Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příznivci Tatry chtějí čestné občanství pro geniálního konstruktéra

  19:09aktualizováno  19:09
Kopřivnice může mít ještě letos čestného občana, kterého zná celý motoristický svět. Vedle atleta Emila Zátopka a ilustrátora Zdeňka Buriana by tuto nejvyšší městskou poctu mohl získat in memoriam i automobilový konstruktér Hans Ledwinka.

Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce, kdy geniální konstruktér zemřel. | foto: Technické muzeum Tatra

Žádost o udělení čestného občanství podává Tatra Veteran Car Club Kopřivnice, a to v souvislosti s únorovým výročím 140 let od Ledwinkova narození.

„Jsme přesvědčení, že právě Hans Ledwinka měl být čestným občanem už dávno. Svůj život svázal s Tatrou a jeho práce a koncepce se stala jedním ze základních kamenů úspěchů automobilky,“ vysvětlila prezidentka klubu Alena Čípová.

Klub sdružující majitele starých tatrovek a příznivce této značky z celé republiky hodlá podat žádost ještě tento týden.

Hans Ledwinka

Tatrovácký konstruktér Hans Ledwinka.
  • Automobilový konstruktér se narodil 14. února 1878 v rakouském Klosterneuburgu a zemřel 2. března 1967 ve věku 89 let v Mnichově.
  • Do kopřivnické automobilky přišel jako 19letý a hned se dostal do týmu, který stavěl první středoevropský automobil Präsident.
  • Tvůrce tatrovácké koncepce samonosně torzně tuhého podvozku s centrální troubou, vpředu plochým dvouválcem chlazeným vzduchem a vzadu s výkyvnými poloosami bez kloubů.
  • Autor prvních aerodynamických tatrovek, například vozu Tatra 97.
  • Za údajnou kolaboraci s nacisty byl po válce vězněn. Na začátku 90. let soudně zcela rehabilitován.

„Vyplnili jsme už formulář žádosti, ještě se dohodneme na některých věcech a návrh podáme co nejdříve,“ potvrdil další z členů Karel Rosenkranz, znalec tatrovácké historie a někdejší dlouholetý ředitel muzea Tatra.

Z Ledwinky žije fabrika dodnes

Na dotaz, proč by si zrovna Ledwinka zasloužil čestné občanství Kopřivnice, se jen pousmál.

„Čtyřicet let působil v Tatře a udělal pro ni tolik, že z toho fabrika žije dodnes,“ konstatoval.

Zmínil rok 1923, kdy se zrodila Ledwinkova koncepce výkyvných polonáprav s centrální rourou. „A stejné prvky, byť modernizované, nese i současný nákladní vůz Tatra Phoenix.“

Ledwinka jako mladíček působil už v týmu vyrábějícím legendární první středoevropský automobil Präsident a kromě slavné tatrovácké koncepce byl ve 30. letech tvůrcem velmi úspěšných osobních automobilů Tatra 57, 77a, 87 a 97. Mezi nimi byly i první vozy s aerodynamickou karoserií.

Právě podle Tatry 97 Ferdinand Porsche zkonstruoval věhlasný vůz Volkswagen Brouk, což později přiznal.

Technici chodili k Ledwinkovi do věznice

Navíc na rozdíl od Porscheho Ledwinka konstruoval i nákladní automobily, třeba legendární Tatru 111, které na Sibiři za neuvěřitelnou výdrž odhalili památník.

Někteří však poukazují na Ledwinkovo působení za 2. světové války, kdy se stal ředitelem Tatry, po válce byl za údajnou kolaboraci s nacisty dokonce uvězněn.

Ani ve věznici v Novém Jičíně Ledwinka nezahořkl. Když měli technici problémy s konstruováním tatraplánu, poradil jim.

Po propuštění v roce 1951 odešel do rodného Rakouska a poté působil v roli poradce v Mnichově, kde v roce 1967 zemřel. Do Kopřivnice se už nikdy nevrátil. V roce 1992 Nejvyšší soud Ledwinku v celém rozsahu očistil a jednoznačně odmítl, že by jakkoliv porušil zákony.

Mezi českým a německým dělníkem prý nedělal rozdíly

Ledwinky se zastávají i znalci tatrovácké historie. „Na začátku války se dostal do situace, že mu řekli: Buď vezmeš šéfa Tatry, nebo půjdeš do koncentráku,“ přiblížil tehdejší poměry Rosenkranz.

Hans Ledwinka

O Ledwinkovi kdysi často hovořil se závodníkem Josefem Veřmiřovským. „Pepa vyprávěl, že Ledwinka mezi českým a německým dělníkem nedělal žádné rozdíly.“

To potvrzuje i historik Technického muzea Tatra Radim Zátopek. Připomněl, že Ledwinka zaměstnával osmdesát procent Čechů a dvacet procent Němců.

