Ostravané zatím marně vyhlížejí v ulicích nové tramvaje od Stadlera

  7:40aktualizováno  8:04
Fanoušci dopravy se těšili, že začátkem května uvidí na kolejích prototyp tramvaje vyrobené polským závodem švýcarské firmy Stadler. Nedočkali se. A na internetu rozvířili debatu o příčinách.

Do Ostravy v druhé polovině dubna dorazil první vůz nového typu tramvaje. V květnu měla začít série testů, ostrý provoz pak má probíhat od léta. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Jak to vypadá se Stadlery? Proč už nejsou dávno venku?“ ptal se diskutující na dopravním serveru K-Report. Dočkal se řady odpovědí v tom duchu, že tramvaje nejezdí po městě kvůli nevyhovujícím rozměrům. Podle některých lidí jim vadí obrubníky, podle jiných se nevyhnou v obloucích jiným vozům.

„Na problémy se přišlo, když oba nové vozy táhli po kolejích z martinovských dílen do porubské vozovny,“ řekl redakci MF DNES řidič Dopravního podniku Ostrava (DPO).

Muž diskutující na webu jako Sokrates112 k tomu dodal: „Stadler zatím jezdí po vozovně v Porubě. Dokonce tam byly odstraněny patníky u vjezdu do hal, možná taky drhl.“

Každým dnem očekávají chybějící povolení

Podle ředitele DPO Daniela Moryse jde ale ve většině případů pouze o drby, lži či polopravdy. „Není pravda, že nové tramvaje nejezdí z důvodu nevyhovujících rozměrů. Nejezdí proto, že stále čekají na povolení Drážního úřadu pro zahájení zkušebního provozu,“ řekl Morys.

Připomněl, že vozy Stadler nOVA byly vyprojektovány pro Ostravu. „Jsou to jedinečné výrobky, u kterých probíhá schvalovací a homologační proces. Stadler, který je stále jejich vlastníkem, je testuje v našich podmínkách. První zkoušky nutné před zahájením zkušebního provozu jsou hotové a dokumentaci dostal Drážní úřad. Každým dnem čekáme povolení,“ vysvětlil.

Současně Morys potvrdil, že když vozy táhli po kolejové síti ve městě, potíže nastaly. DPO odhalil dvě úzká místa, kde musel odstranit krytí podvozku, takzvanou plentu.

Morys: Problém není v nových vozech, ale ve dvou zastávkách

„Problém není v nových tramvajích, ale v nevyhovujících parametrech dvou zastávek,“ říká Morys.

Upřesnil, že první je u Domu energetiky a do týdne bude upravena. Další je v předminulém roce zrekonstruovaná zastávka Stodolní. DPO tuto stavbu reklamoval už po jejím dokončení, protože podle Moryse neodpovídá novým normám. Ke změně ale nedošlo, proto nyní podnik problém znovu otevřel.

„Nové tramvaje mohou bez omezení jezdit po trasách, které se vyhýbají těmto místům. Testovací provoz má ukázat chyby, které je nutné odstranit,“ dodal Morys.

A proč musely pryč obrubníky ve vozovně? „Některé byly vlivem stáří vykloněné. Odstranili jsme je preventivně,“ uvedla mluvčí DPO Karolína Rycková.

Nejčtenější

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Havíři vyfotili v Beskydech medvěda. Stál od nás patnáct metrů, říkají

Medvěd v oblasti beskydské hory Smrk na Frýdecko-Místecku. (15. listopadu 2018)

Medvěda, který se pohybuje v oblasti beskydské hory Smrk, vyfotili dva muži. „Na ten zážitek nikdy nezapomeneme,“...

Na okraji Třince se v noci srazil kamion s dodávkou, zemřeli čtyři lidé

Tragická nehoda v Třinci si vyžádala čtyři mrtvé. (11. 11. 2018)

V Třinci-Neborech na Frýdecko-Místecku se v noci stala tragická dopravní nehoda. Při střetu kamionu s dodávkou tam...

Nové tramvaje v Ostravě zlobí, část řidičů s nimi odmítá jezdit

V Ostravě už jezdí nové tramvaje.

Dvě desítky počítačem řízených tramvají firmy Stadler jezdí po Ostravě teprve od 1. listopadu, lidé už ale poznali,...

Obec na Frýdecko-Místecku upozorňuje na medvěda. Šelmu zachytila fotopast

Lidé natočili medvěda ve skiareálu na Trojáku

Upozornění na medvěda vyvěsila dnes na své webové stránky obec Ostravice. Šelmu zachytila fotopast v noci na dnešek v...

Další z rubriky

O Stalinův kabriolet usilovalo muzeum deset let. Unikát vyměnilo za T603

Tatraplán, který v roce 1949 dostal sovětský vůdce Stalin ke kulatinám, patří k...

Nablýskaný kabriolet je jednou z nepřehlédnutelných perel Technického muzea Tatra v Kopřivnici. Popiska u něj...

Mozek je líný. Musí se neustále trénovat, tvrdí trenérka paměti

Do kurzů Dagmar Maroszové chodí studenti, dospělí i senioři. Při lekcích...

Stres, netrpělivost a roztržitost – i kvůli tomu dnes lidé často zapomínají. Dagmar Maroszová z Třince je naopak učí,...

Prodloužená Rudná začíná i končí v poli, dostaví ji snad v roce 2020

Prodloužená Rudná končí a dalších zhruba čtyři sta metrů už vede jen zpevněná...

Už tři roky je otevřená nová silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, která zklidnila dopravu v Hrabyni či Velké Polomi....

Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb
Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb

Myslíte si, že základní asistenční služby obsažené v povinném ručení nebo v havarijním pojištění opravdu stačí? Každý vám říká, kam máte volat v případě nepojízdného vozidla, ale nikdo zřetelně nevysvětlí, jak vám v dané situaci pomůže vaše pojišťovna.

Najdete na iDNES.cz