. To nechejme raději historikům.“

Starosta Kopřivnice Miroslav Kopečný nemá s Ledwinkou problém. „Jen jsem vždy říkal, že by to nemělo být město, kdo čestné občanství navrhne. Jsem rád, pokud se toho někdo ujme,“ reagoval.

Pocta by pak mohla být předána Ledwinkovým potomkům v srpnu nebo v září při oslavách povýšení Kopřivnice na město.

Autor:



Nejčtenější

Polák vezl dodávku na malém přívěsu, policii ukázal jen fotku řidičáku

Naložit dodávku na tak malý přívěs chtělo hodně odvahy a drzosti.

I otrlé dálniční policisty nedávno v Ostravě překvapil řidič polského auta, který na malém přívěsu vezl nadměrně velkou...

Milionový byznys ze sklepa. Chipsy z hrachu za dva roky dobyly řetězce

Spoluzakladatelé ostravské firmy Yes Chips Martin Mondek (vlevo) a Ondřej Kocur...

Češi znají jen hrachovku a čočku nakyselo, říká s nadsázkou Ostravan Martin Mondek. Před dvěma lety proto zažehl v...



Slavia v generálce dvakrát prohrávala, výhru na Baníku trefil Ngadeu

VÍTĚZNÁ GENERÁLKA. Sice dvakrát prohrávali, přesto fotbalisté Slavie poslední...

Slávističtí fotbalisté v posledním přípravném utkání na jaro dvakrát prohrávali, ale nakonec v napínavé generálce v...

V ostravské nemocnici to vře. Právně jsem ve funkci, tvrdí odvolaný Němeček

Svatopluk Němeček.

Má Fakultní nemocnice Ostrava dva šéfy? „Právně jsem stále ve funkci,“ tvrdí odvolaný Svatopluk Němeček. Ale fakticky...

Kladno vyhrálo i bez zraněného Jágra, první ligu vedou Karlovy Vary

Jaromír Jágr utkání proti Havířovu nedohrál, zápas pro něj skončil už ve 3....

Hokejisté Kladna v 50. kole první ligy porazili Havířov 3:1, přestože se po většinu zápasu museli obejít bez Jaromíra...

Další z rubriky

Těšínské tramvaje po deseti letech existence zastavily hraniční kontroly

Pohled na výhybnu tramvají před Hlavním mostem. Pohlednice pochází z roku 1911....

Z Těšína nevyjížděly jen vlaky co čtvrthodinu, jak zpívá Jaromír Nohavica. Zhruba před sto lety se ve městě dobře...

První pračku si lidé pletli s lisem na víno, říká jejich sběratel

Libor Hajda se může pochlubit unikátní sbírkou starých dřevěných praček a valch.

Libor Hajda z Vráclavku na Bruntálsku se může pochlubit unikátní sbírkou dřevěných praček a valch. Sní o tom, že...

VIDEO: Trabanty na sněhu. Kultovní vozy vyjely v zimě do Beskyd

Trabanti vyjeli na zimní spanilou jízdu po Novojičínsku

Přes dvacet automobilů značky Trabant se v sobotu zúčastnilo zimního srazu v Trojanovicích na Novojičínsku. Do...

Najdete na iDNES.cz