„A podobný poměr byl i ve vedení. Každý ředitel měl za protektorátu kontakty s Němci, to by museli být zavření všichni,“ upozornil. Udělení čestného občanství podporuje.

Komunista: Návrh si důkladně prostuduji

Žádost o čestné občanství nejprve podrobně posoudí letopisecká komise. Její doporučení pak dostanou radní města a nakonec budou o udělení pocty hlasovat zastupitelé Kopřivnice.

Předseda letopisecké komise Ondřej Šalek řekl, že žádosti o Ledwinkovo čestné občanství by rozuměl. „Za sebe mohu říci, že bych ho podpořil. Ale v Kopřivnici jsou zřejmě lidé, kteří s tím stále mají problém,“ připustil.

Komunistický kopřivnický zastupitel Karel Kuboš sám v Tatře kdysi pracoval. „Musel bych zdůvodnění návrhu na udělení čestného občanství důkladně prostudovat,“ řekl Kuboš. „Před několika lety komise nepodpořila podobnou žádost pro hlavního konstruktéra Tatry 815 Milana Galiu (o konstruktérovi více zde). Přitom, myslím, byli s Ledwinkou na stejné úrovni.“

Zaslouží si Hans Ledwinka čestné občanství Kopřivnice?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 17. ledna 2018. Anketa je uzavřena.

Ano 1271
Ne 27

Tatra se podle svého mluvčího Andreje Čírtka nechce do problematiky nijak vkládat. Uznal, že v tatrováckém vývoji Ledwinka sehrál zásadní roli. „Ale udělení čestného občanství závisí na hodnocení osobnosti, charakteru člověka i dějinných podmínek, ve kterých žil. To nechejme raději historikům.“

Starosta Kopřivnice Miroslav Kopečný nemá s Ledwinkou problém. „Jen jsem vždy říkal, že by to nemělo být město, kdo čestné občanství navrhne. Jsem rád, pokud se toho někdo ujme,“ reagoval.

Pocta by pak mohla být předána Ledwinkovým potomkům v srpnu nebo v září při oslavách povýšení Kopřivnice na město.

Autor:


Nejčtenější

Autobusák dostal za vjetí na přejezd podmínku. Odvolali se on i žalobce

Autobus ve Frýdku-Místku vjel na přejezd těsně před vlakem

Podmínečný trest a zákaz řízení udělil soud 56letému muži, který letos v únoru ve Frýdku-Místku jako řidič autobusu...

Kdyby nastal blackout, na mytí i praní by lidem jako kdysi stačil popel

Na Kamenitém v Beskydech spolek Koliba s Václavem Michaličkou z Muzea...

Kdyby na dlouho vypadly dodávky elektřiny, poradili by si s tím lidé, kteří minulý týden vyrazili na horu Kamenitý v...



Muži vyrývají příběhy lidí do desek. Dřevěná fotoalba jsou hitem

Dominik Čermák (vlevo) a Jan Ševčík jsou úspěšnými výrobci a prodejci dřevěných...

Na začátku byznysu dvou mladých mužů byla spořivost jednoho z nich. Jan Ševčík šel do obchodu a chtěl si pořídit...

Ostravské stopy: Město vypadalo strašně. Špinavá katastrofa, vzpomíná Hryc

Slovenský herec Andrej Hryc má hodně zážitků i ze Stodolní ulice. Jenže jak...

Nejnovější slovenskou kinematografii přijel nedávno na festival Kino na hranici reprezentovat známý slovenský herec,...

Slavný stadion Bazaly v současné podobě končí. Bude se bourat tribuna

Vizualizace stadionu Bazaly po plánované přestavbě.

Do šesti týdnů by měla zmizet hlavní tribuna někdejšího stadionu ostravského Baníku na Bazalech. Město, kterému areál...

Další z rubriky

Fakultní nemocnice Ostrava ukončila audit. Tři šéfové klinik přišli o místo

Areál Fakultní nemocnice s poliklinikou v Ostravě-Porubě.

Ve Fakultní nemocnici Ostrava je opět rušno. Nový ředitel Evžen Machytka dostal do rukou předběžné výsledky auditu a...

Soud zprostil trenéra Petrželu obžaloby z vyhrožování. Chyběl důkaz

Vlastimil Petržela, trenér Zlína

Okresní soud v Opavě ukončil případ dvou výhrůžných textových zpráv, které loni na jaře obdržel předseda představenstva...

Lidé se mohou vyjádřit k tramvajové trati do Poruby a Pustkovce

Plzeňští radní schválili peníze pro výstavbu tramvajových kolejí na Borská...

Lidé, které zajímají plány Ostravy na rozšíření tramvajové tratě do Poruby a Pustkovce, mají konečně šanci zjistit...

Najdete na iDNES.cz